Jump to content

Evinrude 6hk 1982mod ingen gnist på tennplugger!


Diddn

Recommended Posts

Dersom begge pluggene er uten gnist, er det lite sannsynlig at det er plugger eller coiler som er problemet.

Kjenner ikke motoren særlig godt, men har vært borti noen tilsvarende, og sjekk av stifter og kondensatorer er vel det første jeg ville gjort, samt sjekket at det ikke er jordingsfeil som gjør at det ikke er gnist.

 

For å komme til stifter og coiler på denne må vel lokket av, og det er noen triks med starteren her for å ikke få fjærer som flyr rundt omkring, men dette finner du sikkert ut av, mener det er skruen i midten av lokket/dekslet som ikke skal røres.

Svinghjulet må vel også av?

 

Du kan ohme coilene for å sjekke at de er i orden, men det er så lenge siden jeg har vært borti små Evinruder at det er sikkert noen andre som har mer peiling på dette her.

Link to post
Share on other sites

Er det noen powerpack på disse motorene da? Jeg har en sånn som er fra rundt 1986, og den har verken coiler eller powerpack. Kun to tennpoler under svinghjulet, og stifter/kondensatorer naturligvis. Min har forresten også dårlig gnist, og starter bare når det passer den selv. Møkkamotor...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Alle omc motor etter 1977 har cd tanning med powerpac, Det kom en serie med powerpac gjemt under svinghjulet : Dette var ikke noen god løsning da det ble mye magnetiske svingninger fra magnetene som forstyret elektronikken. De fleste motorene ble ombygd til vanlig cd 2.

 

Koble fra kabel som er sort med gul stripe ( Den er tilstoppen) Men jeg tror nok det er powerpac`en som er feil!!!

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Hei takk for all hjelp så langt.

Denne motoren har ikke dødmannsknapp, den har stoppknapp fremmpå gasshåndtaket.

Det kunne vært lurt å sjekke dødmannsknappen hvis den hadde hatt det ja, men det er vel mest sannsynlig tenning eller CDI-boks som er gåen.

Stoppbryteren kan jo være gåen det er jo en mulighet?

Skal undersøke nærmere på motoren når jeg får tid og det hadde vært fint å få testet om det er CDI-boksen eller ikke.

Mvh Diddn :thumbsup:

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren har vært til overhaling for noen år siden på verksted.

Pga at den stoppet etter en stund når den var varm og der etter vanskelig å starte igjen. Forrige eier sa at problemet ikke hadde fosvunnet etter at den hadde vært på verksted.

Den forrige eiren tok den med seg hjem fra hytten og satt den i kjellern.

Den hadde stått i kjelleren lenge før jeg overtok den.

Han er snekker og motoren var full av sagstøv utevndig, men det kan jo ha kommet sagstøv inn under svinghjulet og satt seg på magnetene sånn at det ikke er tenning?

Han sa til meg da jeg overtok den at den skulle virke, men det gjorde den altså ikke. Så jeg tror at det er CDI-boksen som har takket for seg.

 

Diddn :fireworks2:

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg har overhalt en gammel motor der det viste seg at å bytte en kondensator til ca 25 kroner var det som skulle til for å få startet djevelskapen...

 

Jeg brukte en elektrisk motor for å roterte motoren opp i turtall med tennpluggen ute. Problemer var at jeg ikke fikk gnist på pluggen før jeg kom opp i turtall - da begynte det å gniste svakt, men du klarer ikke det med snortrekk-

 

Så mitt tips er å prøve å bytte kondensatoren først...

Redigert av oddgynterolsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Evinrude 25hk 1994 mod. Startet og gikk veldig fint, men etter jeg hadde stoppet den, så ville den ikke starte igjen. Grunn: Ingen gnist på pluggene. Det gikk altså fra perfekt gange på motoren, til ingen gnist på pluggene i mellom jeg hadde stoppet den og til jeg skulle starte den igjen 5 min senere. Kan det være kondensatoren på denne også? Hvor finner jeg denne?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei har endelig fått gnist på galskapen etter bytte av begge coilene. Hadde litt problemer med at den ikke fikk bensin når jeg skulle starte den. Det ordnet seg med startgass og den gikk som en klokke men ikke på tomgang. Den fikk kjøling men etter en stund avtok strålen og det kom ikke kjølevann. Da jeg hadde stoppet den startet den ikke igjen. Det er gnist men den vil ikke starte. Jeg tror at jeg må rense forgasseren og bensinpumpen, samt bytte impeller? Tenker andre det samme som meg eller er det andre ting jeg bør se etter og som bør gjøres? Noen som har råd?

 

Mvh Diddn :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...