Jump to content

Biltema batteritester, kan ikke brukes på batterier over 100Ah?

jo_no

Recommended Posts

Fikk en batteritester til jul.. :smiley:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Bilelektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batteritester-612-V/

Men der er et men: "Advarsel, bruk ikke testeren på batterier med større kapasitet enn 100Ah"

Måten apparatet skal brukes på er å måle (belaste) ca 10 sekunder for så å se hva indikatoren sier.

Jeg ønsker nødvendigvis ikke å gjøre en vitenskapelig måling for å finne ut eksakt CCA verdi men heller å vite om batteriet generelt er bra eller dårlig.

Jeg ringte Biltema og spurte om nevnte advarsel. Fikk til svar at apparatet kunne ødelegges hvis en benyttet det på større batterier.

Det jeg da ikke skjønner er at bateriets kapasitet skal være en risiko for dette. Om et batteri har kapasitet på 80 eller 110 Ah og målingen føregår kun over 10 sekunder, antar jeg at målestrømmen må være omtrent den samme. Apparatet vet jo ikke hvor stort batteriet er i utgangspunktet.

La gå at målingen kan bli unøyaktig med forskjellige batterikapasiteter, men at apparatet ikke skal kunne tåle det, skjønner jeg som sagt ikke.

Noen synspunkter?

Nå er ikke jeg sikker på hvordan slike funker, men om det er slik at apparatet kortslutter batteriet i 10 sek for så å måle om batteriet klarer å opprettholde samme amperestyrken i hele eller deler av de 10 sekundene, så er det jo vesentlig at et apparat som er dimensjonert for å tåle en kortslutnigsstrøm på 100Amp ikke har godt av 110Amp.

Men som sagt... jeg vet ikke om dette medfører riktighet.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hei,

Det er helt på sin plass med en slik advarsel. Man må ikke glemme at dette apparatet selges til alle og enhver, uten at man har nødvendig kunnskap om bruk av denne. Om man for eksempel tester ett alt for stort batteri, eller en hel batteri bank kan CCA overstige det måleren tåler og den kan ødelegges. At Biltema har valgt å operere med akkurat 100 At har sikkert bakrunn i at dette er enkelt å forholde seg til. Normalt burde de oppgitt CCA.

Nå er ikke dette noe nytt. Alle digitalmultimetere har også oppgitt maks strømstyrke på amperemeterdelen av samme grunn. Ofte leveres slike instrumenter uten amperemeter, nettopp fordi det kreves litt ekstra oppmerksomhet når dette benyttes.

Nå er ikke dette noe nytt. Alle digitalmultimetere har også oppgitt maks strømstyrke på amperemeterdelen av samme grunn.

Mitt multimeter har maks 2Amp og er sikret med en glassikring for å unngå overbelastning.

Men som sagt. Dokumentasjonen til CO som jeg linket til, sier 120Amp og ikke 100Amp.

RSL

Men som sagt. Dokumentasjonen til CO som jeg linket til, sier 120Amp og ikke 100Amp.

RSL

Må her legge til en liten tilleggsopplysning: Det er mismatch mellom dokumentasjon og hva som står på emballasjen. I dokumentasjonen står det 120Ah; på emballasjen 100Ah

Slik jeg tolker "Ah"-begrepet er dette strømmen i Ampere som (teoretisk) kan leveres i løpet av 1 time ved 12 Volt.

Sett i lys av dette og mitt opprinnelige spørsmål (ref måletiden er 10 sekunder) mente jeg at Amperetimetallet ikke er relevant - men jeg tar kanskje feil(??)

Sett i lys av dette og mitt opprinnelige spørsmål (ref måletiden er 10 sekunder) mente jeg at Amperetimetallet ikke er relevant - men jeg tar kanskje feil(??)

Et 110Ah'rs batteri, leverer nok høyere kortslutnignsstrøm enn et på 100Ah.

At det går en del strøm igjennom er det vel ingen tvil om da de skriver:

"OBS!

