Jump to content

Tips til kjøp av seilbåt, 33-38fot, 2 sovekabiner, maks 400k?


haggen

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å konvertere fra motorbåt til seilbåt i 2011, og for å være klar til sesongstart så har jeg begynt å se meg litt rundt etter ny båt. I og med at jeg har liten erfaring med seilbåt så trenger jeg litt hjelp fra ekspertisen i forumet her. Noen kriterier tror jeg er på plass: Pris er max 400', 2 separate sovekabiner, og har tenkt at størrelsen mellom 33 og 38 fot er passelig. Er det noen som har tips til aktuelle båter jeg bør vurdere, eventuelt typer jeg bør styre klar av? Utstyr jeg må ha og som jeg bør ha, osv. all hjelp blir satt stor pris på, så fyr løs!

Link to post
Share on other sites

Utfra egne erfaringer vil jeg anbefale deg en båt med nyere motor og seilgarderobe. Seil og motor representerer antageligvis de største kostnadene ved oppgradering av en seilbåt. Med tiden vil du garantert sette pris på båtens fartspotensiale under seil, så jeg vil anbefale deg en båt som seiler forholdsvis hurtig ved lette vinder, samtidig som den har fasiliteter som gjør den egnet til turbruk. Lykke til med seilbåt; det er en fantastisk måte og ferdes på sjøen med.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i samme situasjon som deg for ca 4 år siden.

Koser meg med finn.no/baat en gang i ny og ne og det er mange gode kjøp. Se gjerne også på prisklassene over maksbeløpet, lar seg ofte gjøre å prute litt.

Motor er viktig som nevnt tidligere. Utgjør mye bekymring og stor belø. Seil koster også men er billigere enn motor.

 

Tillater meg å sakse inn noen forslag på båter som etter min mening er fristende til maks 400.000

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25880934

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25737782

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25292769

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24512020

 

Spesielt Dehleren syntes jeg er rart ikke er solgt!

Link to post
Share on other sites

Det ble gitt ett svært lavt bud på den Dehler'n, så jeg hev meg på en budrunde usett, men da det begynte å nærme seg prisforlangende så syns jeg det ble for usikkert uten å ha gjort undersøkelseplikten min. Tror den gikk under prisforlangende..

Jeg har ikke solgt, jeg har en Scand 26 Queen, siden jeg ikke har lån på den så sitter jeg på den til våren og selger da. Skal gjøre litt småfiks før salg. Men er forberedt på å la den gå billig da.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Den jeanneauen hadde eg kjøpt om eg var på jakt etter einskrog i denne prisklassen. Den er vel litt dyrare enn kva du hadde tenkt deg, men utifrå annonsa så synest det å vera eit svært godt kjøp.

Motoren synest å vera ein 3GM30F. (Ferskvasskjølt) Berre propellen som er med kostar 15-20 000. Båten vår har "småbrødre", 2GM20F, og det er svært gode motorar. Våre er frå 1993 og 1995 og har gått 5000 timar. Eg reknar med at dei har like lenge att.

 

Nye segl òg mykje anna nytt utstyr som er dyrt og tidkrevjande å montera. Løp og kjøp. Om det er noko utstyr du ikkje treng, som t.d. flåten så er det råd å selga slikt.

 

Båten manglar vel eigentleg berre jolla med påhengsmotor.

 

Løp og kjøp, men sjå etter skader på t.d. kjøl og ror.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Eller heller denne, til og med i nabolaget, men dyrere enn jeg hadde tenkt å strekke meg..

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=25177544

Kansje jeg burde legge inn ett bud..?

 

Flott båt dette!

Kjenner den ikke personlig, men virker ryddig og bra. God motor. Skal du få den for 400 betyr det 20% rabatt. Mulig markedet tillater dette??? Mange vil nok heller vente til våren.

 

I den størrelsen du skisseres paralellt med prisklassen er det en båt fra 80 tallet eller evt beg av 90 tallet som er aktuelt. Det har vært diskutert mye på forumet her om en oppgradert båt fra 80 tallet er bedre enn en 90 talls båt. Tenker da på at båten fra 80 tallet er så gammel at mye er byttet mens båten fra 90 tallet er mer utslitt og mye av utstyr, seil og motor modne for utskifting.

