Jump to content

Biltema batteritester, kan ikke brukes på batterier over 100Ah?

jo_no

Recommended Posts

Hvordan mener du at det skal begynne å brenne ved at man bruker dette instrumentet på et batteri med kapasitet over 120Ah?

Om du leser en gang til så ser du at jeg har påstått et kan begynne å brenne med et batteri på 5000 Ah, Ikke ett på 120 Ah!!!

Jeg har testet større batterier med denne testeren i både 30 og 60 sekunder, og det skjer ikke annet enn at elementet lyser svakt rødt, som en dårlig glødelampe.

Nettopp og det er helt riktig, men da snakker vi om et helt vanlig batteri, og ikke et som er 50 ganger større, da vil den fungere som en blitz (Spøk)

Det er mulig at jeg er litt tungnem, men hva mener du egentilg?

Mener du at BT instrumentet måler "sann" CCA verdi, eller mener du at instrumentet er å betrakte som en motstand som belaster batteriet som f.eks. en startmotor?

Tror ikke du er tungnem. Det vi målte var sann CCA og om du ser på skjemaet som ble tegnet her så er det sann CCA. (Så får jeg jo håpe at de ikke målte med et annet instrument en det som selges da jeg reklamerte)

Jeg vil understreke at jeg er verken elektriker eller batteriekspert, men ut fra hva jeg kan finne er kravene til en CCA måling følgende:

CCA (Cold crancing amps) SAE - Et mål for hvor mange ampere et batteri kan gi ved -18 grader celcius i 30 sekunder uten å komme under en spenning på 7,2V.

CCA (Cold crancing amps) EN - Batteriet kjøles ned til -18 grader celsius og belastes med oppgitt strøm i 10 sekunder, spenning skal ikke understige 7,5V. Batteriet skal hvile i 10 sekunder og deretter belastes med 60% av opprinnelig belastning i 73 sekunder. Batteriet skal da ikke under 6V.

Helt enig :yesnod:

Såvidt jeg kan huske i farta avviker disse målingene med bortimot 100%, dvs at EN oppgivelsen er vesentlig mer konservativ.

Jeg kan ikke forstå hvordan BT instrumentet kan måle CCA. I følge mine ressonementer må man belaste batteriet med en gitt motstand avhengig av hvor høy CCA batteriet oppgis til. Dette kan vel ikke måles med en fast motstand? Dessuten fordres det jo at batteriet kjøles ned til -18 grader celsius. Det står det ingenting om i bruksanvisningen. Også det faktum at voltmeteret i dette instrumentet er usannsynlig unøyaktig tilsier at man ikke kan ta måleresultatet for god fisk.

Her er vi enig om vi snakker om gode målinger for alle type batterier, men uenig om vi snakker grupper av batterier med tilnærmet like egenskaper. Om man velger en fast motstand på 0,01 ohm så vil denne fungere for de fleste bilbatteriene innenfor et gitt område. Du må huske at CCA er bare et begrep på hvor stor den indre resistansen i batteriet er. Har du et batteri med 0,01 ohm indre resistans får du en CCA på 600, har batteriet en indre motstand på 0,02 ohme får du en CCA på 400 og har du en indre motstand på 0,005 får du en CCA på 800. Så enkelt er det

Jeg syns ikke du skal blåse pensjonistkronene dine på det Lars. Dette er ikke annet enn en brødrister med et unøyaktig voltmeter. På voltskalaen har de klistret en oversettelse til en CCA verdi gitt at batteriet man har tynet har omtrent den CCA verdi måleren er beregnet for.

Konsenter deg heller om å ta med deg skyvelæret ned i båten og mål hullet i skroget som du skal tette :smiley: Hvis det passer kan du legge til på brygga nedenfor der jeg bor og montere den, så kan vi ta en hyggelig båtprat :cheers_wine:

Jeg synes absolutt Lars skal bruke noen kroner på å finne ut av dette. Om selve voltmeteret er dårlig har han helt sikkert et annet han kan bruke og er motstandenverdien feil er det jo bare å kalibrere ved å skjøte eller kutte tråden litt. Ikke glem at Lars er en av tungvekterene her!

Forøvrig er vel dette en helt grei måte å få en omtrentlig status på batteriene, problemet er bare at man må ha noe å relatere det til. Dersom man hadde målt batteriet med den samme testeren siden det var nytt kunne og loggført resultatene kunne man jo tegne en kurve som viser batteriets relative CCA verdi. Tallet man kan lese av viseren er lite (eller ingenting) verdt.

???

Jeg har også brukt instrumentet, riktignok på Biltema i forbindelse med en reklamsjonsak på Biltemas batterier. Skjønner ikke helt hva slags batteri du har målt på som gir 46 A. Mine som var defekte ble målt til 400 A og disse var så dårlig at jeg fikk reklamert på de. Om det hadde vært 0,3 ohm i dette instrumentet ville vi aldri kunne målt 400 A.