Under testen blir instrumentet meget varmt, og det kan

begynne å ryke fra det. Dette er helt normalt"

Å måle et batteri er en vitenskap i seg selv. Jeg tviler på om battermåleren fra Biltema er noe annet enn en ren resistiv måler som er aktiv så lenge load knappen er på. Likeledes tviler jeg på at det er noen intelligens i selve måleinstrumentet. Jeg tror det er et billig voltmeter som måler spenningsfallet over det resistive elementet.

At batteribankens Ah verdi skulle ha noen betydning forstår jeg ikke.

Svaret fra Biltema forstår jeg heller ikke fra et teknisk synspunkt, men fra et salgs, ansvars, juridisk synspunkt forstår jeg bedre. Det de sier er ikke annet enn:"Følg bruksanvisningen".

Hadde du spurt om du kunne teste i 20 sek - så hadde svaret vært riktig.

Synser jeg - uten å ha lest bruksanvisningen en gang.

Dere blander begrepene Ah,a, og cca. Ah står for hvor mye strøm et batteri kan avgi i løpet av 20 timer(vanligvis). Eksempel: belastning 5amp i 20 timer = 100 Ah. Dette sier i grunnen lite om hvor mange cca batteriet kan avgi, men antall cca er ofte rundt 600-800 cca for et typisk startbatteri på 100 Ah.

Enkelte batteri er ikke merket med cca eller mca, bare med Ah, og derfor er det vel biltema tar utgangspunkt i Ah.

Om en ser på apparatet så viser det intil 500 A på skalaen. Alt over dette vil bare vise igjen som røyk og varme fra apparatet uten å kunne måles. Sikkert likegreit at det er merket max 100Ah da de fleste startbatterier i bil er mindre enn det likevel. Og når et normalt startbatteri til en heilt vanlig bil kan levere 500CCA så kan det vel sies å være i bra stand. Dette er ikke noe proffapparat men er heilt greit til å indikere tilstand på batteriet i mors Nissan Sunny. Men ikkje akkurat egnet til heavy duty maskiner og dertilhørende batterier

Dette instrumentet inneholder en fast mostand som belaster et 12V batteri med ca 50A. Batteriets kapasitet i Ah spiller ingen rolle for dette, her er det ohms lov som gjelder. (Strøm=spenning/motstand). Det som er interessant å måle er batteriets spenning under en relativt kraftig belastning. Og å se om og hvor fort batteriet går tilbake til normal hvilespenning etter at belastning er fjernet.

Batteriets kapasitet spiller inn nå det gjelder spenningsfallet ved belsatning. 50A belastning vil gi større spenningsfall over et lite batteri enn over en stor batteribank. Tilsvarende vil 50A i 10 sekunder ikke representere noe forbruk på en stor batteribank, og hvilespenning vil relativt raskt være den samme straks belastningen fjernes.

Instrumentet kan brukes uten fare for å ødelegges enten det er 20Ah timer eller 5000Ah batteri. Når kapasiteten på batteriet er utenfor anbefaling er det bare nøyaktigheten av målingen(e) som blir redusert. Muligheten til å trekke en entydig konklusjon om batteriets tilstand blir tilsvarende vanskelig.

Edit: Har ikke fått sjekket instrumentet, men litt unøyaktig måling viser at motstanden er på ca 0,2 - 0,3 Ohm.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Dette instrumentet inneholder en fast mostand som belaster et 12V batteri med ca 50A. Batteriets kapasitet i Ah spiller ingen rolle for dette, her er det ohms lov som gjelder....

Jens_P, du formulerte et svar som matcher akkurat det jeg trodde måtte være et riktig svar i denne anledning...

Tør jeg bare spørre: De 50A du refererer til, er dette målinger du selv har gjort eller er det dokumentert noe sted (for denne type apparater - spesifikt eller generelt)?

Jeg målte motstanden i instrumentet og beregnet strømmen til ca. 50A.

Nå byttet jeg batteri i tangampermeteret mitt og målte strømmen til 46A. :giggle:

Dette er spesifikt for dette instrumentet (denne produsenten).

