Tjukkholm Startet 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2010 Hei.. Sitter nå i vinternatten og drømmer meg tilbake til sommeren. Vurderer ny/nyere brukt påhengsmotor til min wesling 16' Tohahatsu sin 90 hk har vært på markedet noen år nå, så noen her inne på forumet må sitte inne med noen brukserfaringer håper jeg. Har en eldre 90 Tohatsu(1991) nå, men har lyst på noe nyere. Jeg kan også være interessert i brukserfaringer fra Evinrude 90 Etech, som også er bra motorer. 4T er uaktuellt! :-) Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Tjukkholm Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Jaja, de fleste har vel gått i hi for vinteren? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Bearded Beast Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Du vil bytte ut din gamle 90 hk mot en nyere 90 hk? vadåfor Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Har bare hørt at den har enkel motorteknologi. Yamaha har jo trådlås tyverisperre med fjernkontroll og automatisk choke. Du ser tegningen... Men helt sikkert en OK motor. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Er enig med Plutonium, hvorfor ønsker du å betale masse penger for en ny motor som det virker som du vil skal være mest mulig lik den du har, bortsett fra årstallet som står stemplet på den? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 den nye burde ha endel lavere forbruk samt lavere støynivå Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bearded Beast Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 (redigert) Det er akkurat samme motoren bare med innsprøytning. Så den bråker nok også akkurat like mykje og har samme gange. Mange penger å legge ut for å spare 20-30% i bensin. Elr kansje eg heller burde spurt om hva skal du ha for den gamle Redigert 28.Desember.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Er du avhengig av en trygg motor som går tryggere, er vel en ny motor en bra løsning. Men hvis din forgje er i helt fin stand høres dette ut som en unødvendig utgift, gitt at den nye motoren er dyr. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 På den båten kunne jeg tenkt meg siste årsmodeller av Yamaha 90 2t. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 (redigert) Det kommer nye (og forbedrede?) modeller fra Tohatsu i 2011. Og kvaliteten kan vel ingen klage på iallefall. http://baatavisa.no/article.php?articleID=2397&%3BcategoryID=6 http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/$all/64DF8BC21ABF0F0FC12577F200344277 "Endelig er også de nye Tohatsu MD 75hk og MD 90hk på plass i vårt Skandinaviske påhengsmotorsortiment. De nye TLDI motorene er basert på Tohatsu sin eksisterende grunnkonstruksjon men er blitt modernisert og oppgradert med flere innovative tekniske løsninger." "Det betyr at de nye TLDI modellene er blant markedets mest energieffektive, økonomiske og miljøvennlige motorer. Motorene har også fått et helt nytt moderne design som gjør at de fremstår som elegante, kompakte og aggressive kraftplugger! Av øvrige tekniske nyvinninger kan nevnes ny girutveksling på MD90C2 som gir raskere akselerasjon, og en kraftigere starter som gjør det enklere å starte i kaldt vær." Vedr. E-tec 90 så er det også en sikker vinner... mere støysvak enn Tohatsu men kanskje ikke fullt så sprek. Jeg vurderte E-tec 90 på min båt men fant at Honda BF90D trolig ga litt bedre fart til tross for over 20 kg ekstra vekt (samt at jeg kom over en rimelig -08 modell som var kjørt bare 30 timer). Men Honda BF90D er kanskje i tyngste laget for Weslingen.. der er nok 2-takt tingen. Eller nye lette Suki DF90 men du ville jo ikke ha 4-takt. Jeg hadde bestemt meg for en overligger Tohatsu TLDI 115 men den ble solgt foran nesa mi.... Så skulle jeg ha en E-tec 115, men da sa pengeboka stopp, eller jeg var dum nok til å tro at jeg skulle greie 40 knop med Hondaen Redigert 29.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Vbunn Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Jeg ser noen nevner Evinrude e-tec 115. Den vil passe godt til dennne båten. Motoren har i tillegg egenvekt på bare 145 kg. Du trenger ikke bruke full gass hele tiden ;) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Det er E-tec 90 som veier 145 kg. E-tec 115 er nok omkring 175 kg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Honduras Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Jeg ville nå tatt en titt til på Yamaha. I 2011 kommer nå en helt ny F70 (sannsynligvis etterfulft av en ny F90) som kun veier 119kg! Elektronisk startsperre, digital instrumentering og masse annet. Helt ny generasjon motorer. Dette er nok de vi får de neste 15 åra. Så det kan jo være at man også kan få gode tilbud på de "gamle" utover vårparten. Yamaha F70 Hvis jeg skulle kjøpt meg en helt ny motor, ville jeg kjøpt Yamaha for pengene... