Jump to content

Finnes det torsk i ytre oslofjord?


optimax 150

Recommended Posts

...Men kan det ikke tenkes at den strømmen som kommer oppover svenske veskysten (fra verdens 3.dje mest livløse hav, Østersjøen) og drar med seg utløpet av Glomma, har noe med dette å gjøre?? ....

Etter noen sesonger med båt i Hvalerområdet er jeg helt sjokkert over tilstanden. Det er jo nesten ikke fisk igjen, bortsett fra når makrellen slenger innom. Og bunnforholdene er ikke bra! Det er svært lite tang og tare igjen. Og bunnen i strandkanten og det som som finnes av vegetasjon er dekket av slim. Sikten var i fjor så dårlig at det var umulig å lyse krabbe på Tisler. Sel og skarv gjør nok sitt, men de forurenser neppe slik. Jeg er overbevist om at Glomma (og Østersjøen?) må ta mye av skylden her. Det ville også stemme bra med det en ser i mange norske elver og vassdrag som er lagt fullstendig døde i løpet av de siste årene.

 

Kanskje vi burde rydde opp i vår egen bakgård før vi prøver å løse problemene i resten av verden? Vi har jo verdens sunneste landbruk! Eller...?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nils,

Skal ikke uttale meg om Glomma, men elvene i Agder og Rogaland er svært bra og hadde et godt lakse år ( samt et godt laksefiske i sjøen), selvfølgelig er det en del uheldig avrenning i fra jordbruket i elver, men det er slutt på at industri & fabrikker spyr ut kjemikalier som dreper fisk.

 

Det går betrakelig mindre miljøgifter ut i Østersjøen nå kontra i indusriårene etter krigen.

 

Generelt går det svært lite forudrensinger ut i elver i Nord Europa. Elver som før var totalt døde har igjen fått liv og man kan fange havhest i London.

 

Økosystemer og arter bygger seg opp forskjellig og over varierende tid, Hvaler har kanskje lite torsk nå, men en mye bedre hummerbestand enn i Agder.

Link to post
Share on other sites

Har bodd i umiddelbar nærhet til Glomma i mange år, og jeg synes elva isolert sett ser bedre ut enn da jeg vokste opp.

 

Men er enig i at vannkvaliteten utenfor ikke var veldig bra i 2011. Nå holder jeg mest til rundt Strømtangen og ikke så mye på Hvaler, som får størstedelen av elvevannet. I fjor synes jeg det var spesielt mye dårlig vann, og har regnet med at det var mye flomvann som forårsaket dette.

 

I slutten av august i fjor kjørte jeg tau i propellen på snekka, og måtte på med dykkemaska. La merke til at på den drøye halvmeteren mellom meg og propellen, fremsto vannet med et kraftig gulbrunt skjær. Ikke noe fint i det hele tatt.

Da var det greit at jeg var buksert til hytta og kunne rusle rett opp i dusjen etterpå :cool:

 

Tok EN torsk i fjor, men da den var ca 12cm lang, var det bare å hive den på sjøen igjen. Siden svømmeblæra var blåst opp, klarte den ikke å dykke, og ble måkemat. Følte meg som en liten del av naturens kretsløp... :cool:

Tanken har slått meg at det kunne vært den siste torsken, og at ettertiden vil dømme meg på samme måte som de som klubbet ihjel den siste Geirfuglen.... :sweat:

Link to post
Share on other sites

Det er nok sikkert riktig at vi har mindre forurensing av kloakk og industriutslipp enn før og at mange vassdrag derfor er blitt bedre. Men det gjelder neppe alle.

 

Jeg ser forholdene har blitt mye verre for eksempel i Hallingdalselva. Vi fisket mye bra i den øvre delen for inntil ca 15-20 år siden. Nå er det slim på steinene, ingen bunndyr og så og si fisketomt. Det samme gjelder Nittelva som renner forbi Lillestrøm. Jeg har vokst opp i nærheten og vi badet og fisket før i tiden. Nå er elva helt død, bortsett fra noe fisk som går opp fra Øyeren av og til.

 

Det samme gjelder også stort sett alle bekker og elver som renner gjennom jordbruksområdene på østlandet. Om våren er de helt brune pga. avrenning fra jordene og helt døde der vi fisket småørret før i tiden. Jeg er overbevist om at dette har sammenheng med omlegginger i landbruket.

 

Glomma er stor og går stort sett gjennom våre største jordbruksområder. Det er ganske sikkert at den fører med seg mye næringsstoffer fra landbruket.

 

Jeg synes det er veldig rart at ingen offentlig myndighet tar tak i disse problemene. Men man bør kanskje ikke forvente at Senterpartiet skal være først på banen her?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser også mye sel men tror vel ikke den alene kan ta skylda for manglende fisk. At fisken er borte har jo vart noen år nå. Synes det er rart at det ikke settes inn mere resursser på å finne ut hvorfor den er borte. Nå leste jeg for en tid siden at Ytre oslofjord skulle bli nasjonalpark og det er vel bra. Får håpe det kanskje skjer noe mer da, dette er jo tross alt det rekreasjonsområdet som favner flest folk. At de også skulle satse mer på turister fra f eks Tyskland i den nye nasjonalparken(ref Tønsbergs Blad) er jo også vel og bra men tror vel de drar videre når de ikke får en eneste fisk... Forskerene fra Flødevigen er jo å setter garn rundtomkring for å sjekke bestanden, men de finner jo bare ut at det ikke er fisk. Derfor skulle jeg ønske sentrale myndigheter tar tak i dette og finner ut noe fremfor at vi vanlige dødlige krangler om det er trålerne, skarven, selen, klimaforandringene eller oss hobbyfiskere som har gjort at torsken er borte..

Men skulle noen få fisk så hoi ut, ikke noe hadde vært bedre enn det.. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...