Jump to content

Tips til kjøp av båt 16-22 fot (daycruiser, snekke osv...)


Ronjalynet

Recommended Posts

Hei!

 

skal kjøpe båt nå i vinter å kunne trenkt noen tips. har sett på alt! så jeg trenger litt friske inspill.

 

kriterier:

 

min 16 fot

max 22 fot

max 50 000 kr

ikke formye påkost eller fårmye å gjøre.

 

jeg er 16 år å har hatt egen båt siden jeg var 5 år så er ikke helt nybynner, men fortsatt nybegynner i forhold til mange her inne!

 

to typer jeg har sett litt ekstra påer scand formula 21 fot og sjømann 22 vet at det er en massiv forsjell men er mest intresert å bare komme med ut på sjøen noe som jeg elsker.

 

hva eventuelt er forskjell prismessig og holdbarhet på snekke vs daycrusier i min prisklasse

 

håper noen har tid til å skrive inn. tar gjerne mot erfaringer og tips om andre båter!

 

mvh

Ronjalynet

Link to post
Share on other sites

hadde en sjømann 22 før jeg kjøpte Scanden

fin båt med greie sjøegenskaper og koslig Uteplass/Cabin

pass på at du får et eksemplar som er vellholdt for alle disse båtene er selvbygde og kvaliteten kan dermed variere.

du burde også ha dieselmoter, Yanmar eller Bukh er å foretrekke.

men skal du ha en god snekke til denne prisen kjøper du en Skilsø 23

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ut i fra de kriteriene du har, ville jeg valgt en eldre daycruiser på 17-18-19 fot med en pålitelig utenbordsmotor. Snekke har jeg ingen erfaring med, men har et inntrykk av at en daycruiser med litt fart passer en 16-åring bedre enn en snekke. Jeg ville valgt utenbordsmotor av flere grunner. Båter som er av den størrelsen jeg anbefaler gjør seg best med utenbordsmotor. Dvs, innenbordsmotoren tar mye plass, er tung, og du må ha relativt mange flere hk enn utenbordsmotoren for å oppnå samme ytelse.

 

Det er også enkelt å bytte motor dersom du skulle ha lyst på en større, eller nyere motor etterhvert.

 

Sett inn dine søkekriterier på finn, så mottar du e-post hver gang det legges ut en båt som er innenfor søkekriteriene dine. Det kommer litt an på hva du er i stand til å gjøre selv, men sånn jeg ser det kan det være greit å se etter en båt som kan pusses og ordnes litt med, så kan du tjene litt penger på den når du skal selge den om noen år.

 

Sjekket finn nå, men det var ikke så mange gode alternativer. Følg med, og plutselig kommer det noe du vil slå til på.

 

Kikket på den Scand Forula 21 som ligger på finn. Vil nok tro den vil passe deg bedre enn en snekke, men samtidig føler jeg meg ganske trygg på at den 265 hk bensin fra 1987, er relativt tørst..

 

Thomas.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om e kan si meg helt enig med Thostutys.. Har selv sjekte og storkoser meg i den. Angrer ikke et sekund.

 

Nyte livet i 6 knop med et par kamerater. Mye bedre en å suse rundt i 25 knop. Du kommer fortere fram, men mere glede av å tøffe rundt i 6 knop.

 

Finne mye rart av sjekter på finn.no men finn med en god motor og hel kalesje. Tipset mitt

 

Hanto, skilsø, taule, scand, Herwa, Grimsøy .. Gode båter

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Moro med fart på sjøen og båtglede blir det uansett hva du velger.

 

Kjøp deg ei sjekte det er mer sosialt, billigere i drift, lavere forsikring.

Hva du skal se etter er ikke så enkelt du må velge etter lommebok og fornuft.

Sjømann 22 er nok en grei båt men som nevnt er det jo halvfabr og kvaliteten

kan nok variere...skulle jeg gi tips så hadde jeg sett etter Roland 23 eller Taule 23.

Ikke så mange på Finn.no nå men det kommer nok flere mot våren dette er båter med lange tradisjoner

og du kan får ett veldig bra eksemplar for 40-50 tusen.

Kjøp båt med diesel motor og at båt /kalesjen er hel og tett det er jo dette som koster mye penger å fikse.

Kosmetiske ting kan du rette på med sandpapir og lakk og koster ikke mange pengene.

Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Moro med fart på sjøen og båtglede blir det uansett hva du velger.Kjøp deg ei sjekte det er mer sosialt, billigere i drift, lavere forsikring.Hva du skal se etter er ikke så enkelt du må velge etter lommebok og fornuft.Sjømann 22 er nok en grei båt men som nevnt er det jo halvfabr og kvaliteten kan nok variere...skulle jeg gi tips så hadde jeg sett etter Roland 23 eller Taule 23.Ikke så mange på Finn.no nå men det kommer nok flere mot våren dette er båter med lange tradisjonerog du kan får ett veldig bra eksemplar for 40-50 tusen.Kjøp båt med diesel motor og at båt /kalesjen er hel og tett det er jo dette som koster mye penger å fikse.Kosmetiske ting kan du rette på med sandpapir og lakk og koster ikke mange pengene. Lykke til :thumbsup:

enig med det du sier der Lazy :newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...