Om det er målt 400A ved 12V så er det 4800W med varme som skal ledes bort. Det er rimelig mye varme å lede bort fra et instrument med 10x15cm overflate. Biffen vil bli svidd før du får lagt den nedpå "plata".

Dersom virkelig CCA er målt, så er det ikke med det instrumentet som omtales i denne tråden. Edit: Tror uenigheten ligger her! :smiley:

Så til Multimeteret som du måler disse 0,2 ohm med. Det finnes ingen multimeter på markedet som meg bekjent som kan måle 0,2 ohm.

Fluke 179. Nøyaktigheten er derimot laber i dette området. Oppløsning er 0,1 ohm. Målt motstand er 0,5 - 0,6 ohm, ikke stabil avlesning. Motstand i kortsluttede målepinner er 0,3 ohm.

For å klare å måle høyeffektsmotstandere med lav motstandsverdi er du helt avhengig av 4 tråds måleinstrument. Du bruker 2 av ledninegene til å sette opp en fast strøm gjennom motstanden. Så måles spenningen direkte over motstanden. På denne måten får du eliminert alle potensielle motstands overganger som:

- Målepunkt på motstand mot måleprober

- Loddinger mellom plugger prober og ledninger

- Overganger mellom plugger på måleledniner og bøssinger i instrument

Anerkjent målemetode, men overkill i dette tilfellet etter min mening. Og grunnpilaren i denne målingen er Ohms lov. Biltemas tangampermeter holder lenge. Har tilstrekkelig nøyaktighet til hobbybruk.

Godt at du satte opp elskjemaet, der er vi helt enig.

Og her finnes ikke noe valg for å endre motstand avhengig av batteriet du måler på. Ohms lov, U=RxI. R er konstant, da blir I proposjonal med U (eller omvendt). Siden R er konstant, hvordan vil du med dette instrumentet måle CCA på et batterier med ulik kapasitet? Hvordan vil du få til en økt strøm gjennom instrumentet ved bare å øke kapasiteten på batteriet? Påtrykt spenning vil fortsatt være 12V. Ohms lov med konstant R og U. Da kan ikke I endre seg!

Hele hensikten med instrumentet er å måle spenningsfall ved belastning. Du måler aldri CCA med dette instrumentet. Det som skal måles er hvor stort spenningsfallet er ved kjent belastning. Dette spenningsfallet er mindre for batterier med stor CCA enn på batterier med lav CCA. I praksis måles batteriets indre motstand. Igjen er det Ohms lov som kommer til anvendelse. I er kjent (46A) og U (avlest på skala) er kjent, batteriets R kan beregnes. Jo høyere indre motstand, desto lavere CCA.

batt_test_skala.jpg

Dette er skalaen på instrumentet. Det kan kun måle spenninger mellom 0 og 16V DC. ingenting annet! Innringet område (grønt på instrumentet) angir hvilken spenning batteriet må være over etter 10 sek (20?) belastning ved angitt CCA fo å være innefor "Good". Dette har ingenting med måling av batteriets CCA å gjøre, angir kun akseptert spenningsfall for OK batterier med angitt CCA. Trappe-linjen i venstre kant kan fortsettes oppover for batterier med større CCA. Ved CCA på 1500-2000A vil trolig spenningsfall med 46A berlastning ikke være målbart med dette instrumentet.

Og så tror jeg vi har omentrent like lang fartstid santcheer1.gif

Hvilket tilsier at jeg skulle ha vært i senga for lenge siden! :cheers_wine: Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

For å konkludere (og da snakker vi om det resistive måleapparatet som Jens_P viste skjema på, og som trådstarter henviste til.

Det instrumentet kan brukes uansett Ah.

Det kan ikke måle CCA (eller CA som oppgis i omtalen) ned nøyaktighet.

Begrunnelsen til " ikke > 120 Ah" ligger i at CA avlesningen er en approksimering, som stemmer sånn passe rundt ca.100 Ah.

Svaret fra ekspertisen hos Biltema

Fikk til svar at apparatet kunne ødelegges hvis en benyttet det på større batterier.

er feil!

Eller tar jeg fortsatt feil?

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

En 5 watt lyspære går vel ikke i stykker samme hvor stort batteri den kobles til. Ei heller startmotor eller glødeplugger på min motor tar skade av et for stort batteri.

Da har jeg vondt for å tro at dette instrumentet skal ta kvelden fordi om det kobles til noe som er utenfor dets måleområde, selv om det blir litt varmt.(det blir glødeplugger også). Men sikker er jeg ikke, så jeg håper Lars H. finner ut av det.

