Jump to content

Varmvannsbereder som suser


Knert1

Recommended Posts

Plutselig kom vinteren og båten frøs inne. :sad: Båten ligger helt stille.... Litt uvant, dog for å forebygge frostskader, slo jeg på varmvannsberederen, på 230V. (Har landstrøm) Var nede etter 3 dager og skulle sjekke kjølsvinet og det kom da en suse/kokelyd fra berederen og det var vann under berederen. Antar da at 230V termostaten er defekt, eller? Vannet antar jeg da har kommet fra "sikkerhetsventilen" og har (pga koking) blåst ut i bunnen av båten.

Har i tillegg søkt på Forumet for å finne "test av varmtvannsberedere" uten å lykkes, mener det ble gjennomført en slik i begge båtbladne i vår eller var det i fjor. Har noen opplysninge om denne???

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Det kommer vann ut av alle beredere om trykket blir høyt nok, så det er ikke noe å bekymre seg for. Og hvis linjene inn til og ut fra tanken er frosne, så har bare vannet en vei å gå ved oppvarming, nemlig ut gjennom overtrykksventilen. Jeg vil anbefale deg å kople fra strømmen, og deretter tappe tanken mens vannet er varmt. Da påføres den ikek ytterligere skade, så hvis den er i orden nå så virker den til våren også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg mener at vannet begynner å "suse" ved ca 60 gr.

 

At der kommer vann ut fra VVB når du varmer den opp, er ikke unormalt hvis du ikke har ekspansjonstank. Vannet utvider seg når det blir oppvarmet, så hvis du ikke har en plass til trykkøkningen, vil der komme vann ut av overtrykksventilen på VVB, frem til dette har stabilsert seg.

Link to post
Share on other sites

Sjekk termostaten! Jeg erfarer i min jobb, at det til tider begynner å suse/koke i beredere når jeg har stengt av vannet, og det ikke er noe forbruk.

Forutsatt at strømmen fremdeles er på vel og merke!

Det er jo dette som skjer hos deg i båten, da trykket vel er slått av fra pumpa i båten?

Link to post
Share on other sites

Pumpa er slått av, jeg tømt ekspansjonstanken for vann/luft. (De pleier å fryse istykker om vinteren). Alle kraner er åpne.

Antar jeg har en "isplugg" et eller annet sted, noe som gjør at vannet ikke kan "flytte seg". Nå er der meldt mildvær til helga, dette vil gjøre at vannet igjen blir til vann og vil foreta en ny "varmetest da".

:newyearsign:

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Var nedom og det er mildere, fikk start på Eber'en, da sommerdielsen fungerte. :thumbsup:

Brukte ellers tiden til å kutte løs akter, måtte bruke motorsag. Isen var over 35cm tykk, så jeg håper at båten "brekker løs" og atter blir, der fartøy flyte kan..

Fikk ikke testet varmtvannsberedere, venter til ut i uka, det ser ut som om mildværet skal fortsette.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...