Jump to content

trebåt er best


flisa2

Recommended Posts

Tittel som lltid gir interesant diskusjon?

 

Jeg er vokst oppmed trebåt. I 1981 fikk min far bygd en 29 fot lystbåt (basert på fiskeskrog)påBorhaug på Lista. Denne båten ble inpregnert med over 200liter marinetrespar. Denne båten var pen i alle år frem til den ble solgt i 2000. Det som er interesant er at det var mindre arbeid å holde den pen gjennom sesongen en dagens 30 fot seilbåt i plast!

 

På de 19 årene vi hadde denne båten ble den kun skrapt ned 3 ganger. Båten ble kun pusset lett over (1,5 timer to personer) og lakket et tynt strøk. Innvendig ble den sprøytet med et lag olje.

 

Min påstand er at har man en trebåt fra den er ny og behandler den riktig fra begynnelsen av er det ikke noe mere arbeid en plast.

 

MEN

Man kan ikke slappe av med vedlikehold noen år da er det vanskeligere å ta opp.

Bør på land om vinteren og dekkes til da det forenklerer vedlikeholdet. Vi har båthus.

Båten bør opp sent og ut tidelig på våren. Spesielt båter beliggende øst for Lindesnes. Vi satt alltid ut båten før påske hvis det var ifritt. Alt for mnge trebåteiere venter for lenge med båtpussen. Min erfaring er at midten av Mai er for sent.

Det skal bemerkes at båten aldri tok en dråpe vann inn ved sjøsetting. Men vi slet litt med natemasse i dekk de første årene da de reagerte med oljen.

 

Det som også er litt artig er at båten ble skrudd sammen av Syrefaste skruer som var rester etter Nasty klasse MTB blant annet. Skroget klnket og plugget. Båtbyggerene mente min far var gal som brukte syrefaste skruer!

 

Jeg synes fortsatt trebåter er nydlige å se på. En godt vedlikeholdt trebåt legger man merke til. Men det er ikke sikkert at eieren har mere arbeid en oss andre. I dag passer ikke trebåt til mitt bruksmønster men jeg er absolutt ikke skremt pga vedlikehold. Å ta opp en "vannskjøtet" trebåt gidder jeg imidlertid ikke! Så entusiast er jeg ikke.

 

Jeg ville bygd skroget i Norsk Lærk hvis jeg fikk tak i god nok kvalitet. Det hadde min far ikke tilgjengelig

 

Tror båten havnet på Larkollen forresten.

Link to post
Share on other sites

Hva som er best er det vel vanskelig å ta stilling til, men jeg synes trebåter er mye penere. Da vel og merke båter som er godt vedlikeholt av eierne.

Det er disse jeg vil kalle båtentusiaster, enten båten er 15 eller 50 fot.

Som en sammenligning: Jeg ville ikke hatt plastmøbler til spisestue.

 

En del trebåteiere bruker masse tid på båtene sine, mens enkelte plastbåteiere ikke en gang klarer å holde en ting som f. eks. det svarte "ripebordet" blankt. Blir irritert når jeg ser båter til 1/2 mill. som er matte og falmet. Noen av disse båtene er faktisk ikke så verst konstruert.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Enig med woody i mye,jeg har trebåt som krever en del puss og stell,jeg for min del har aldri sett på dette som en byrde men heller en grei hobby.

Det har de siste årene blitt færre trebåteiere i havnene her så det blir vel enklest for mange å håndtere en plastbåt.

Holder meg til trebåt så lenge jeg kan holde den vedlike.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er klart det er en del arbeid med trebåt, men dersom ikke båten er mishandlet så er det ikke sikkert at det er så mye mer tidkrevende enn plast. Hvis vi tar et lite eksempel på en pent brukt plattgatter på 26 fot så får man ekstremt mye for ca 100 000 kr. En tilsvarende båt i plast vil kanskje koste det femdobbelte og oppover. Det blir kollosalt mye finanskostnader i forskjell og det er godt mulig det vil svare seg å leie inn noen nevenyttige ungdommer eller polakker til å ta en stor del av båtpussen. Da kan man slå flere fluer i en smekk: Få den etterlengtede trebåtfølelsen med god lakklukt, en båt kjennere snur seg etter og beundrer og masse penger til overs som fruen kan bruke til sine interesser og bli så medgjørlig at hun frivillig blir med på båttur-ferie.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...