Strømmen er nok tilpasset batterier innenfor de størrelsene Biltema angir.

Dette instrumentet inneholder en fast mostand som belaster et 12V batteri med ca 50A. Batteriets kapasitet i Ah spiller ingen rolle for dette, her er det ohms lov som gjelder. (Strøm=spenning/motstand). Det som er interessant å måle er batteriets spenning under en relativt kraftig belastning. Og å se om og hvor fort batteriet går tilbake til normal hvilespenning etter at belastning er fjernet.

Batteriets kapasitet spiller inn nå det gjelder spenningsfallet ved belsatning. 50A belastning vil gi større spenningsfall over et lite batteri enn over en stor batteribank. Tilsvarende vil 50A i 10 sekunder ikke representere noe forbruk på en stor batteribank, og hvilespenning vil relativt raskt være den samme straks belastningen fjernes.

Instrumentet kan brukes uten fare for å ødelegges enten det er 20Ah timer eller 5000Ah batteri. Når kapasiteten på batteriet er utenfor anbefaling er det bare nøyaktigheten av målingen(e) som blir redusert. Muligheten til å trekke en entydig konklusjon om batteriets tilstand blir tilsvarende vanskelig.

Edit: Har ikke fått sjekket instrumentet, men litt unøyaktig måling viser at motstanden er på ca 0,2 - 0,3 Ohm.

Hei,

Her er jeg redd noen bør arrestere deg, før noen gjør noe dumt. Kopler du en en batteribank på 5000 Ah til denne så vil du i beste fall ødelegge instrumentet, i værste fall sette igang en brann.

Utfra min bedømmelse virker nok dette instrumentet anderledes en det du beskriver! Det du måler er CCA. Dette er en måling på hvor mye batteriet klarer å levere ved en gitt motstandsverdi (typisk en startmotor under belastning). Strømmen vil variere fra 100 og opptil 500 på et vanlig bilbatteri og opp mot 800 på et stort og godt heavy duty batteri. En typisk startmotor vil trekke fra 100 til 300 A og denne testen skal egentlig bare vise at batteriets evne til å levere. Det du skriver om batteriets evne til å ta seg igjen er ikke relevant for en CCA test.

Når du hevder at du har målt motstanden i dette instrumentet til 0,2 til 0.3 ohm hva slags måleutstyr har du brukt da?

Nå innrømmer jeg gjerne at jeg ikke har testet den aktulle prduktet, men anser det som usannsynlig at Biltema lager et produkt som virker anderledes en andre CCA testere.

Redigert av JRK (see edit history)

Her er jeg redd noen bør arrestere deg, før noen gjør noe dumt. Kopler du en en batteribank på 5000 Ah til denne så vil du i beste fall ødelegge instrumentet, i værste fall sette igang en brann.

Kortslutter du et batteri med en motstand på 1 ohm går det en strøm gjennom motstanden på 12 A. Lar du dette stå på i 1 time har du tappet batteriet for 12 Ah. Et 120 Ah batteri kan holde det gående i 12 timer. Et 5000Ah batteri - litt mer enn 17 dager. Men strømmen gjennom motstanden blir ikke mer enn 1 A uansett antall Ah.

Utfra min bedømmelse virker nok dette instrumentet anderledes en det du beskriver! Det du måler er CCA. Dette er en måling på hvor mye batteriet klarer å levere ved en gitt motstandsverdi (typisk en startmotor under belastning). Strømmen vil variere fra 100 og opptil 500 på et vanlig bilbatteri og opp mot 800 på et stort og godt heavy duty batteri. En typisk startmotor vil trekke fra 100 til 300 A og denne testen skal egentlig bare vise at batteriets evne til å levere. Det du skriver om batteriets evne til å ta seg igjen er ikke relevant for en CCA test.

CCA. Cold Crank Amp. Hvor mange ampere batteriet kan gi ved sånn ca -170 C. i en hvis periode (ca 30 sek.) uten at spenningen synker til under sånn cirka 60%. (7 V for et 12V batteri).