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Chipsrederx85 Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Jeg ville nå tatt en titt til på Yamaha. I 2011 kommer nå en helt ny F70 (sannsynligvis etterfulft av en ny F90) som kun veier 119kg! Elektronisk startsperre, digital instrumentering og masse annet. Helt ny generasjon motorer. Dette er nok de vi får de neste 15 åra. Så det kan jo være at man også kan få gode tilbud på de "gamle" utover vårparten. Yamaha F70 Hvis jeg skulle kjøpt meg en helt ny motor, ville jeg kjøpt Yamaha for pengene... Hvis dette stemmer bytter jeg ut 50 hesteren min på 109 kg med en slik 90 hk på 119 kg. Trenger jo ikke gi full gass. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 yamaha er og blir det beste men tråløs fjærnkontroll??? noe drit hvis den plutselig er borte da??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 yamaha er og blir det beste men tråløs fjærnkontroll??? noe drit hvis den plutselig er borte da??? Det funker som regel bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 flott det å bli avhengig av en elektronisk komponent i nøkkelknippet som trolig ikkje tåler saltvann noe særlig Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 (redigert) yamaha er og blir det beste men tråløs fjærnkontroll??? Hvis Yamaha er bedre enn Honda så kall meg en krakk Redigert 29.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 (redigert) Hvis dette stemmer bytter jeg ut 50 hesteren min på 109 kg med en slik 90 hk på 119 kg. Trenger jo ikke gi full gass Du trenger ikke gi full gass..men du kommer til å gjøre det allikevel. Iallefall trenger du en masse penger, for den motoren er vel ikke på januarsalg akkurat. Men en kjekk sak er det iallefall, når 50-60 hesteren blir for slapp og en moderne 75 hk + blir for tung for 15-16 foteren: Vedkommende som laget musikken til den snutten skulle ha vært... kjølhalt! Redigert 29.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Tja ikke mye nytt under "panseret" på Yamahaen der,men sikkert en helt kurant motor som tilbyr brukeren et relativt problemfritt båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Hvis nå Rude kunne sprite opp sin E-tec 60 til 70 så hadde alle vært glade. Nei fy.. nå er det nok off topic Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Det er vel Skruzukien som har den letteste 90 hk på markedet i dag,hvis jeg ikke tar feil. Rude sin 90 er grei nok, men den yter ikke mere en 83-84 hk etter det jeg har hørt,så den detter litt av lasset. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 (redigert) Skruzukien veier 10 kg mere enn Ruden men er nok sterkere også ja. Hondaen min er 10 kg mere enn Skruzukien, men har nok noen fordeler, bl.a. mindre støy. Redigert 30.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kasper22 Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 yamaha er og blir det beste men tråløs fjærnkontroll??? noe drit hvis den plutselig er borte da??? flott det å bli avhengig av en elektronisk komponent i nøkkelknippet som trolig ikkje tåler saltvann noe særlig Det er valgfritt om man vil ha dette systemet montert, men det gjør jo motoren lite attraktiv for tyven når dette er i bruk. Tror og de fleste får noe avslag på forsikring med startsperre montert. Dessuten velger man jo selv med fjernkontrollen om startsperren er av eller på, den slår seg ikke på av seg selv. Jeg ser bare fordeler med dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Honda har vel verdens beste motorteknologi. Hinn dagen kjørte jeg en Honda Cr-v 2,2 cdti med 140 hk diesel og manuel. Jeg har selv en 140 hk Ford Kuga som er hele 200 kg lettere, men Hondaen gikk faktisk mye bedre. Hondamotoren ga trøkk og nm på svært lave turtall. Men alikevel har jeg alltid en knapp på den letteste motoren når det kommer til båt. Synd Honda ikke er der... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.