Jump to content

trebåt er best


flisa2

Recommended Posts

Ja trebåter er utvilsomt de fineste båten, pene å se på og ligger bedre i vannet en plastbåter. min første båt var en gammel 16 ft trebåt. etter dette fikk jeg meg en a jolle i kryssfiner deretter en 17 ft sjekte. jeg var meget fornøyd med ytelsen på disse båtene men det var veldig mye jobb med de!! så jeg gikk lei. var hele tiden plaget med lekkasjer og sprekker. så nå i dag sitter jeg egentlig i gjenn med liten lyst på trebåt i gjenn. men har man en båt i relativt god stand så er det sikkert annerledes tenker jeg. jeg hadde kun veldig gammle trebåter så da er det sikkert nokså vanlig å få en del ekstra arbeid. hadde jeg hatt råd til å kjøpe meg en splitter ny kravell bygd trebåt hadde jeg nok kjøpt meg det, Aldri klinker i gjenn!!!

Redigert av 1971 mercury (see edit history)

KNS medlem

Link to post

....ligger bedre i vannet en plastbåter.

 

Dette har nå kun med skrogformen å gjøre - og det er ikke plastmaterialet sin skyld at plastbåter flest er noen uformelige baljer!

 

veldig gammle trebåter så da er det sikkert nokså vanlig å få en del ekstra arbeid.

 

Joda, lekkasjer og andre problemer er nok vanlig med gamle trebåter, men egentlig helt unødvendig!

 

....Aldri klinker i gjenn!!!

 

Min erfaring er nå at det er mye enklere å få klinkbygde enn kravellbygde båter tette, særlig hvis de er bygd nord for Jæren og har sisnor i suene mellom bordene.

 

For øvrig: Det finnes en tråd her som heter "Trebåttråden"; dette her burde vel heller vært der.

Link to post

[sitatslettet]

Dette har nå kun med skrogformen å gjøre - og det er ikke plastmaterialet sin skyld at plastbåter flest er noen uformelige baljer!

 

 

 

Joda, lekkasjer og andre problemer er nok vanlig med gamle trebåter, men egentlig helt unødvendig!

 

 

 

Min erfaring er nå at det er mye enklere å få klinkbygde enn kravellbygde båter tette, særlig hvis de er bygd nord for Jæren og har sisnor i suene mellom bordene.

 

For øvrig: Det finnes en tråd her som heter "Trebåttråden"; dette her burde vel heller vært der.

 

 

Du har mere peiling på dette em meg hører jeg :smiley: husker bare at jeg var plaget med at sømmen gav etter under motoren. men tror du ikke at en kravell bygd bått tåler litt mere juling? tross alt så er de jo ikke rare flatene som ligger mot hverandre i klinkerbyd. men jeg snakker jo da kun ut i fra mine erfaringer med 50 år gammle båter med rusten jernklink :smiley: som jeg var inne på før har det sikkert mye med tilstand å gjøre. bestefar hadde en eldgammel åpen robåt som var særdeles godt vedlikehold og denne var potte tett og er sikkert 40-50 år gammel den også. [/sitatslettet]

KNS medlem

Link to post

Jeg vil si at plast er best. Kan bare tørke av båten med en klut når sesongen er ferdig :thumbsup:

 

Dette kan du vel ikke mene?? At plast synes mer lettvint, fordi "(man) bare kan tørke av båten med en klut", har vel ikke noe å gjøre med hvilken båt som er best? Det er vel andre kriterier enn stellet som avgjør en båts kvalitet? Eller er vi blitt så sløve at vi kjører omkring i hvilken som helst balje - bare den er "lettstelt"??

Link to post

Hva er det egentlig en trebåt er best til? Annet enn nostalgi og kos da selvfølgelig. En GRP båt er tettere, sterkere og krever mindre vedlikehold, så jeg synes det blir litt lettvint å bare si at "trebåt er best". Men for all del, jeg har selv en svakhet for trebåter, men jeg har innsett for min egen del at plastbåt er det mest praktiske. Da kan jeg bruke mer tid til å bruke båten, og mindre tid til vedlikehold etc. Dessuten liker jeg å ha båten ute året rundt, og det kan fort bli en risikosport med trebåt. Dessuten er en plastbåt lettere å få solgt om du skulle føle for det, en trebåt må nesten gis bort for å bli kvitt den. Så for min del er plastbåt "best", slik jeg bruker båten nå. Men en gang i fremtiden blir det kanskje trebåt eller stålbåt, hvem vet? Det viktigste er nå at man har båt, ikke hva den er bygget av..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hva er det egentlig en trebåt er best til? Annet enn nostalgi og kos da selvfølgelig....

 

.....Det viktigste er nå at man har båt, ikke hva den er bygget av..

 

Trebåter kan på en måte sies å være "bedre" enn plastbåter, fordi forholdsvis flere av trebåtene er godt utformet for fart og sjødyktighet, mens svært stor andel av plastbåtene er noen uformelige baljer.

 

Trebord ("-planker") som båtmateriale har to grunnleggende svakheter i forhold til plast: Tre er mye svakere enn plast, og trebord kan ikke formes så fritt - og dermed ideelt - som plast, der formen kan bestemmes helt fritt på forhånd.

 

Det viktigste er at man har båt, ja!