CA. Crank Amp. Samme ved 00 C.

Kan du forklare meg hvordan en måler, som Biltemas, virker siden det ikke kan brukes på en batteribank på 5000 Ah?

Redigert.

OK, Fant det ut selv. (men tviler sterkt på at Biltemas måler er av denne typen. Det er ikke noen høye strømmer ute og går - og derfor ingen høye temperaturer ved denne metoden. Synes å huske at Biltema måleren ble varm.

Ny konklusjon. Hele problemet er et resultat av dårlig oversetting fra orginal språket og en sammenblanding av Ah og CCA.Eller kanskje bare en trykkleif.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

For oss vanlige dødelige:

Forhold oss alltid til "manualen" som følger med produktene som kjøpes. Denne er laget av produsent/importør som vet alt om dette produktet. Går noe galt, samme hva det er, er det produsent/forhandler vi må kontakte for å få byttet eller utbedret. Da kommer spørsmålet: Har du fulgt instruksen som fulgte med, eller?

Nåja - har nå opplevet mer enn en gang fra Biltema at den som har skrevet bruksanvisningene ikke har hatt veldig peiling.

Når det gjelder denne testeren, har jeg kjøpt en fra Biltema som i allefall likner veldig på den på bildet. OG den har et voltmeter, en bryter og et motstand som blir helt rødglødende etter de foreskrevne 10 sekundene. Så kan vi diskutere hvor godt det indikerer status på batteriet. I allefall er det slik med den jeg har at det spiller ingen rolle hvor stort batteri du setter på så lenge vi snakker om 12 volt.

Så når BT sier opp til 100Ah så går det nok mer på å angi en størrelse der om måleren vil gi et fornuftig resultat.

-koh

Slike belastningstestere for batterier er ikke noe nytt. Jeg husker godt et tilsvarende min far brukte for å teste batterier ombord i båter da han jobbet som skipsradiokontrollør for Televerket for lenge siden, sånn ca. 50 - 60 år siden. Dessverre kastet jeg det da jeg ryddet i kjelleren etter at han døde for ca. 10 år siden. Men det så ut omtrent som på lynskissen nedenfor. Det besto av en klo med effektmotstander spent opp mellom klørne. Klørne bre presset ned mot polskoene på batteriet, og spenningen ble avlest på et voltmeter koblet over belastningen etter et visst antall sekunder. Den gang var forbindelsene mellom de enkelte cellene i batteriet tilgjengelige slik at en kunne teste hver enkel celle, og sank spenningen mer på en celle, var den dårlig. Jeg antar at Biltema sitt fancy instrument bygger på det samme prinsippet, men for å være sikker skal jeg sannelig rusle en tur over til BT og kjøpe et slikt instrument og dissekere det for å være sikker.

batteritester.png

Lars H. :santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg antar at Biltema sitt fancy instrument bygger på det samme prinsippet, men for å være sikker skal jeg sannelig rusle en tur over til BT og kjøpe et slikt instrument og dissekere det for å være sikker.

Det er det punktet Jens_P og undertegnede er uenige med JRK om. Så vi venter i spenning. Løp og kjøp Lars. Et sikkert tegn på at jeg tar feil er hvis det er en PIC inne i måleren

Jeg fant en annen type måler på internet. En som pulser batteriet og måler responsen på en lur måte. "AC conductans testing"

Kortslutter du et batteri med en motstand på 1 ohm går det en strøm gjennom motstanden på 12 A. Lar du dette stå på i 1 time har du tappet batteriet for 12 Ah. Et 120 Ah batteri kan holde det gående i 12 timer. Et 5000Ah batteri - litt mer enn 17 dager. Men strømmen gjennom motstanden blir ikke mer enn 1 A uansett antall Ah.CCA. Cold Crank Amp.

