Diddn Startet 23.Desember.2010 Del på Facebook Startet 23.Desember.2010 (redigert) Hei Jeg har en Evinrude 6hk 1982 mod som ikke starter pga får ikke gnist på tennpluggene. Jeg lurte på om det er noen som har en brukbar powerpack,som jeg kunne fått låne for å teste om den starter/er gist på pluggene? Beliggenhet: Hordaland Mvh Diddn Redigert 23.Desember.2010 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 25.Desember.2010 Del på Facebook Svart 25.Desember.2010 Biltema har gnisttestere for under 50-lappen. Har en slik i båten:) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 26.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 Hei Jeg har gnisttester,men ellers takk for tipset. Den hjelper ikke så mye når jeg har prøvd med to nye tennplugger og den fremdeles ikke starter/ikke er noen gnist på begge pluggene. Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Desember.2010 Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 Dersom begge pluggene er uten gnist, er det lite sannsynlig at det er plugger eller coiler som er problemet. Kjenner ikke motoren særlig godt, men har vært borti noen tilsvarende, og sjekk av stifter og kondensatorer er vel det første jeg ville gjort, samt sjekket at det ikke er jordingsfeil som gjør at det ikke er gnist. For å komme til stifter og coiler på denne må vel lokket av, og det er noen triks med starteren her for å ikke få fjærer som flyr rundt omkring, men dette finner du sikkert ut av, mener det er skruen i midten av lokket/dekslet som ikke skal røres. Svinghjulet må vel også av? Du kan ohme coilene for å sjekke at de er i orden, men det er så lenge siden jeg har vært borti små Evinruder at det er sikkert noen andre som har mer peiling på dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 26.Desember.2010 Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 Eller sett i dødmannsknappen? Kan være den du har oversett Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Desember.2010 Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 Godt poeng Fredrik, sette i/teste koblinger til dødmanssknapp og tenningslås dersom man har dette bør være nummer en på lista! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 26.Desember.2010 Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 Jeg har stått i timer å sjekket elektriske systemer på motorer når problemet var dødmannsknappen man lærer av sine feil Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Desember.2010 Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 (redigert) Er det noen powerpack på disse motorene da? Jeg har en sånn som er fra rundt 1986, og den har verken coiler eller powerpack. Kun to tennpoler under svinghjulet, og stifter/kondensatorer naturligvis. Min har forresten også dårlig gnist, og starter bare når det passer den selv. Møkkamotor... Redigert 26.Desember.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bernt Svart 26.Desember.2010 Del på Facebook Svart 26.Desember.2010 Alle omc motor etter 1977 har cd tanning med powerpac, Det kom en serie med powerpac gjemt under svinghjulet : Dette var ikke noen god løsning da det ble mye magnetiske svingninger fra magnetene som forstyret elektronikken. De fleste motorene ble ombygd til vanlig cd 2. Koble fra kabel som er sort med gul stripe ( Den er tilstoppen) Men jeg tror nok det er powerpac`en som er feil!!! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 27.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 (redigert) Hei takk for all hjelp så langt. Denne motoren har ikke dødmannsknapp, den har stoppknapp fremmpå gasshåndtaket. Det kunne vært lurt å sjekke dødmannsknappen hvis den hadde hatt det ja, men det er vel mest sannsynlig tenning eller CDI-boks som er gåen. Stoppbryteren kan jo være gåen det er jo en mulighet? Skal undersøke nærmere på motoren når jeg får tid og det hadde vært fint å få testet om det er CDI-boksen eller ikke. Mvh Diddn Redigert 27.Desember.2010 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Dødmansknapp og stoppknapp er det samme, de fleste 2 sylinderede powerpac fra samme tidsepoke er like( kan variere litt på lengden på ledningene og noen har turtallsperre) Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 Dødmansknapp og stoppknapp er det samme, de fleste 2 sylinderede powerpac fra samme tidsepoke er like( kan variere litt på lengden på ledningene og noen har turtallsperre) Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 (redigert) Hei Dødmannsknapp og stoppkanpper med snor mens stoppbryter er som regel uten snor. Jeg mente at Motoren min har stoppbryter på gasshåndtaket. Mvh Diddn Redigert 28.Desember.2010 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Ja men fungsjon er lik Om den er blå eller grønn spiller ingen rolle Ta av enten jordledningen som er festa i blokka eller den sorte med gul stripe, Får du ikke gnist da, så er det sansynelig powerpac: Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 (redigert) Hei tusen takk for tipset Bernt Det skal jeg prøve. Mvh Diddn Redigert 28.Desember.2010 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 (redigert) Motoren har vært til overhaling for noen år siden på verksted. Pga at den stoppet etter en stund når den var varm og der etter vanskelig å starte igjen. Forrige eier sa at problemet ikke hadde fosvunnet etter at den hadde vært på verksted. Den forrige eiren tok den med seg hjem fra hytten og satt den i kjellern. Den hadde stått i kjelleren lenge før jeg overtok den. Han er snekker og motoren var full av sagstøv utevndig, men det kan jo ha kommet sagstøv inn under svinghjulet og satt seg på magnetene sånn at det ikke er tenning? Han sa til meg da jeg overtok den at den skulle virke, men det gjorde den altså ikke. Så jeg tror at det er CDI-boksen som har takket for seg. Diddn Redigert 28.Desember.2010 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oddgynterolsen Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 (redigert) Jeg har overhalt en gammel motor der det viste seg at å bytte en kondensator til ca 25 kroner var det som skulle til for å få startet djevelskapen... Jeg brukte en elektrisk motor for å roterte motoren opp i turtall med tennpluggen ute. Problemer var at jeg ikke fikk gnist på pluggen før jeg kom opp i turtall - da begynte det å gniste svakt, men du klarer ikke det med snortrekk- Så mitt tips er å prøve å bytte kondensatoren først... Redigert 20.Juni.2011 av oddgynterolsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KaNi Svart 20.Juni.2011 Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Jeg har en Evinrude 25hk 1994 mod. Startet og gikk veldig fint, men etter jeg hadde stoppet den, så ville den ikke starte igjen. Grunn: Ingen gnist på pluggene. Det gikk altså fra perfekt gange på motoren, til ingen gnist på pluggene i mellom jeg hadde stoppet den og til jeg skulle starte den igjen 5 min senere. Kan det være kondensatoren på denne også? Hvor finner jeg denne? Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 20.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2011 Hei takk for enda flere tips. Hvor sitter kondensatoren henn? og er den enkel å bytte? Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 12.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Hei har endelig fått gnist på galskapen etter bytte av begge coilene. Hadde litt problemer med at den ikke fikk bensin når jeg skulle starte den. Det ordnet seg med startgass og den gikk som en klokke men ikke på tomgang. Den fikk kjøling men etter en stund avtok strålen og det kom ikke kjølevann. Da jeg hadde stoppet den startet den ikke igjen. Det er gnist men den vil ikke starte. Jeg tror at jeg må rense forgasseren og bensinpumpen, samt bytte impeller? Tenker andre det samme som meg eller er det andre ting jeg bør se etter og som bør gjøres? Noen som har råd? Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Kan være rusk i tomgangsdyse hvis det egen. Drener gasser. Flottøren kan også ha hengt seg. Sikkert bare en bagatell. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 12.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 (redigert) Det er mye mulig og skal skjekkes nærmere når jeg jeg får plukket fra hverandre gasseren. Takk for innspill så langt. Redigert 12.Oktober.2011 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.