 

(Selv er jeg sterkt opptatt av at de gamle robåttradisjonene blir både sterkt utbredt og videreført - og da må robåter støpes i plast, evt lages med noe west-system-aktig. Den gamle byggemåten med trebord, er både interessant og viktig å ta vare på - men kan neppe være grunnlaget for å videreføre den eldgamle tradisjonen med robåt som båt for alle.)

Link to post

Trebåter kan på en måte sies å være "bedre" enn plastbåter,

 

Som du selv skriver KAN plastbåter formes nesten som man vil - hva man vil er en prioriteringssak, du prioriterer ro-egenskaper, andre prioriterer annerledes - det har de mulighet til med plast - men ikke med tre. Hva er "bedre"?

 

At mange plastbåter - etter din mening - ikke er utformet for "fart og sjødyktighet" skal jeg ikke kommentere. Kanskje noen skal gjøre redningsselskapet oppmerksom på at fremtidige redningsskøyter bør nagles sammen av treplanker slik at de oppnår bedre "fart og sjødyktighet". Det er de som trenger disse egenskapene mest.

 

Og som en annen her skrev for lenge siden: tre er tre og plast er tett

Link to post

Trebåter kan på en måte sies å være "bedre" enn plastbåter, fordi forholdsvis flere av trebåtene er godt utformet for fart og sjødyktighet, mens svært stor andel av plastbåtene er noen uformelige baljer.

 

Mange plastbåter er også utformet for fart og sjødyktighet. Men når det gjelder turbåter har man også kunnet justere utformingen litt for å tillate bedre utnyttelse av plassen innvendig, og da blir de lett seende litt "bollete" ut. Men da er den jo "bedre på andre områder, selv om den ikke er bedre på fart. Det er ikke alltid man kan få i både pose og sekk, man må prioritere de egenskapene man selv synes er de viktigste. Ett av "problemene" med turbåter i tre er jo nettopp innvendig plass, med langstrakte og smale skrog samt kraftige spanter blir ofte plassen innvendig rimelig begrenset...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg må si meg enig i at trebåt er best på noen punkter.

 

Utrolig hvor flott det er å se en blank og staselig trebåt, som glir bortover vannet på en stille solrik dag, med nesten ikke lyd og om den er der, så er det bare en lav og myk "dunk-Dunk" lyd som høres. Dette er jo medisinsk valium på sitt beste.

 

Du verden for en hengivenhet og arbeidsinnsats, glød og engasjement samt dugnadsånd og iver som legges ned i arbeid med en trebåt.

 

Trebåteiere er uselviske og flotte og tenker på alle oss andre, når de holder trebåtene sine i en slik fantastisk stand.

 

Jeg beundrer virkelig de som eier en trebåt og har tid og krefter til å holde den i en slik stand, at det nesten er et møbel på vannet.

 

For min egen del og sansyneligvis alle andre som har plastbåt, så er det vel en grunn til det!!

Link to post

.....Kanskje noen skal gjøre redningsselskapet oppmerksom på at fremtidige redningsskøyter bør nagles sammen av treplanker slik at de oppnår bedre "fart og sjødyktighet". Det er de som trenger disse egenskapene mest.

 

Og jeg som trodde de fleste var enig i at plast er mye sterkere enn tre, og plastbåter kan gis akkurat den formen man vil, f. eks. som en optimal redningsskøyte ("...nagles sammen av treplanker..."??)!

 

Og som en annen her skrev for lenge siden: tre er tre og plast er tett

 

- og dette er sikkert verst med motorbåter; å holde trerobåter tette, er ikke særlig vanskelig.

 

Mange plastbåter er også utformet for fart og sjødyktighet. Men når det gjelder turbåter har man også kunnet justere utformingen litt for å tillate bedre utnyttelse av plassen innvendig, og da blir de lett seende litt "bollete" ut. Men da er den jo "bedre på andre områder, selv om den ikke er bedre på fart. Det er ikke alltid man kan få i både pose og sekk, man må prioritere de egenskapene man selv synes er de viktigste. Ett av "problemene" med turbåter i tre er jo nettopp innvendig plass, med langstrakte og smale skrog samt kraftige spanter blir ofte plassen innvendig rimelig begrenset...

 

Dette synes jeg høres helt korrekt og fornuftig ut - bortsett fra at forskjellene ikke har noe med selve materialet å gjøre, men med utformingen av skroget. Men et forholdsvis større antall av eksisterende trebåter er smalere (og skarpere) enn det som gjelder for plastbåter. Det er ikke vanskelig å få til en bollete trebåt med god innvendig plass.

 

Og jeg må si at når jeg ser på hva mange beskriver som en "flott trebåt", ser det ut til at det er finishen utvendig og over vann de vurderer, og ikke skrogformen.

Link to post

Så en annonse for relativt nybygd snekke for noen år siden.

Selgeren ville gjerne vedlikeholde båten, sikkert til en pris som ikke var nevnt i annonsen.

Skulle gjerne hatt en med fast pris på vedlikeholdet.

Treverkets mønster gir evig gjensynsglede!

At formen springer ut av funksjonen er særlig gledelig:... ingen overdrevne (vulgære) former!

 

Vanninntrengning:

Er det ikke funnet opp et vanntett (multikomponent) stoff som er like elastisk som treverk til å legge utenpå treverket under vannlinjen uten at det råtner?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...