Som du så i mitt forrige innlegg stilte jeg spørsmål ved hvordan han hadde målt 0,2-0,3 ohm. For å måle rett motstand på en slik effektmotstand kreves det helt annet utstyr en et vanlig digitalmultimeter! Vi snakker mest sannsynlig om motstandsverdier i 0,01-0.02 ohms område her. Batteriet blir regelrett kortsluttet over denne motstanden! Ideelt sett utfra ohms lov så ville et ideelt batteri, uten spenningsfall, ved 0,01 ohm kunne levere en CCA på 1200 A. Men slik er ikke verden den indre motstanden i batteriet vil medføre at polspenningen vil falle og derfor en lavere CCA, ved 7 Volt, 700A. En batteribank på 5000 AH er å betrakte som 50 100 Ah batterier, det betyr at strømmen fra hvert batteri vil være 1/50 av 1200 ampere og derfor ingen spenningsfall i batteriet, og derfor er det garantert at enheten brenner opp i det øyeblikket du trykker inn testknappen! Er du riktig uheldig brenner testknappen og kanskje batteriklemmene fast, og du får ikke løst ut enheten.

Når Biltema opererer med maks 100 eller 120 Ah så er det fordi at et slikt batteri alltid vil få så stort indre spenningsfall at enheten ikke tar skade om man ikke tester lengre en 10 sekunder.

Utfra min bedømmelse virker nok dette instrumentet anderledes en det du beskriver!

Jeg har det aktuelle instrumentet. Har brukt det jevnlig i de 5-6 årene jeg har hatt det i min instrumentpark.

Dette er ikke noe annet enn et analogt voltmeter og en kjent belastning i form av en motstand som kobles inn/ut med en bryter.

Som du så i mitt forrige innlegg stilte jeg spørsmål ved hvordan han hadde målt 0,2-0,3 ohm. For å måle rett motstand på en slik effektmotstand kreves det helt annet utstyr en et vanlig digitalmultimeter! Vi snakker mest sannsynlig om motstandsverdier i 0,01-0.02 ohms område her.

Motstanden er målt med multimeter. Det er tatt hensyn til motstanden i måleledningene. 0,2-0,3 ohm står jeg inne for. Kontrollmålte strømmen med tangampermeter til 46A. Kontrollregnet med Ohms lov.

For ordens skyld: Jeg har min utdannelse innen elektro og mer enn 30 års praksis inne faget. :eek: (Årene flyr!) Og jeg er fortsatt ikke utlært!:santcheer1:

For å supplere de som har svart i mellom, her er elektrisk tegning av instrumentet:

batt_test.jpg

Jeg har det aktuelle instrumentet. Har brukt det jevnlig i de 5-6 årene jeg har hatt det i min instrumentpark.

Dette er ikke noe annet enn et analogt voltmeter og en kjent belastning i form av en motstand som kobles inn/ut med en bryter.

Motstanden er målt med multimeter. Det er tatt hensyn til motstanden i måleledningene. 0,2-0,3 ohm står jeg inne for. Kontrollmålte strømmen med tangampermeter til 46A. Kontrollregnet med Ohms lov.

For ordens skyld: Jeg har min utdannelse innen elektro og mer enn 30 års praksis inne faget. :eek: (Årene flyr!) Og jeg er fortsatt ikke utlært!:santcheer1:

For å supplere de som har svart i mellom, her er elektrisk tegning av instrumentet:

batt_test.jpg

Jeg har også brukt instrumentet, riktignok på Biltema i forbindelse med en reklamsjonsak på Biltemas batterier. Skjønner ikke helt hva slags batteri du har målt på som gir 46 A. Mine som var defekte ble målt til 400 A og disse var så dårlig at jeg fikk reklamert på de. Om det hadde vært 0,3 ohm i dette instrumentet ville vi aldri kunne målt 400 A.

