Tom Rør Startet 21.Desember.2010 Del på Facebook Startet 21.Desember.2010 Jeg driver å oppgraderer diverse ombord i vinter, og lurer på om det er noen andre som har isolert rørene til fra varmeren, og i så fall hva slags isolasjon bruker Dere? Jeg har lyst til å bruke Armaflex ht strømper, men de selges kun i hele pakker à 12 m. og det blir litt i overkant til mine rør. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 tja - meterne går jo unna, jeg har tenkt å isolere slangene eller bytte til isolerte slanger; er de armaflex-strømpene til å tre utapå slangene? Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Tom Rør Svart 21.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Ja, og de skal ifølge Glava tåle opptil 140 grader. Det hadde vært en god løsning synes jeg. Eberfolka sa at de ikke hadde noe som de anbefalte, og tenkte at dette måtte være bra. Bruker Armaflex i jobben, men den tåler ikke så mye varme. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Jeg handlet hos Seatronic. Vet ikke hvordan det kommer ut med tanke på pris i forhold til det du vurderer. Isolasjonsstrømpe Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Var det sånne glassvattaktige strømper? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 (redigert) Ja, har isolert rør til defroster som jeg selv har montert! Benyttet disse fra BT. De trekker ikke vann, veier minimalt, isolerer godt, tåler 105 gr. C. Også er de relativt billige og enkle å ettermontere!! Bjørn Redigert 21.Desember.2010 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
volfro Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Brukte disse: http://www.glava.no/produkter/ror-og-kanal-isolasjon/glava-rorskaler/ Fikk 65% rab. gjennom jobben så prisen ble ok. Så tåler de mye varme. Brukte ø60x20mm og den passa fint, bare å tråkke litt på den først. ø89x30 passa dårligere å var ikke så god å jobbe med på 90mm slanger. Enda opp med å skjære en tynn strimmel som eg la imellom på langs før eg lukka. Har fått isolert en ca. 70 % ar rørstrekkene men treng noe tynnere og mer robust til resten da der er trangt. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Disse fra BT er jeg litt skeptisk til i forhold til varmen, da Eberfolka sa at isolasjonen måtte tåle 120 grader. Rørskålene fra Glava er vel ikke så lett å bøye? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Hva slags temperatur/systemtrykk opererer Eberen med. Formoder det her er snakk om vannvarmer? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
volfro Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 (redigert) Gjekk fint å bøye 60 mm bare å knøde den litt først. Det var værre på 90 mm så der kappa eg i segment, men vart ikke helt fornøyd med utsjånaden. Isolasjonsevnen og temperaturbestandighet er derimot ypperlig. Eg var også redd for temperaturen. Målte her i høst utifra dysene i salongen med full guffe men hobbymåleren slutta å måle på knappt 70 grader og da steig den brukbart ennå. Vil nok tru det er rimelig varmt rett etter varmeren men om det vil klare å ta fyr i noe er jo noe annet. Eg ønsker ikke å gamble med brannfare i båt. Her er 89x30. Hadde ikke 60 mm på denne pc. Vet ikke om eg skal prøve den der seatronic saken på det resterende? Noen som har testa om det er mye knød å få tredd slangen innpå? Redigert 21.Desember.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Det er fra luftvarmeren! Eber mente at isolasjonen må tåle 120 grader mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 21.Desember.2010 Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 He.. he... !!!, Ja sånn kan det gå ! Trodde du mente vannrøra til defroster fra spillvarme og diesel vannvarmer!!! Da passer nok ikke BT-isolasjonen jeg henviser til ! Har selv en Eber luftvarmer, og den varmer noe fandenivolsk så jeg skjønner at her må isolasjonen tåle temperaturen! Selv har jeg uisolerte ventilasjonsrør liggende i benk og motorrom. Skulle nok ha isolert i motorrom, men i benken er det bare godt å sitte når det varmer fra undersiden! Bare passe på å ikke lagre noe man ikke ønsker oppvarmet i benkseksjonene! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Tom Rør Svart 21.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Det røret som går i benken hos meg er også passe varmt. Lagrer ikke grillpølsene der akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2010 Armaflexslangene er greie å tre på de, men litt vrient hvis bøyene er kjipe. Det er også ett lim som kan brukes, og da kan bare strømpene splittes, for så å limes igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Jeg fikk monter seatronic typen når mitt apparat ble montert. De er belagt med plast for vannbeskyttelse (ser ut som glava inni) I følge han som monterte, var det en skikkelig drittjobb som krevde mye arbeid. Men resultatet ble meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Jeg har også brukt Seatronig varianten med Glava og Plast ytterslange. Lett å legge, meget god erfaring så langt. Men, pass på at plast ytterkappen ikke kommer inntil ekshaust røret fra Eberen, da smelter den litt og avgir en svak "brent plast" lukt. Jobbet litt før jeg fant den. Om et varmerør ligger nært ekshaustrøret kan du bruke bred Aluminiumstape til isolering. