Jump to content

Vindmåler type Glembring. Noen som har, sett, brukt.


snorken

Recommended Posts

Jeg går ut på tynn is herrolleyes.gif, spesiellt siden jeg ikke kan lese det som står på selve skiva

blind.gif

 

Krenging: Hold skiva på høykant og la tyngdekraften vise deg krengningen ved å se på "pendelen".

Vindhastighet: Hold skiva på høykant og la vinden blåse på "pendelen".

 

Hastighet, tid og distanse: Forutsetter at skiva har en løs roterende del. Finn 6 på den ene, drei den til 6 peker på/ligger over 10. Finn så noe som peker på 1.

6 knop i 10 min. = 1 nautisk mil.

 

Avstand: Hold skiva horisontalt, i pendelen med 0 i baugen eller på kompasskurs. Sikt med tråden mot et merke og les av peilingen på skiva. Med peilinger kan du lett finne avstandene i et draft.

Du kan sikkert også bruke (den jeg aldri husker) men som går ut på 450 åssa gå en stund åsså 450 igjen - den andre veien - og da vet du hvor langt unna det er - hvis du vet hva klokka er. Det er pensum til båtfører prøver - eller burde være det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...