Jump to content

Er det mulig å gå fra to forskjellige utganger til samme høytaler?

Medusa

Recommended Posts

Kan man gå i fra utgangene på disse og til en felles høytaler?

Ikke direkte, da vil du bruke det ene apparatet til å grille det andre med.

Du må sette inn en ny sluttforsterker med et miksertrinn foran, så kobler du utgangene fra plotteren og VHFen til hver sin inngang på miksertrinnet.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Kan man gå i fra utgangene på disse og til en felles høytaler?

Ja HVIS du kan finne en passende høyttaler med dobbel svingspole, er endel av de på markedet men er mere usikker på om du kan finne noen som passer til ditt behov ( er stort sett sub woofere ).

Disse elementene har 2 elektrisk adskilte svingspoler som kan kobles til to forskjellige signal kilder samtidig ...

Arne Kjetil

Om det er ønskelig/nødvendig å ha bare én høyttaler, så kan problemet løses med f eks denne forsterkeren (bare én av de to kanalene brukes) sammen med et enkelt motstandsnettverk som "mikser" på inngangen:

tmp1.png

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

da strøm vil bli indusert likevel av bevegelsen det andre apparatet skaper.

Dobble svingspoler er ikkje ment for 2 forskellige kilder men for å få meir effekt inn på samme element

Vet det vil bli indusert litt strøm ut av spole #2, men burde ikke bli så mye ??

Doble spoler kan brukes til så mangt...

•  
  • 2 forsterkere koblet inn på samme element
  • Høyre + venstre kanal koblet inn på samme element ( mekanisk mono ? ) , og siden høyre/venstre kanal aldri er 100% identiske vil det vel induseres strøm her og men det ser ikke ut til å være noe stort problem ??

Vil uansett antagelig være vanskelig å finne et passende element ??

Arne Kjetil

å det kommer vel omtrent like mye ut i spole #2 som det går inn i spole #1. Virkningsgraden er rimelig høg.

Å gjøre stereo om til mono på den måten er en ganske annen historie. Da det hovedsaklig er bassen , tale i radio og de store bevegelsene som drar/lager mest strøm ligger panorert i senter allerede utgjør det ikkje så mykje. Litt redusert effekt vil man nok få ved et ordinært fullfrekvens lydspor men ikkje all verden.

Men nå skal det sies at eg heller ikkje har sett annet enn basselementer med 2 spoler.

Er alarmene til kartplotteren i de øvre tonene? Klarer en å høre tale uten diskant?

Jeg har aldri sett høyttalere med lavere delefrekvens enn 1500 Hz, og disse alarmtonene bør være lavere enn det hvis de skal høres. Kammertonen (enstrøken A) er 440 Hz, trestrøken A blir dermed 1320 Hz, og det er høyt...

Men er det virkelig høytalerutgang på kartplotteren?

Det blir jo det neste spørsmålet, men det får jeg ta med produsenten. Det er en Simrad NX45...kommer en del ledninger ut av den som bare er blindet, så hvem vet.

Det ble jo mange svar her, men det enkleste er ofte det beste. Løsningen med bryter kan fungere greit, for den alarmen som er viktig for oss er ankeralarmen...den bruker vi på natta og bør være så høy at den vekker oss. VHF'en er grei å ha på høytaler på dagtid...

Takker for svar...

Kan ikke tenke meg at en kartplotter har høyttalerutgang, slikt har jeg aldri hørt om. Men i manualen til NX40/45 står det at det finnes en grønn ledning med alarmutgang som beskrives slik: Extern larmutgång eller ljussignal, växlar til jord vid larmförhollande, max 200mA. Denne kan du koble til en aktiv ekstern alarmenhet for å slå en slik av/på, ikke en høyttaler.

Lars H. :santcheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Yepp, pluss 12V (via sikring) inn på ene siden av sirenen, og den grønne fra plotteren inn på den andre tilkoblingen. Ellers finnes det jo buzzere som ikke gir så brutal lyd også da, uten at jeg kjenner lyden til CO-saken.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...