Redigert av John N (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisnivå og størrelse lukter 80-talls båt med original motor og kanskje med alt av fall, skjøter osv mer eller mindre modne for utskiftning. Skroget er klart for nedsliping og ny primer, hvordan står det til med mast, stag og vant, har skroggjennomføringer blitt skiftet ut? De mange linker som er nevnt her indikerer vel at det er noe i det, og faren er absolutt til stede at dette kan bli et dyrt kjøp og når man skal selge igjen om tre/fem år så skjønner man ikke hvorfor man ikke får igjen noe for alle de pengene man har brukt i utskiftninger og oppgraderinger. Det er nå i allefall mitt syn på saken. Ja, jeg følger med i markedet og går litt svanger med nyere/større seilbåt selv, og jeg tror det kan bli en billigere og bedre løsning å vurdere å gå opp i pris til 5/550' hvis man har muligheten til det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eg har en Comfortina 32, den e stor for å være 85 modelle og 32 fot.. seiler veldig bra. Bor selv i en og det funker fint. 2 separate lugarer, toalett bak!! og god plass der en oppholder seg mye, i cockpiten!! Eneste negative er litt "kronglete" forpigg, men det funker å sove 2 vokse der. Denne ser bra ut..Comfortina 32 - 1985

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Kjenner ike den Rush 105 som du spør om, men jeg synes innredningen så mer forsegjort ut enn på andre gamle Jeanneau. Har lagt merke til at disse gamle Jeanneau'ene ofte har oppnådd relativt dårlige priser på bruktmarkedet, uten at jeg helt har forstått hvorfor.

 

Noen generelle kommentarer;

Siden du er ny i seilbåt er det nokså sannsynlig at du i løpet av noen år kommer til å bytte båt, eller kvitte deg med båt. Derfor bør du kjøpe en kurant modell som er lett å selge når den dagen kommer. Den dyreste enkeltkomponent som typisk havarerer på båter i denne alderen er jo motoren. Et motorbytte blir fort minst 80000,- og gjerne 150000,-. Dette er en kostnad som du må ta om den kommer, og du får bare igjen små deler av dette ved salg. I tillegg blir gjerne en sesong mer eller mindre ødelagt av motortrøbbel.

 

Tips 1: Kjøp en med nokså ny motor, i alle fall ikke en saltvannskjølet motor.

 

Tips 2: Om du vil seile, og ikke mekke, kjøp en som har vært eid av en aktiv og interessert båteier som har gjennomført kontinuerlig vedlikehold og opgraderinger. Å ta igjen et vedlikeholdsetterslep er tidkrevende og kostbart, om du da ikke får båten svært billig (men du må fortsatt ha tiden).

 

Tips 3: Seil er ikke så dyrt som mange tror, men det er viktig for en sikker og behagelig seilas. Kjøp fra utlandet.

 

Tips 4: Ikke bruk opp alle pengene på selve båten. Du vil ønske deg komfortutstyr og sikkerhetsutstyr. Du vil riktignok få dårlig betalt for disse oppgraderingene når du selger, men sånn er det. Om du da ikke finner en brukt båt som har "alt".

 

Tips 5: For å sikre høy WAF og et harmonisk båtliv; sørg for at ladingen fra både motor og landstrøm er skikkelig og at forbruksbanken er overdimensjonert. Sørg i tillegg for å ha et pålitelig og kraftig varmeapparat.

 

Personlig ønsker jeg ikke jernkjøl eller seilbåtdrev da det gir mer vedlikehold.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Den Comfortina'en syns jeg såg bra ut, noen grunn til å være skeptisk til den motoren, VP 2002?

Angående bruk; Vil helt klart bruke ferien til tur langs kysten, men har lyst å seile bare for rekreajon/ og kanskje litt regatta også etterhvert. Jeg har to tennåringjenter som vil være med på tur (iallefall enda ), så vi blir for det meste 4. Mulighet for privatliv er viktig! Ellers er det diverse båttreff som vi bruker å være med på, og som vi nok kommer til å fortsette å delta på. Moldejazz, båtfestivalen i Ålesund, Trandalblues osv. er kjente arrangemang på våre kanter! Kort sakt så mange helger som vi rekker. Håper å kunne strekke sesongen litt lenger en jeg klarer med nåværende båt.

