Jump to content

Har Dere isolert slangene til varmeren?

Tom Rør

Recommended Posts

Brukte disse: http://www.glava.no/produkter/ror-og-kanal-isolasjon/glava-rorskaler/

Fikk 65% rab. gjennom jobben så prisen ble ok. Så tåler de mye varme.

Brukte ø60x20mm og den passa fint, bare å tråkke litt på den først.

ø89x30 passa dårligere å var ikke så god å jobbe med på 90mm slanger. Enda opp med å skjære en tynn strimmel som eg la imellom på langs før eg lukka.

Har fått isolert en ca. 70 % ar rørstrekkene men treng noe tynnere og mer robust til resten da der er trangt.

Gjekk fint å bøye 60 mm bare å knøde den litt først. Det var værre på 90 mm så der kappa eg i segment, men vart ikke helt fornøyd med utsjånaden. Isolasjonsevnen og temperaturbestandighet er derimot ypperlig.

Eg var også redd for temperaturen. Målte her i høst utifra dysene i salongen med full guffe men hobbymåleren slutta å måle på knappt 70 grader og da steig den brukbart ennå. Vil nok tru det er rimelig varmt rett etter varmeren men om det vil klare å ta fyr i noe er jo noe annet. Eg ønsker ikke å gamble med brannfare i båt.

Her er 89x30. Hadde ikke 60 mm på denne pc.

banner_batterier.jpg

Vet ikke om eg skal prøve den der seatronic saken på det resterende? Noen som har testa om det er mye knød å få tredd slangen innpå?

Redigert av volfro (see edit history)

He.. he... !!!, Ja sånn kan det gå !

Trodde du mente vannrøra til defroster fra spillvarme og diesel vannvarmer!!!

Da passer nok ikke BT-isolasjonen jeg henviser til !

Har selv en Eber luftvarmer, og den varmer noe fandenivolsk så jeg skjønner at her må isolasjonen tåle temperaturen! Selv har jeg uisolerte ventilasjonsrør liggende i benk og motorrom. Skulle nok ha isolert i motorrom, men i benken er det bare godt å sitte når det varmer fra undersiden! Bare passe på å ikke lagre noe man ikke ønsker oppvarmet i benkseksjonene!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har også brukt Seatronig varianten med Glava og Plast ytterslange. Lett å legge, meget god erfaring så langt. Men, pass på at plast ytterkappen ikke kommer inntil ekshaust røret fra Eberen, da smelter den litt og avgir en svak "brent plast" lukt. Jobbet litt før jeg fant den. Om et varmerør ligger nært ekshaustrøret kan du bruke bred Aluminiumstape til isolering.

Armaflexslangene er greie å tre på de, ..........og da kan bare strømpene splittes, for så å limes igjen!

Jeg brukte Armaflexslanger, tror jeg kjøpte noen lengder hos rørleggeren. Strømpene som er isolert med Glava er sikkert bedre, men tar plass og er vanskeligere å få lagt, valgte derfor Armaflex. Siden varmeslangene allerede var lagt og lå kronglete til, splittet jeg Armaflexen på langs og la rundt slangene, stripset sammen og tapet over skjøtene. Varmeeffekten ble fullstendig forandret. :santa:

Heisan

Kikket på bilde til volfro, et prakteksempel på godt utført arbeide.

MEN hva er vitsen med å isolere røra når de ligger i benker og skap i boenheten?

Fra den tiden jeg hadde campingvogn og luftvarme, var det gunstig å få "varmelekasje" i benkene for så at den varme lufta kom opp bak madrasser og ryggputer.

Jeg kan skjønne at isolering av røra på transportetapper utenfor boenheten er gull verdt da det ikke er der vi vil ha varmetapet. Men å tilføre litt varmetap fra røra nede i benker og skap vil jo bare være possitivt for å få litt fart i lufta der også, pluss at den varmen gjerne kommer sigende opp langs skutesiden eller også fungerer som setevarme :-)

ELLER tar jeg feil?

Tommy

Redigert av Tommy-lc (see edit history)

Armaflex sin isolasjon er i utgangspunktet ikke beregnet for den temperaturen som f.eks. en eber leverer. Sjekk manualen så får dere opp et tall som viser når overopphetingssikringen slår ut... husker ikke dette nå, men vi mener vi snakker om 140 grader..en plass..

Jeg ringte og snakket med en teknisk person hos produsent av armaflex for 3 år siden. Han frarådet da en slik montering når han hørte max temperaturen som kunne oppstå før den evt. slo ut.

Ville derfor sjekket med produsent før man isolerer.. finnes isolasjon som er bregnet for slike temperaturer..

Armaflex sin isolasjon er i utgangspunktet ikke beregnet for den temperaturen som f.eks. en eber overopphetingssikringen slår ut... husker ikke dette nå, men vi mener vi snakker om 140 grader..en plass..

Ville derfor sjekket med produsent før man isolerer.. finnes isolasjon som er bregnet for slike temperaturer..

Jeg snakket med Eber, og de sa at isolasjonen må tåle 120 grader, og Glava sa at HT Armaflex tåler 140 :confused:

Som jeg skrev er det 3 år siden jeg snakket med produsenten. Den gangen ble jeg frarådet da jeg skulle isolere. valgte en annen type...

Ellers ser jeg at overopphetingsikringen kan ligge mellom 140 og 170 grader...

120 grader på varmulften er nok maks på vanlig drift, men vi har jo alle erfart at slangene med tiden blir bulket og det som verre er. Gjennomstrømningen blir redusert slik at varmeren ikke blir kvitt luften ihht. spesifikasjonene, dog ikke varm nok til at sikringen slår ut...da aner vi ikke hvilke temperatur som er på luften... :confused:

Lagt til:

Satt og tenkte tilbake på hvilke båt jeg isolerte og kom da til at det er nok mer enn 3 år....tiden går fort..

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...