siggi75 Startet 19.Desember.2010 Del på Facebook Startet 19.Desember.2010 har en 90Hk Optimax 2005 mod. som gjir ett "pip" når den sviver ca 5 min på tomgang,, Kan det være termostaten,, og hviss det er termostat på 90 hk,, hvor er den plasert,, På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
UOB Svart 19.Desember.2010 Del på Facebook Svart 19.Desember.2010 Er det pip som stammer fra motoren (mekanisk lyd), eller er det pip fra konsollen (varsling). Ellers er det termostat på "alle" utenbordsmotorer. Personlig har jeg aldrig vær borti lyder fra termostat. Og om det er en varsling skal den jo følges av en varsling på instrumentene (om du har smart craft instrumenter). Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Heisan Bare en forslag!! Den eneste gangen jeg opplevde at alarmen min gikk på den måten var når jeg hadde litt for lite olje på oljetanken og kjørte opp i plan. Da ble tydligvis minimumsgrensen for sensoren nådd når båten reise seg. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Hva står i manualen? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 har en 90Hk Optimax 2005 mod. som gjir ett "pip" når den sviver ca 5 min på tomgang,, Hei , hadde samme signal på min 115 Optimax (2004). Skift termostat, da den går for kald. Sitér dette innlegget Link to post
siggi75 Svart 24.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Desember.2010 Hei alle. Har en Mercury 90Hk Optimax. Når den sviver på tomgang i ca, 5-7 minutter piper den 1 gang,, i instuksjonsboka sto det bare kontakt merkeverksted,, men det er vel bare å skifte termostat, hviss det finnes,,, råd og tips motas med takk Mvh Siggi Kommentar fra moderator: Slått sammen to like emner. Sitér dette innlegget Link to post
siggi75 Svart 24.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Desember.2010 Takker for alle svar,, må finne ut hvor termostaten er,, Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.Desember.2010 Del på Facebook Svart 24.Desember.2010 Mercury brukerhåndbøker! Mercury servicemanualer! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.Desember.2010 Del på Facebook Svart 24.Desember.2010 (redigert) Her finnes det et antall mulige svar. Jeg er skeptisk til å begynne å bytte deler før du har identifisert problemet helt sikkert. Det innebygde diagnosesystemet fungerer ganske godt på disse motorene, så du har gode muligheter for å få svaret direkte hvis du leser ut feilkodene. Siden du ikke har nevnt noe om det, regner jeg med at du har analog instrumentpakke til motoren din. Da er den enkleste måten å få lest ut kodene på å oppsøke ditt lokale Mercury verksted, alternativt å låne en SmartCraft turteller hvis du kan. EDIT: Ved nærmere ettertanke er det nok litt klønete å skulle bruke en turteller, fordi du trenger hele harnesset m./ terminator for å oppnå forbindelse. Redigert 24.Desember.2010 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mann2003 Svart 24.Desember.2010 Del på Facebook Svart 24.Desember.2010 Denne alarmen indikerer at motor går forkaldt på tomgang. Enten lukker ikke termostatten eller så så lekker den forbi "poppit ventilen" som skal åpne på høyer turtall. Mest sansynlig lekker det vann forbi poppit ventilen. Terosatt og poppit ventilen sitter bak samme deksel på toppen. Ta av når motoren er kald. kontroler termostat. og rengjør evt smør opp menbranen i poppit ventilen. Denne feil koden må du ha diagnose test for å få lest av. du får ikke den fram på smartcraft. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.Desember.2010 Del på Facebook Svart 24.Desember.2010 Jeg holder med mann2003 her! Ett pip er kald motor under 1000rpm, nesten alle andre feilkoder er kontinuerlig eller fire pip, og man må ha et scantool for å lese av denne feilkoden. Termostat og poppit er de vanlige feilene, eller rett og slett feil i alarm systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 25.Desember.2010 Del på Facebook Svart 25.Desember.2010 Er ikke det varsel for vann i bensinen da ? Er en dreneringslange for slikt - sjekk intruksjonsboken. Mener å ha hatt samme på min Mariner Optimax 90 hk - er jo samme motoren. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.Desember.2010 Del på Facebook Svart 25.Desember.2010 Ser ut til at trådstarter har 2 tråder med samme emne. Som jeg skrev i den andre tråden hadde jeg samme varselsignal "one beep" på min 115 Optimax. Dette indikerer at motoren går for kald ved turtall under 1000 r.p.m. Dette står i manualen til min motor. Jeg skiftet termostat og problemet ble borte. Sitér dette innlegget Link to post
siggi75 Svart 26.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 (redigert) takker og bukker,, Hvor sånn ca ligger termostaten,, så på youtube når de skiftet en på en 150 el 225 hk men det så ikke helt likt ut under mitt lokk.. ja vet jeg startet tråd 2 ganger,,, er ganske ny her inne,,,,,, Prøver å bytte termostat først,, å igjenn takker for mange gode svar,,, god "havn" å ha dette,,, Redigert 26.Desember.2010 av siggi75 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Desember.2010 Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 Er sannsynligvis termostaten. Denne styrer temperaturen under rundt 2000rpm, mens over 2000rpm så åpner poppeten og termostat har ikke noe særlig funksjon! Sjelden en motor går kald av andre årsaker! Sitér dette innlegget Link to post
siggi75 Svart 29.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2010 Takker Takker Glimrendes respons Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.