Kanskje like greit og gjøre som Gudrun, nemlig følge bruksanvisningen :thumbsup:

Redigert av hegra (see edit history)

Bare synsing her. Synest det er snodig at når ah er mengden som er lagra, og volt er styrken skal ødelegge batteritester.

Produkter som trekke strøm fks starter, så er det anbefalt minimum ah batteri eksp 70 ah, ødlegge vel ikke starteren med 200 ah?

Lyspære på 20 watt ryke den vist du går ifra 100 ah til 500 ah?

edit, hegra var før meg

Redigert av LEVIND (see edit history)

Endelig båt igjen

Jeg syns ikke du skal blåse pensjonistkronene dine på det Lars. Dette er ikke annet enn en brødrister med et unøyaktig voltmeter. På voltskalaen har de klistret en oversettelse til en CCA verdi gitt at batteriet man har tynet har omtrent den CCA verdi måleren er beregnet for.

Konsenter deg heller om å ta med deg skyvelæret ned i båten og mål hullet i skroget som du skal tette :smiley: Hvis det passer kan du legge til på brygga nedenfor der jeg bor og montere den, så kan vi ta en hyggelig båtprat :cheers_wine:

Forøvrig er vel dette en helt grei måte å få en omtrentlig status på batteriene, problemet er bare at man må ha noe å relatere det til. Dersom man hadde målt batteriet med den samme testeren siden det var nytt kunne og loggført resultatene kunne man jo tegne en kurve som viser batteriets relative CCA verdi. Tallet man kan lese av viseren er lite (eller ingenting) verdt.

"Jeg syns ikke du skal blåse pensjonistkronene dine på det Lars" Egentlig helt enig, så da gjør jeg ikke det. Jeg tok meg heller en kjøretur til båten (gikk med mye spylevæske med 7 mil saltede veier til Son med lav sol rett i fjeset og -10oC) og sjekket at alt var OK der. Og det var det, presenningen på plass, og batteriene ble målt til 12,68V på startbatteriet, og 17,76V på forbruksbatteriet. Det er jeg fornøyd med. Hovedbryterne har vært av siden opplag for 2md. siden. Startbatteriet har ikke hatt lading, mens forbruksbanken har fått vedlikeholdslading hele tiden fra solcellepanel.

Men å trekke frem kjøleskapet Komodo, og sjekke hulldimmensjonen gjennom skroget for utløpet fra vasken orket jeg ikke med -12oC både inne i båten og utenfor! Så det får vi komme tilbake til.

Ellers nøstet du vel godt opp trådene om batteritesteren fra BT her. At det skulle være noe mer inni den billige boksen enn en høyeffekt motstand og et voltmeter, anser jeg som helt usansynlig og har altså bestemt meg for å ikke bruke 449 kroner på å få bekreftet det med selvsyn.

Også Jens_P og 2nd Trikker'n beskriver virkemåten for denne boksen helt utmerket i sine siste innlegg.

Lars H.blind.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da brenner måleren opp! Du skal ikke holde bryteren ikke så VELDIG lenge før ståltråden inni blir rød, så orange, så hvit og så sort igjen . . .

Det er godt mulig dersom ikke belastningsmotsanden er beregnet for ca. 600W som 50A ved 12V tilsier. Så å holde seg til bruksanvisningen der denne angir hvor lenge en skal teste, er ikke dumt.

Lars H.blind.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nåda, Regina III. Det har ikke vært diskutert tidsaspektet for en prøve hittil. 10 sek står det i bruksanvisning og jeg anbefaler ingen å prøve lenger.

Debatten har vært å bruke måleren på for stort batteri. Påstanden, som jeg ikke forstår, går ut på dens ohmske verdi kontra batteriets innvendige motstand og at det ved for stort batteri vil gå en kraftig ukontrollert strøm gjennom måleren - som kan brenne fast bryteren og også smelte fast klypene på batteriet.

Ja, kunne det skje ville jeg stå først i køen og forkynne aktsomhet - men jeg skjønner det ikke. Jeg har også fått en forklaring, men jeg skjønte ikke den heller.

Så, inntil videre tror jeg ikke på det.

Debatten har vært å bruke måleren på for stort batteri. Påstanden, som jeg ikke forstår, går ut på dens ohmske verdi kontra batteriets innvendige motstand og at det ved for stort batteri vil gå en kraftig ukontrollert strøm gjennom måleren - som kan brenne fast bryteren og også smelte fast klypene på batteriet.

Ja, kunne det skje ville jeg stå først i køen og forkynne aktsomhet - men jeg skjønner det ikke. Jeg har også fått en forklaring, men jeg skjønte ikke den heller.

Så, inntil videre tror jeg ikke på det.

Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå?

