Jump to content

Tips til fin 13 -15 foter med utenbordsmotor som går bra?


Chipsrederx85

Recommended Posts

Finnsport 420, ligger rett i smørøye etter dine kriterier, ligger ingen på nettet nå, men hvis du får taki en sånn båt kommer du ikke til å angre, solgte min for et halvt år siden, kan si at jeg angrer, men allikevell har jeg lyst på større båt så går nok for finnsport 500. jeg hadde en 1968 mecury 65 hk på den ikke no problem å ha noe større motor, gjorde 32 knop til tross gammel sliten motor, går fantastisk i bølger, og planer veldig lett, tilåmme med 25 hk.

 

hvis det er noe du lurer på om finnsporten så bare spør skal jeg svare så godt jeg kan, finnsport 420 anbefales på det sterkeste!!

 

finnsport.jpg

 

finnsport2.jpg

Link to post
Share on other sites

13-15 fot blir da litt i minste laget for fem voksne? Det er ikke så mange 15-fotinger som fungerer godt med slik last. Selco 15 har blitt nevnt, og ellers vil jeg trekke fram Trifoil som et annet alternativ med stor lasteevne i forhold til lengde. Vær oppmerksom på at begge disse båtene er ekstremt harde i litt motsjø, og fort tar rollen som rene godværsbåter.

 

Du sier ikke så mye spesifikt om hvordan du har tenkt å bruke båten. Det fnnes noen gode allroundere i denne størrelsen, og den aller fineste jeg vet om er Winrace 15. Jeg har riktignok aldri prøvd en slik, men det jeg har sett og hørt har vært nok til å overbevise meg. Hawk 420 er et annet fantastisk alternativ, selv om den er nær sagt umulig å oppdrive. Jeg har selv et meget spesielt forhold til Libo 14, siden jeg brukte en slik til og fra jobben i flere år. Den er enkel å rigge for de hastighetene du nevner, og er kanskje den sjøsterkeste båten jeg har kjørt, sett ut ifra størrelse og lasteevne. Den faller allikevel igjennom med fem personer ombord, og bør ikke utsettes for grov sjø med mer enn tre mann i. Dessverre er ingen av disse båtene hverken typiske speedbåter eller daycruisere.

 

Det finnes noen vaskeekte speedbåter i den størrelsen du nevner. Det er utelukkende snakk om 1-2 setere, og hvis du finner en med flere sitteplasser er det ikke snakk om en speedbåt men en "speedbåt". Hvis det er en speedbåt du vil ha, og du absolutt vil ta med det fire venner på tur, burde du i hvert fall gå opp til 20 fot for å få en nogenlunde velkjørende båt. Gilbert 21 faller meg inn som et naturlig alternativ, men den krever litt mer enn 60 Hk for å gi den rette følelsen. Tinto 610 fungerer faktisk sånn tålelig med den typen motorisering, men den er i aller mest optimistiske fall å regne for en 4-seter.

Link to post
Share on other sites

13-15 fot blir da litt i minste laget for fem voksne?  

Tipper Chipsrederen er ungdom, og neppe har tenkt å kjøre rundt på feite 40-åringer =))

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Denne fikk meg hekta på båtlivet igjen, etter å ha vokst opp i Joda 24, og så vært uten båtliv 10 års tid...

 

Blesser11.jpg

 

 

14 fot og kjempebillig hvis du henter den selv i Riga.

Noen timers biltur og fergetur så kan du kjøpe ny båt i stedet for 80 talls matt kjent merke...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Sliter med å finne en båt som går så fort som 30 knop med en 30-50 hk som har plass til flere enn 2.

 

 

 

 

(Bare en liten avkobling)

 

Noen som har prøvd dette fantastiske hjelpemiddelet til den raske båten din?

 

http://www.kartbutikken.no/produktdetaljer.php?visprodukt=10357

 

Har bestilt en slik brille til jul. Man ser fart i km/t i brilleglasset, temperatur, høydemåler (trengs ikke på sjøen), klokke, stoppeklokke og mye mer. Alt dette i brillelasset. I tilleg er det en linse som justerer seg automatisk i forhold til lysforholdene, noe som er ypperlig når man er i båten og plutselig blir det lysere/mørkere. Farten er jo riktig siden det er en GPS. Nydelig til en rask båt, ikke rolige.

Gleder meg til å teste den i båten til min fetter i vår, Viksund med 80 hk.

 

 

Selv om de er laget for skikjøring, er det til fart og aktivitet utendørs. Kanskje noe å bruke på motorsykkel?

Redigert av Chipsrederx85 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sliter med å finne en båt som går så fort som 30 knop med en 30-50 hk som har plass til flere enn 2.

 

Som sagt er det mulig, men det fordrer en sur trade-off kontra sjøegenskaper, siden båten må være ganske flatbunnet for å få resten av ligninga til å gå opp. Du får en mye mer anvendelig båt hvis du kan fire på ett av kravene.

 

~Henning

 

Edit: Aldri glem, TANSTAAFL!

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som sagt er det mulig, men det fordrer en sur trade-off kontra sjøegenskaper, siden båten må være ganske flatbunnet for å få resten av ligninga til å gå opp. Du får en mye mer anvendelig båt hvis du kan fire på ett av kravene.

 

~Henning

 

Edit: Aldri glem, TANSTAAFL!

 

Godt poeng. Sjøegenskaper er enormt viktig, samt manøvreringsterskelen. Finner nok et skjærgårdsjeep som oppfyller de fleste kravene. Krabbeteiner må det også være plass til.

Link to post
Share on other sites

Tipper Chipsrederen er ungdom, og neppe har tenkt å kjøre rundt på feite 40-åringer

Nei han er jo voksen :cheers_wine:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

det er jo gratis å opprette flere profiler. blir ikke så lett misforståelser da :tongue:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Wesling 16HT går i over 30 knop m/ 60hk og har bra sjøegenskaper.  (Oppgitt til 35 "brosjyreknop" , m/ 2pers, men man kan slå av etpar her ettersom båt/motor blir eldre. 

 

8 sitteplasser - men da er det trangt. God plass til 5.    

 

Går nok med en krabbeteine eller 2 , men ikke allverdens dørkplass, og båten er ikke selvlensende, slit at evt gørrvann renner ned i kjølen og må pumpes ut.  

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bare søk på Zodiac Pro 9 Man eller gå inn på Zodiacs sider (modellen heter Pro 500 nå). Båten tåler vannvittig mye juling, har veldig gode sjøegenskaper, stabil og sikker. 5 personer er ikke noe problem (godkjent for 9) - da må noen sitter på pontongen, men det er heller ikke noe problem, nok ting å holde seg fast i. Planer enkelt med 6 personer (mer har jeg ikke prøvd) og har dratt svigerfar på vannski med 4 voksne i båten uten problemer.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...