Jump to content

Har Dere isolert slangene til varmeren?

Tom Rør

Recommended Posts

Heisan

Jeg kan skjønne at isolering av røra på transportetapper utenfor boenheten er gull verdt da det ikke er der vi vil ha varmetapet. Men å tilføre litt varmetap fra røra nede i benker og skap vil jo bare være possitivt for å få litt fart i lufta der også, pluss at den varmen gjerne kommer sigende opp langs skutesiden eller også fungerer som setevarme

Jo kan jo forsåvidt være enig i det men denne gangen hadde eg to grunner.

1. Kurskomputeren til autopiloten står på samme plass, og den blir varm nok av seg selv i dårlig vær.

2. Når eg bruker båten på vinteren treng eg varmen i salong/forpigg og akterlugarene er ikke i bruk. (da sparer man strømuttak på batteriene også)

Webasto isolasjonen som du linker til er samme produkt som Eber sin. De bruker 3M sin Thinsulate i denne.

Jeg mener og huske at det lå på ca 120kr pr 75cm.. Men jeg fikk alt med i en pakke da jeg kjøpte en D4 i uk som jeg monterte.

Hmm.. Det er jo litt interesant.

Men vet ikke om webasto har sånn med knapper. Ser litt ut som at man må tre isolasjonen utenpå.... Hadde håpet å kunne slippe det.

Kan jeg spørre hvilke butikk du kjøpte dette? på nettet?

Kjøpte alt gjennom forhandleren jeg handlet båten av.. betalte den gangen 9500.- for D4 komplett med 3 utak,isolasjon på Innluft,utluft,eksos.. ja hele hopprennet. Var nok en litt spesialpris.

Den knapp isolasjonen var genial som sagt og er sikkert og skaffe her på bjerget også.. hør med eber eller webasto forhandler. evt send mail til Termomarin som er importør av Eber. www.termomarin.no

Tomt for Diesel nå igjen!!

Dette må vel være billig:

Chiba

Ja, svært billig hvis du sammenligner med prisene til Eber ol. Vær dog obs på at dette synes å være stive rør, eller hva? "#471 has fiberglass reinforced metalized cover."

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ikke bare isolering som hjelper på ,har hatt flere båter med dårlig varmer.Etterisolering og ikke minst om den er brukt en stund,kjør varmeren med et par kanner lampeolje.Skal love du kjenner forskjell etterpå,gjør det en gang i året jeg nå.Det er lurt på mange måter det ,da det renser å brenner vekk endel sot å dritt kan det virke som .Jeg syntes det hjelper endel ,så da så :santcheer1:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

.Etterisolering og ikke minst om den er brukt en stund,kjør varmeren med et par kanner lampeolje.Skal love du kjenner forskjell etterpå,gjør det en gang i året jeg nå.Det er lurt på mange måter det ,da det renser å brenner vekk endel sot å dritt kan det virke som .

Tine IV

Dette hørtes interessant ut. Kobler du bare slangen fra på tanken og legger den oppi en kanne med lampeolje?

Hvor lenge kjører du?

Andre som har prøvd dette?

Andre som har prøvd dette?

Nei, og han derre Tine må du ikke stole på. :wink: Har nok vært på batterivannet igjen nå :lol:

Spøk til side; jeg finner det usansynlig at parafin skulle egne seg for å renske opp i brenneren, da diesel har langt høyere brennverdi og utvikler mer varme pr volumenhet enn parafin.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

diesel har langt høyere brennverdi og utvikler mer varme pr volumenhet enn parafin.

Hvor har du det fra? I følge Statoils datablader så har parafin en brennverdi på 43,6-46,3, mens diesel og MGO har 42,8-45,7. Flere produsenter av varmere (blant annet Wallas) anbefaler også at man kjører varmeren noen timer på lampeolje i løpet av sesongen. Så dette må da ha noe for seg...

Selv har jeg varmer som kun går på lampeolje, så derfor har jeg ikke hatt behov for noe slikt. Men jeg vet at parafin er tørrere og brenner derfor renere enn diesel, så jeg for min del har tro på at dette kan være lurt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Og en del drivstoffer tilsettes endel ting som antikorrosjon/anti-ice/fortynningsmiddel som kan produsere en del sot.

På gamle veikeovnen i stua går det til dels fint å bruke Jet A1 og F44. Men så fort jeg putter på litt F34 som har ekstra "corrosion inhibitor and anti-icing additives" soter det med en gang. Og etter 1 times fyring ser det ut som lodden myk pels på veggene i brennkammeret. Og veiken har hard koks på seg. På pottebrenneren går F34 litt bedre, men ikke så bra som de 2 andre.

I disse dager er det også vinterdiesel på stasjonene, som har en del ekstra tilsettinger.

Blir ikke forundret om lampeolje er den av parafinene som har minst tilsettinger. Og dermed kan rense litt opp i dyser etc.

Jara Wynja

Hvor har du det fra?

Fra Klima og Forurensningsdirektoratet.

ad. planlegging:

Batterivann eller ikke ,har du en varmer som varmer dårlig så kjører du et par kanner lampeolje .Så kan vi snakkes etterpå ,tipper du ikke angrer .Den Ardic'n (vannvarmer) som sto i Princessen klarte ca 22-24 grader,etter 2 x 5 l lampeolje så klarte den 48.Det som skjer er at lampeolja brenner opp eller av mye sot,å dem fleste veit jo det at mere sot mindre varme.Så prøv om du har en som er brukt noen år,så få vi høre etterpå. :santcheer1: Koster jo ikke all verden å teste det,flere i havna som er drit fornøyde etter dette tipset så ........

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Ok, skulle sikkert vært under Off topic, men tar sjansen her likevel....I disse dager er det sikkert lettere å få tilgivelse enn tillatelse... :saint:

Det med å kjøre gjennom et par kanner lampeparafin en gang i året... er det noen som har prøvd det samme hjemme? Har en oljeovn med vekebrenner som må brukes i den verste kulden... En gang i året må den rengjøres for sot og skiftes veker... Noen som har prøvd lampeparafin eller er det fare forbundet med dette?

Noen som har prøvd lampeparafin eller er det fare forbundet med dette?

Det er vel parafin en bestiller for å ha på tanken til brenneren hjemme?

Så da skulle det være forbundet med liten risiko med lampeolje, som er parafin.

En mulig grunn til at lampeolje brenner så rent som det ryktes er nok pga at parafinlamper brenner åpent i oppholdsrom. Det meste annet har pipetilkobling.

Jara Wynja

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...