Jump to content

Optimax 90 2005, gir et "pip" etter 5min tomgang. Termostat?

siggi75

Recommended Posts

Hei alle.

Har en Mercury 90Hk Optimax.

Når den sviver på tomgang i ca, 5-7 minutter piper den 1 gang,, i instuksjonsboka sto det bare kontakt merkeverksted,,

men det er vel bare å skifte termostat, hviss det finnes,,, råd og tips motas med takk

Mvh Siggi

Kommentar fra moderator: Slått sammen to like emner.

Her finnes det et antall mulige svar. Jeg er skeptisk til å begynne å bytte deler før du har identifisert problemet helt sikkert. Det innebygde diagnosesystemet fungerer ganske godt på disse motorene, så du har gode muligheter for å få svaret direkte hvis du leser ut feilkodene. Siden du ikke har nevnt noe om det, regner jeg med at du har analog instrumentpakke til motoren din. Da er den enkleste måten å få lest ut kodene på å oppsøke ditt lokale Mercury verksted, alternativt å låne en SmartCraft turteller hvis du kan.

EDIT: Ved nærmere ettertanke er det nok litt klønete å skulle bruke en turteller, fordi du trenger hele harnesset m./ terminator for å oppnå forbindelse.

Redigert av Guest (see edit history)

Denne alarmen indikerer at motor går forkaldt på tomgang. Enten lukker ikke termostatten eller så så lekker den forbi "poppit ventilen" som skal åpne på høyer turtall. Mest sansynlig lekker det vann forbi poppit ventilen. Terosatt og poppit ventilen sitter bak samme deksel på toppen. Ta av når motoren er kald. kontroler termostat. og rengjør evt smør opp menbranen i poppit ventilen.

Denne feil koden må du ha diagnose test for å få lest av. du får ikke den fram på smartcraft.

takker og bukker,, Hvor sånn ca ligger termostaten,, så på youtube når de skiftet en på en 150 el 225 hk

men det så ikke helt likt ut under mitt lokk..

ja vet jeg startet tråd 2 ganger,,,

er ganske ny her inne,,,,,,

Prøver å bytte termostat først,,

å igjenn takker for mange gode svar,,,

god "havn" å ha dette,,,

Redigert av siggi75 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...