Jump to content

AMG startbatteri, trenger batteriboks?

Terje338

Recommended Posts

Hei,

I forbindelse med litt ombygging av min Buster xxl vurderer eg om det er nødvendig med ein batteri kasse for dei "nye" AMG startbatteria?

Ettersom desse er lukket og ikkje har noko normal syrelekkasje slik som gamle syrebatterier hadde, lurer eg på om det er noko rissiko og ikkje bruke den batteri kassa som normalt blir brukt.

Er det mulig at eit AMG eksploderer eller lekker ut syre?

Absorbed Mass Glat?

Batteribokser er gode å ha, ikke bare for å hindre spredning av batterisyre. Jeg var med under takstmanns vurdering av en båt hvor det stod et Optima Red Top batteri montert med stropp. Han noterte negativ anmerkning på dette, under henvisning til at du aldri vet når noen kaster en strømførende gjenstand inn sammen med batteriet.

Ettersom AGM batteri ikke lekker syre i flytende form ser ikke jeg den helt store hensikten med kasse. Det samme gjelder vel gel batteri også. Gass derimot kan vel både AGM og gel lekke ut gjennom sikkerhetsventil, hvis de blir utsatt for overlading. Men gassen stiger vel og da er det ingen hensikt med tett bunn. Isolert + pol er vel nok til og beskytte mot strømførende gjenstander skulle jeg tro, men det er kanskje regler for slikt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...