Jump to content

Brukserfaringer med Tohatsu 90 TDLI


Tjukkholm

Recommended Posts

Hei.. Sitter nå i vinternatten og drømmer meg tilbake til sommeren. Vurderer ny/nyere brukt påhengsmotor til min wesling 16' Tohahatsu sin 90 hk har vært på markedet noen år nå, så noen her inne på forumet må sitte inne med noen brukserfaringer håper jeg. Har en eldre 90 Tohatsu(1991) nå, men har lyst på noe nyere.

 

Jeg kan også være interessert i brukserfaringer fra Evinrude 90 Etech, som også er bra motorer. 4T er uaktuellt! :-)

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post

Det kommer nye (og forbedrede?) modeller fra Tohatsu i 2011. Og kvaliteten kan vel ingen klage på iallefall.

http://baatavisa.no/article.php?articleID=2397&amp%3BcategoryID=6

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/$all/64DF8BC21ABF0F0FC12577F200344277

 

"Endelig er også de nye Tohatsu MD 75hk og MD 90hk på plass i vårt Skandinaviske påhengsmotorsortiment. De nye TLDI motorene er basert på Tohatsu sin eksisterende grunnkonstruksjon men er blitt modernisert og oppgradert med flere innovative tekniske løsninger."

 

"Det betyr at de nye TLDI modellene er blant markedets mest energieffektive, økonomiske og miljøvennlige motorer.

Motorene har også fått et helt nytt moderne design som gjør at de fremstår som elegante, kompakte og aggressive kraftplugger!

Av øvrige tekniske nyvinninger kan nevnes ny girutveksling på MD90C2 som gir raskere akselerasjon, og en kraftigere starter som gjør det enklere å starte i kaldt vær."

 

Vedr. E-tec 90 så er det også en sikker vinner... mere støysvak enn Tohatsu men kanskje ikke fullt så sprek.

Jeg vurderte E-tec 90 på min båt men fant at Honda BF90D trolig ga litt bedre fart til tross for over 20 kg ekstra vekt (samt at jeg kom over en rimelig -08 modell som var kjørt bare 30 timer).

Men Honda BF90D er kanskje i tyngste laget for Weslingen.. der er nok 2-takt tingen. Eller nye lette Suki DF90 men du ville jo ikke ha 4-takt.

 

Jeg hadde bestemt meg for en overligger Tohatsu TLDI 115 men den ble solgt foran nesa mi....

Så skulle jeg ha en E-tec 115, men da sa pengeboka stopp, eller jeg var dum nok til å tro at jeg skulle greie 40 knop med Hondaen :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er E-tec 90 som veier 145 kg. E-tec 115 er nok omkring 175 kg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg ville nå tatt en titt til på Yamaha. I 2011 kommer nå en helt ny F70 (sannsynligvis etterfulft av en ny F90) som kun veier 119kg!

Elektronisk startsperre, digital instrumentering og masse annet. Helt ny generasjon motorer. Dette er nok de vi får de neste 15 åra.

Så det kan jo være at man også kan få gode tilbud på de "gamle" utover vårparten.

 

Yamaha F70

 

Hvis jeg skulle kjøpt meg en helt ny motor, ville jeg kjøpt Yamaha for pengene...

Link to post

Jeg ville nå tatt en titt til på Yamaha. I 2011 kommer nå en helt ny F70 (sannsynligvis etterfulft av en ny F90) som kun veier 119kg!

Elektronisk startsperre, digital instrumentering og masse annet. Helt ny generasjon motorer. Dette er nok de vi får de neste 15 åra.

Så det kan jo være at man også kan få gode tilbud på de "gamle" utover vårparten.

 

Yamaha F70

 

Hvis jeg skulle kjøpt meg en helt ny motor, ville jeg kjøpt Yamaha for pengene...

 

 

Hvis dette stemmer bytter jeg ut 50 hesteren min på 109 kg med en slik 90 hk på 119 kg. Trenger jo ikke gi full gass.

Link to post

yamaha er og blir det beste men tråløs fjærnkontroll???

Hvis Yamaha er bedre enn Honda så kall meg en krakk :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis dette stemmer bytter jeg ut 50 hesteren min på 109 kg med en slik 90 hk på 119 kg. Trenger jo ikke gi full gass

Du trenger ikke gi full gass..men du kommer til å gjøre det allikevel.

Iallefall trenger du en masse penger, for den motoren er vel ikke på januarsalg akkurat.

Men en kjekk sak er det iallefall, når 50-60 hesteren blir for slapp og en moderne 75 hk + blir for tung for 15-16 foteren:

Vedkommende som laget musikken til den snutten skulle ha vært... kjølhalt!

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis nå Rude kunne sprite opp sin E-tec 60 til 70 så hadde alle vært glade. Nei fy.. nå er det nok off topic :sweat:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Skruzukien veier 10 kg mere enn Ruden men er nok sterkere også ja.

Hondaen min er 10 kg mere enn Skruzukien, men har nok noen fordeler, bl.a. mindre støy.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

yamaha er og blir det beste men tråløs fjærnkontroll???

noe drit hvis den plutselig er borte da???

 

 

flott det å bli avhengig av en elektronisk komponent i nøkkelknippet som trolig ikkje tåler saltvann noe særlig :newyearcheers:

 

Det er valgfritt om man vil ha dette systemet montert, men det gjør jo motoren lite attraktiv for tyven når dette er i bruk.

Tror og de fleste får noe avslag på forsikring med startsperre montert.

 

Dessuten velger man jo selv med fjernkontrollen om startsperren er av eller på, den slår seg ikke på av seg selv.

 

Jeg ser bare fordeler med dette.. :thumbsup:

Link to post

Honda har vel verdens beste motorteknologi. Hinn dagen kjørte jeg en Honda Cr-v 2,2 cdti med 140 hk diesel og manuel. Jeg har selv en 140 hk Ford Kuga som er hele 200 kg lettere, men Hondaen gikk faktisk mye bedre. Hondamotoren ga trøkk og nm på svært lave turtall.

 

Men alikevel har jeg alltid en knapp på den letteste motoren når det kommer til båt. Synd Honda ikke er der...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...