Jump to content

Vormsund og Skarnes, hvor langt kan man kjøre?


Astor

Recommended Posts

Kjører endel mellom Hurum og Kongsvinger da jeg har en fotballspillende sønn på KIL. (opprykk?) Glomma er lang og spesiellt på Vormsund og Skarnes er det bruer med fritidsbåter  langs land.

 

Hvor langt kan man kjøre her oppe? Har hørt om sluser, men hvor? Dere som har båt i disse traktene, fortell hvordan båtlivet er på disse innlandstrakter. Kan man kjøre helt opp til Kongsvinger?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vår båt ligger nå i Vormsund, derfra kommer vi til Funnefoss nordover og Rånåsfoss sørover i Glomma. Tar vi derimot Vorma kan vi sluse i svanfoss og da er veien åpen helt til Lillehammer. Har en båt på oversiden av Funnefoss kommer en opp til Siva i Glomma, en kan derimot også ta av på Skarnes og opp Opstad åa og inn storsjøen. Så totalsett har vi mer en nok å kjøre på, men i ferien blir det sjøen på oss. Da tar vi båten på kranbil til Oslo og tre uker i saltvann.

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Du kommer vel helt til lillehammer med båt ...mener jeg.

 

Nedover stopper det ved Rånåsfoss elevekraftverk.

 

Hvis båten  tåler 9meter fall kan og er liten nok kan du forsøke deg gjennom vannluka deres.

 

Nb. den svinger 90 grader inne i tunnellen, noen guttunger i småbåt fikk erfare.

De overlevde merkelig nok turen.

 

Vil tro at Årnes er den første havna du møter sydfra.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Mjøsa og Gloma er knyttet sammen med den idylliske Vorma, som renner fra Minnesund, gjennom vakre Fenstad med Svanfoss sluse, til Nes Kirkeruiner. Man har mange muligheter for en fin tur, og alt det ekstra drivstoffet man bruker på å kjøre (seile) mot strømmen, får man igjen på tilbaketuren  :yesnod: Vel..Litt lokalpatriotisk må det være lov å være.  :yesnod:

 

Hilsen utflyttet innlandsmann med utsikt mot storhavet.  

Link to post
Share on other sites

Mjøsa og Gloma er knyttet sammen med den idylliske Vorma,  

Seilte fra Toten og ned Vorma i sommer, Når vi kom til Glomma "kjørte" Årø 28 og jeg opp til Funnefoss, der er hjemmehavna til Brumle og Kotnes...

Det fineste med denne turen er helt klart Vorma nedstrøms Eidsvold og til og med Svanfossen sluse. Dette er en ubeskrivelig opplevelse der en ned Vårma reiser langs land der en ser botn av elva 2-5 m unna båten men ekkoloddet sier meg at jeg har 15 m under kjølen. Skogen henger tett ut over elva og skaper en spesiell stemning. Til opplysning så er Vorma ingen lita filleelv, den er utrolig diger og stort sett er den utrolig bred og fin. Nedstrømms Svanefossen er det "litt" ugreit med tanke på strømmninger. Til opplysning så gikk det ikke fort dagen derpå fra Vormsund og opp til slusa, mot-strømmen på en 2-3 knop gjør at ei lita snekke ikke akkurat finner "formen". Men ei snekke som Sjømannen har ingen problemer med å komme opp. Gleder meg til sommeren når jeg skal ned på besøk til Brumle og Kotnes, de har sitt lille "mekka" der nede... Gleder meg til ny tur ned Vorma til sommer`n...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har båten liggende i Storsjøen. Storsjøen munner ut i Glomma via Oppstadåa ved Skarnes.

Man har da muligheten til å kjøre Glomma mot Siva nedenfor Kongsvinger eller ned til Funnefoss den andre retningen.

En sluse ved Funnefoss hadde defor  vært helt topp.

Ellers tilbringes ferietiden i saltvann.

Hadde en deilig ferie i sommer og håper på like bra neste år.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Dersom det hadde vært sluse ved Funnefoss, hvor langt hadde du kommet nedover?

 

Hva med grunner? Finnes det kart?

Du kommer til Rånåsfoss ned glomma eller ta til høyre opp vorma og god tur til Lillehammer. Ligg midt i elva så går det bra.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Det finnes kart over Storsjøen og Oppstadåa ned til Skarnes.

Dette er ikke noe fullgodt sjøkart, men er forholdsvis bra.

Ellers er det lagt ned mye arbeid fra de forskjellige båtforeningene med å merke sjøen.

Dette har helt klart slått positivt ut og sjøen blir benyttet av mange.

Kart kan kjøpes hos båtforeningene.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...