Så til Multimeteret som du måler disse 0,2 ohm med. Det finnes ingen multimeter på markedet som meg bekjent som kan måle 0,2 ohm. For å klare å måle høyeffektsmotstandere med lav motstandsverdi er du helt avhengig av 4 tråds måleinstrument. Du bruker 2 av ledninegene til å sette opp en fast strøm gjennom motstanden. Så måles spenningen direkte over motstanden. På denne måten får du eliminert alle potensielle motstands overganger som:

- Målepunkt på motstand mot måleprober

- Loddinger mellom plugger prober og ledninger

- Overganger mellom plugger på måleledniner og bøssinger i instrument

Godt at du satte opp elskjemaet, der er vi helt enig. Og så tror jeg vi har omentrent like lang fartstid :santcheer1:

Hvordan mener du at det skal begynne å brenne ved at man bruker dette instrumentet på et batteri med kapasitet over 120Ah?

Jeg har testet større batterier med denne testeren i både 30 og 60 sekunder, og det skjer ikke annet enn at elementet lyser svakt rødt, som en dårlig glødelampe. Jeg minns jeg målte strømmen med tangamperemeter til 50A under testen.

Utfra min bedømmelse virker nok dette instrumentet anderledes en det du beskriver! Det du måler er CCA. Dette er en måling på hvor mye batteriet klarer å levere ved en gitt motstandsverdi

Nå innrømmer jeg gjerne at jeg ikke har testet den aktulle prduktet, men anser det som usannsynlig at Biltema lager et produkt som virker anderledes en andre CCA testere.

Det er mulig at jeg er litt tungnem, men hva mener du egentilg?

Mener du at BT instrumentet måler "sann" CCA verdi, eller mener du at instrumentet er å betrakte som en motstand som belaster batteriet som f.eks. en startmotor?

Jeg vil understreke at jeg er verken elektriker eller batteriekspert, men ut fra hva jeg kan finne er kravene til en CCA måling følgende:

CCA (Cold crancing amps) SAE - Et mål for hvor mange ampere et batteri kan gi ved -18 grader celcius i 30 sekunder uten å komme under en spenning på 7,2V.

CCA (Cold crancing amps) EN - Batteriet kjøles ned til -18 grader celsius og belastes med oppgitt strøm i 10 sekunder, spenning skal ikke understige 7,5V. Batteriet skal hvile i 10 sekunder og deretter belastes med 60% av opprinnelig belastning i 73 sekunder. Batteriet skal da ikke under 6V.

Såvidt jeg kan huske i farta avviker disse målingene med bortimot 100%, dvs at EN oppgivelsen er vesentlig mer konservativ.

Jeg kan ikke forstå hvordan BT instrumentet kan måle CCA. I følge mine ressonementer må man belaste batteriet med en gitt motstand avhengig av hvor høy CCA batteriet oppgis til. Dette kan vel ikke måles med en fast motstand? Dessuten fordres det jo at batteriet kjøles ned til -18 grader celsius. Det står det ingenting om i bruksanvisningen. Også det faktum at voltmeteret i dette instrumentet er usannsynlig unøyaktig tilsier at man ikke kan ta måleresultatet for god fisk.

Jeg antar at Biltema sitt fancy instrument bygger på det samme prinsippet, men for å være sikker skal jeg sannelig rusle en tur over til BT og kjøpe et slikt instrument og dissekere det for å være sikker.

Jeg syns ikke du skal blåse pensjonistkronene dine på det Lars. Dette er ikke annet enn en brødrister med et unøyaktig voltmeter. På voltskalaen har de klistret en oversettelse til en CCA verdi gitt at batteriet man har tynet har omtrent den CCA verdi måleren er beregnet for.

Konsenter deg heller om å ta med deg skyvelæret ned i båten og mål hullet i skroget som du skal tette :smiley: Hvis det passer kan du legge til på brygga nedenfor der jeg bor og montere den, så kan vi ta en hyggelig båtprat :cheers_wine:

Forøvrig er vel dette en helt grei måte å få en omtrentlig status på batteriene, problemet er bare at man må ha noe å relatere det til. Dersom man hadde målt batteriet med den samme testeren siden det var nytt kunne og loggført resultatene kunne man jo tegne en kurve som viser batteriets relative CCA verdi. Tallet man kan lese av viseren er lite (eller ingenting) verdt.

Redigert av Komodo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...