 

Jeg tror kravspek begynner å bli klar nå:

 

Motor må være i god stand, helst ferskvannskjølt

 

Seilgarderoben bør være oppgradert.

 

Kopitkalesje og plass til å kose seg ute

 

To separate lugarer, helst med dør.

 

Helst bad akter for større plass på bad, mulighet for en dusj er bonus!

 

En eller annen form for varme om bord, helst noe som fungerer uten plunder og heft (ref. utgamle ebersp. som fusker og ryker)

 

Varmtvann

 

Fart for motor og seil, det er ganske stor forskjell på 5 og 7 knop på vei hjem en søndag fra båttreff.

Noenlunde bra LYS tall er vel en fordel?

 

Elektronikk; Kartplotter er kjekt å ha, autopilot ser jeg for meg er veldig kjekt på lange strekk..

 

Jeg har oppgradert nåværende båt jevnt og trutt og er vel det man kan kalle en handyman, så jeg kan fikse det meste om bord i en båt, men problemet er at tiden ikke strekker til. Jeg vil ikke kjøpe ett oppusningsobjekt på grunn av det.

 

Så vil jo graden av oppfyllelse av kravene avspeiler seg i hvilken pris jeg er villig til å betale, det åpner for mange mulige båter. :-)

 

Benytter anledningen til å ønske alle medlemmer av Baatplasen en riktig God JUL!

Link to post
Share on other sites

autopilot ser jeg for meg er veldig kjekt på lange strekk..

...

Benytter anledningen til å ønske alle medlemmer av Baatplasen en riktig God JUL!

 

Autopiloten synes jeg er kanskje det viktigste etter skrog, dekk, rigg og seil - i alle fall i en båt som av og til seiles single-handed.

 

Du er nødt til å kunne gå fra roret i en seilbåt av og til - også på korte turer.

 

Ellers takk og i like måte!

 

:santcheer1:

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg i det meste, bra ankerutrustning er også fint å ha, men kan skaffes. Comfortina er en båt med bra rykte, men se om dere er fornøyd med salongen, noen føler den litt trang. Eldre grønne motorer vil jeg ha skygget unna. Også enig i at en bra og nyere seilgarderobe betyr mye.Div elektronikk som mangler kan en skaffe seg selv etter hver og etter behov, da har en nytt som ikke fjusker etter en tid. Å legge opp til dusj og slikt ute er enkelt dersom en har el pumpe/trykkvann som forøvrig også er enkelt å legge opp. Dvs en bør kanskje legge mest vekt på grunnelementer i båten og tenke at div. "kjekt å ha" kan skaffes etter som behovet sprenger seg på.

Link to post
Share on other sites

Er du blitt noe klokere?

 

Jada, har fått masse gode innspill, og prøvde å oppsummere en slags kravliste i ett innlegg lenger oppe.

Har lagt inn annonse på Finn under kjøpes og håper å finne drømmebåten i løpet av de neste månedene. Jeg har tenkt å ta meg god tid med kjøpet og kose meg med letingen :)

 

Takk for alle tips og innspill forresten, og hold gjerne liv i tråden med flere innspill eller konkrete forslag!

Link to post
Share on other sites

Har sett en annonse på en båt som heter Calypo 102, siden dette er selvbygg så er den mye rimeligere i forhold til mange andre båter.

Dette er vist en Eivind Amble kontruksjon, og denne spesielle båten er bygd i 2004. Den ser fin ut både innvendig og utvendig, og har motor fra bygge år, bra med ny elektronikk og både storseil og forseil på rullesystem.

Er det veldig risikabelt å kjøpe en slik båt? Sånn umiddelbart så ser det ut som at en får mye mer for pengene kontra å kjøpe en noenlunde vedlikeholdt båt fra midten av -80 tallet til omtrent samme pris?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...