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Armaflexslangene er greie å tre på de, ..........og da kan bare strømpene splittes, for så å limes igjen! Jeg brukte Armaflexslanger, tror jeg kjøpte noen lengder hos rørleggeren. Strømpene som er isolert med Glava er sikkert bedre, men tar plass og er vanskeligere å få lagt, valgte derfor Armaflex. Siden varmeslangene allerede var lagt og lå kronglete til, splittet jeg Armaflexen på langs og la rundt slangene, stripset sammen og tapet over skjøtene. Varmeeffekten ble fullstendig forandret. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 (redigert) Heisan Kikket på bilde til volfro, et prakteksempel på godt utført arbeide. MEN hva er vitsen med å isolere røra når de ligger i benker og skap i boenheten? Fra den tiden jeg hadde campingvogn og luftvarme, var det gunstig å få "varmelekasje" i benkene for så at den varme lufta kom opp bak madrasser og ryggputer. Jeg kan skjønne at isolering av røra på transportetapper utenfor boenheten er gull verdt da det ikke er der vi vil ha varmetapet. Men å tilføre litt varmetap fra røra nede i benker og skap vil jo bare være possitivt for å få litt fart i lufta der også, pluss at den varmen gjerne kommer sigende opp langs skutesiden eller også fungerer som setevarme :-) ELLER tar jeg feil? Tommy Redigert 22.Desember.2010 av Tommy-lc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 ELLER tar jeg feil? Tommy Husk at mye av varmen vil forsvinne ut i skroget. Er vel ikke helt sikkert at en ønsker 70 grader i rommet under køyen, eller der en lagrer øl! Det handler vel mest om å konsentrere varmen der en ønsker den. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Eg har del-isolert litt på slanger, mest på gøy. Eg brukte biltema sin motorromsisolasjon, 10mm med lim på. Knallbra det. Men du har bare eit forsøk, så er det fram med ny matte.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gudrun Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Armaflex sin isolasjon er i utgangspunktet ikke beregnet for den temperaturen som f.eks. en eber leverer. Sjekk manualen så får dere opp et tall som viser når overopphetingssikringen slår ut... husker ikke dette nå, men vi mener vi snakker om 140 grader..en plass.. Jeg ringte og snakket med en teknisk person hos produsent av armaflex for 3 år siden. Han frarådet da en slik montering når han hørte max temperaturen som kunne oppstå før den evt. slo ut. Ville derfor sjekket med produsent før man isolerer.. finnes isolasjon som er bregnet for slike temperaturer.. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Jeg lot meg overtale av Wattum hos Malfix til ikke å bruke glava-mattene, men noen skum-lignende greier som hadde lukkede celler som ikke ville holde på vannet ved evt lekkasje. Så langt veldig fornøyd med det. Ble solgt i lengder på 1 meter og 2 meter. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Jeg brukte seatronic sin plast/glava isolasjon, 4 meters lengde a 400 kr. kommer til å bruke totalt 12 meter. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Tom Rør Svart 22.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Armaflex sin isolasjon er i utgangspunktet ikke beregnet for den temperaturen som f.eks. en eber overopphetingssikringen slår ut... husker ikke dette nå, men vi mener vi snakker om 140 grader..en plass.. Ville derfor sjekket med produsent før man isolerer.. finnes isolasjon som er bregnet for slike temperaturer.. Jeg snakket med Eber, og de sa at isolasjonen må tåle 120 grader, og Glava sa at HT Armaflex tåler 140 Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 (redigert) Som jeg skrev er det 3 år siden jeg snakket med produsenten. Den gangen ble jeg frarådet da jeg skulle isolere. valgte en annen type... Ellers ser jeg at overopphetingsikringen kan ligge mellom 140 og 170 grader... 120 grader på varmulften er nok maks på vanlig drift, men vi har jo alle erfart at slangene med tiden blir bulket og det som verre er. Gjennomstrømningen blir redusert slik at varmeren ikke blir kvitt luften ihht. spesifikasjonene, dog ikke varm nok til at sikringen slår ut...da aner vi ikke hvilke temperatur som er på luften... Lagt til: Satt og tenkte tilbake på hvilke båt jeg isolerte og kom da til at det er nok mer enn 3 år....tiden går fort.. Redigert 22.Desember.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.