Hva er egentlig en CCA måling. Det er en kortslutningtest av batteriet, men ikke mer en at batteripolene skal ha minimum 7 Volt. Effekten som brennes av er da UxU/R. Om du øker batteribanken fra 100 Ah til 5000 Ah så vil spenningen aldri synke til 7 Volt, den vil holde 12 Volt hele tiden og belastningsmotstanden blir overbelastet. Forklaringen er at med for mange batterier i paralell så kan den indre motstanden i batteriet ignoreres.

Med 100 Ah batteri vil en utvikle 7Vx7V/R =49/R Watt

Med 5000 Ah batteri vil det utvikle seg 12Vx12V =144/R Watt

Med andre ord vil det prøve å utvikle seg 3 ganger mer effekt i motstanden en det den er tiltenkt

Om vi snakker om et 700 CCA batteri snakker vi pm 5000 W som skal brennes av, men med nevnte eksempel vil det brennes av 15000W. I praksis vil nok aldri dette skje for strømmen blir så høy at bryter eller ledninger brennes av!

For å ta en litt annen innfalsvinkel. Om du kortslutter et penlight batteri med en 1 mm2 ledning blir ikke ledningen varm. Batteriets indre motstand blir så stor at all varme omsettes inne i batteriet. Paralellkople 100 penlightbatterier og korslutt det hele med den samme ledningen. Da vil den begynne å gløde og brenne av fordi at den indre motstanden i den samlede paralellkoplingen blir mindre en i ledningen, og batteriene blir ikke varme.

Om du og de andre forsatt ikke forstår dette, så løp og kjøp penlightbatterier.

Hva er egentlig en CCA måling. Det er en kortslutningtest av batteriet, men ikke mer en at batteripolene skal ha minimum 7 Volt. Effekten som brennes av er da UxU/R. Om du øker batteribanken fra 100 Ah til 5000 Ah så vil spenningen aldri synke til 7 Volt, den vil holde 12 Volt hele tiden og belastningsmotstanden blir overbelastet. Forklaringen er at med for mange batterier i paralell så kan den indre motstanden i batteriet ignoreres.

Med 100 Ah batteri vil en utvikle 7Vx7V/R =49/R Watt

Med 5000 Ah batteri vil det utvikle seg 12Vx12V =144/R Watt

Med andre ord vil det prøve å utvikle seg 3 ganger mer effekt i motstanden en det den er tiltenkt

Kjøper den forklaringen.

Det du beskriver er en annen test enn Biltema-instrumentet er beregnet på.

Spørsmålet blir da hvilken spenning Biltema-instumentet er dimensjonert for!

Det fremgår ikke av dokumentasjonen.

Hei,

Ja det er helt riktig Jens_P. Denne forklaringen var nok ment generelt. Basert på de målingene som andre har gjort er jeg helt enig i at dette ikke har gyldighet for BT testeren.

Grunnen til at jeg gikk relativt hardt ut var at det ikke falt meg inn at BT personalet brukte en annen tester på mine batterier en den de selv selger. Overraskelsen var stor i natt da jeg så skalaen.

Beklager om jeg har forvirret noen :worry:

Slutter meg til Jens_P.

Jeg har vel bidratt i like stor del til forvirringen. Nå har jeg lært mye nyttig om CCA testing og er takknemlig for det.

Jeg hengte med også opp i måleinstrumentet trådstarter henviser til.

Da du skrev 0,001 Ohm og ren kortsluttning må jeg innrømme at jeg tenkte: "Bærtur"rolleyes.gif. Det beklager jeg. __O______j (Dette er meg som legger meg flat.)

Så - Ny konklusjon. Handler du billig på Biltema, behøver du ikke tenke deg om, men har du en virkelig CCA tester, les bruksanvisningen og legg nøye merke til Max Ah.

Til Jens_P

Selv om det ikke står i dokumentasjonen, så står det faktisk i annonsen 6-12V.

Jeg synes dette sier en del om hvor alvorlig Biltema tar sitt ansvar.

Må bare bøye meg i støvet for kunnskapen som er samlet her. Igjen har jeg lært noe.:thumbsup:

CCA-testing med direkte belastning har jeg ikke vært borti før. Det var nyttig kunnskap å ta med videre.

Ble også noen tankekors i kjølevannet av dette rundt hvilke effekter som er sperret inne i store batteribanker.

Dette er baatplassen.no på sitt beste!

:newyearcheers:

Men å trekke frem kjøleskapet Komodo, og sjekke hulldimmensjonen gjennom skroget for utløpet fra vasken orket jeg ikke med -12oC både inne i båten og utenfor! Så det får vi komme tilbake til.

Litt OT men... Kan du ikke måle hullet fra utsiden, eller har du ikke demontert den gamle gjennomføringen?

Selvfølgelig en trykkleif, det var 12,76volt jeg målte. Og Komodo, jeg har ikke fjernet den gamle gjennomføringen.

Lars H. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...