Jump to content

Har Dere isolert slangene til varmeren?

Tom Rør

Recommended Posts

Bestilte de her http://www.mellorautoelectrical.co.uk/Truck_and_Marine_Heater_Accessories_plus_repair_parts/963/maxiTHERM_Wrap_90-100mm_-_750mm_Lengh.html

Ca £11 i frakt for 7 stk.

Vet ikke hvor bøybare de er, men skal komme med en komentar når jeg får de.

Vil egentlig tro de ikke er så veldig bøybare.

Men virker veldig genialt og bare kneppe de på.

Eberspacher norge visste ikke hva det var en gang..... HAHAA.... :giggle:

Så sendte de en link :fishing:

Men dette er kanskje noe som de kun har i england.

Fikk mail fra Navrigare kr.sand ang maxitherm wrap

"Maxitherm kan foreløpig kun skaffes fra Eberspracher UK. De jobber med å få dette i sortementet også i Norge".

"Han sier dog at han muligens kan skaffe noen lengder nå, men trenger å vite din slangedimensjon da. Har heller ingen priser på dette foreløpig desverre."

Så da er det jo greit å få det ifra UK.

• 3 uker senere...

Bestilte de her http://www.mellorautoelectrical.co.uk/Truck_and_Marine_Heater_Accessories_plus_repair_parts/963/maxiTHERM_Wrap_90-100mm_-_750mm_Lengh.html

Ca £11 i frakt for 7 stk.

Vet ikke hvor bøybare de er, men skal komme med en komentar når jeg får de.

Vil egentlig tro de ikke er så veldig bøybare.

Men virker veldig genialt og bare kneppe de på.

Eberspacher norge visste ikke hva det var en gang..... HAHAA.... :giggle:

Så sendte de en link :fishing:

Men dette er kanskje noe som de kun har i england.

Da var pakken mottatt.

Virket kanskje litt tynne og litt langt mellom knappene.

Fort for at det vil sprike mellom knappene kanskje.

Men litt strips i tillegg gjør nok susen, eller så kan man slå i noen ekstra knapper :)

Men vet ikke hvor godt dette materialet isolerer i forhold til glava.

Tror materialet er thinsulate, samme som er i votter og hansker.

Men litt strips i tillegg gjør nok susen,

:nonod: Ikke strips men ståltråd. Strips som er laget av Nylon (PA) blir tørr og vil sprekke. Benytt ståltråd, slik tynn utglødd som benyttes på byggetomter oa. for å trekke rette linjer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Slik ståltråd som du nevner, hvor får en egentlig kjøpt slikt? Er det slik som med skruer at en må kjøpe et visst antall pent pakket i plastpose i lengder som ikke passer? Det er jo lenge siden en kunne gå til en god gammeldags jernvarebutikk med en ekspeditør bak disken som visste hva "doble fustasjeforkoblinger" var, og ikke "de enkle" altså!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Slik ståltråd som du nevner, hvor får en egentlig kjøpt slikt? Lars H.

Jeg kjøper på Maxbo i Asker. Anvendelig til mye.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Slik ståltråd som du nevner, hvor får en egentlig kjøpt slikt? Er det slik som med skruer at en må kjøpe et visst antall pent pakket i plastpose i lengder som ikke passer? Det er jo lenge siden en kunne gå til en god gammeldags jernvarebutikk med en ekspeditør bak disken som visste hva "doble fustasjeforkoblinger" var, og ikke "de enkle" altså!

Lars H.

Om du kjenner noen som jobber på et trykkeri med egen ferdiggjøring, kan du garantert tigge til deg en spole med en rest av stiftetråd. (Slik man har som ryggstift i magasiner og hefter). Når jeg jobbet på et offsettrykkeri, kjøpte jeg ett tonn om gangen med spoler a` 15kg. (0,6mm tykkelse, rustfri)

Når en spole gikk tom, var det som regel ikke så veldig mye igjen på den andre, så vi byttet alltid begge samtidig for å slippe enda en stopp i produksjonen like etter.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Har benyttet rørisolasjon fra rørleggerbransjen på en 2 kw Webasto, funker meget bra og tåler varmen ser det ut til. Enkel og montere; splittede lengder a 2 meter med selvklebende lim i skjøtene. Varmetapet fram til dysene ble minimert. Spør om temperaturgrense for sikkerhets skyld.

Redigert av hoevis (see edit history)

Jeg brukte strips når jeg gjorde det. Tenkte ikke så mye over det - rørene som ble erstattet hadde også stedvis isolasjon som var festet med strips. Dette hadde sittet antagelig siden tidlig nitti-tallet (varmeren jeg tok ut var i alle fall fra den tiden). Og de stripsene var riktig tykke, men sprøe var de ikke. Rett å slett litt vanskelig å få klipt av innimellom trange plasser. Men det trenger jo ikke bety at de nye - som dels ble kjøpt på Biltema og dels på Chlas - holder like lenge.

Eg brukte vanlige strips. Kan ikke forstå det blir noe varme å snakke om når man setter de utenpå isolasjonen? Panduit eller wurth trur eg?

Hvor bøybar var den isolasjonen din Arild81 ? (ca.ca.ca radius på 250-300mm)

Eg har 90 mm slanger på denne delen.

Har ikke fått sjekket og montert enda. Og blir ikke å montere før jeg har revet opp alle dørkplatene og begynt å montere nye.

Men tror ikke det skal være noe problem. Kan sikkert sprike litt i skjøten og blir litt trekkspill på innsiden.

Men vil ikke anbefale å ha for store bøyer da det bremser lufta noe veldig.

Jeg har også 90mm hele veien. og isolasjonen passer fra\til 90-100mm.

jeg har monert denne typen isolasjon tidligere.

Den er særdeles effektiv men spriker litt i svingene som jeg da brukte strips på.. ingen problem.

Når du kjenner utenpå isolasjonen når varmeren går blir den bare lunken.. og et rom slangen gikk igjennom gikk fra glovarmt til temperert. Så ja thinsulate innholdet funker :thumbsup: det som er behaglig er den latterlige enkele monteringen jamført med annet.

Tomt for Diesel nå igjen!!

jeg har monert denne typen isolasjon tidligere.

Den er særdeles effektiv men spriker litt i svingene som jeg da brukte strips på.. ingen problem.

Når du kjenner utenpå isolasjonen når varmeren går blir den bare lunken.. og et rom slangen gikk igjennom gikk fra glovarmt til temperert. Så ja thinsulate innholdet funker :thumbsup: det som er behaglig er den latterlige enkele monteringen jamført med annet.

:thumbsup: Bare gøy :clap:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...