Jump to content

Dekker forsikringen din frostskader?

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har kaskoforsikring hos Gjensidige og det står følgende i vilkårene:

2.2 Båtforsikringen dekker ikke

- kontanter og verdipapirer

- skade på seil alene som ikke er en følge av en

erstatningsmessig skade

- tap eller skade som er en følge av berøring med is

og/eller frostskader :headbang:

- snøras fra tak eller at overdekning bryter sammen,

med mindre båten mot betaling er i opplag hos

tredjemann

Jeg oppfatter dette slik at om båten min synker pga. issprengte kraner/gjennomføringer så er det ingen erstatning å få.

Jeg vil tro at dette varierer mellom selskapene og vil gjerne høre fra andre hvilke selskaper som dekker/ikke dekker slike skader.

Når man ligger i betalt boblehavn vil selskapet ha regress hos eieren av havna; derfor vil man få igjen på forsikringen ved frostskader der anlegget har sviktet.

Det tror jeg neppe. Det er jo ikke boblehavna som sørger for at ventilene/gjennomføringene ikke fryser. Det er det den enkelte båteier som må sørge for. Er de ikke tilstrekkelig frostsikret og det blir kaldt nok så fryser de uavhening av om bobleanlegget går eller ikke.

Pappa var uheldig da skroggjennomføring til lensepumpa frøs. Båten lå da innfryst i et tynt islag og bølger som slo opp på isen pisket vann inn i utløpet til lensepumpa. Da lensepumpa startet pumpet den jo bare vannet tilbake i båten. Han var nede å så til båten, uten å merke dette, og dagen etterpå stod båten godt plassert på bunnen.

Jernbanepersonalets bank og forsikring dekte dette uten problem.

Mange her inne har trolig forsikring i Norske Sjø - meg selv inkludert. De har lignende forbehold mhp. is-skade som Gjensidige. Da jeg måtte overvintre på vannet denne sesongen tok jeg kontakt med Fender Marine, beskrev mine tiltak og ba om en skriftlig tilbakemelding på at jeg var dekket. Bekreftelsen fikk jeg på mail et par dager etterpå. Det kan sikkert være en grei praksis. Jeg foretrekker i alle fall klare og tydelige svar når det gjelder såpass store verdier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...