Knert1 Startet 28.Desember.2010 Del på Facebook Startet 28.Desember.2010 Plutselig kom vinteren og båten frøs inne. Båten ligger helt stille.... Litt uvant, dog for å forebygge frostskader, slo jeg på varmvannsberederen, på 230V. (Har landstrøm) Var nede etter 3 dager og skulle sjekke kjølsvinet og det kom da en suse/kokelyd fra berederen og det var vann under berederen. Antar da at 230V termostaten er defekt, eller? Vannet antar jeg da har kommet fra "sikkerhetsventilen" og har (pga koking) blåst ut i bunnen av båten. Har i tillegg søkt på Forumet for å finne "test av varmtvannsberedere" uten å lykkes, mener det ble gjennomført en slik i begge båtbladne i vår eller var det i fjor. Har noen opplysninge om denne??? Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
OT-flyktning Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Det er vel ikke uvanlig at det suser fra vannoppvarmingen lenge før det koker, er det ikke? Ville sjekket om susingen forsvant etter en stund. Hvis termostaten var defekt ville det vel heller permanent boble fra berederen. Og berederen allerede vært ødelagt Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Siden det kommer vann ut, så er vel ikke dette noen "god bereder". Vil vel for all fremtid da ha et "vannproblem" i kjølsvinet og ser kanskej at denne berederen er utskiftningsklar. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
index Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Det kommer vann ut av alle beredere om trykket blir høyt nok, så det er ikke noe å bekymre seg for. Og hvis linjene inn til og ut fra tanken er frosne, så har bare vannet en vei å gå ved oppvarming, nemlig ut gjennom overtrykksventilen. Jeg vil anbefale deg å kople fra strømmen, og deretter tappe tanken mens vannet er varmt. Da påføres den ikek ytterligere skade, så hvis den er i orden nå så virker den til våren også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
OT-flyktning Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Kan det ikke være kondens? Litt usannsynlig direkte ved varmekilden (men så skriver du også "i bunnen av båten"!?), men å bruke det faktum at det finnes vann under en bereder til å argumentere for utskiftingen synes jeg er svært tynt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Jeg mener at vannet begynner å "suse" ved ca 60 gr. At der kommer vann ut fra VVB når du varmer den opp, er ikke unormalt hvis du ikke har ekspansjonstank. Vannet utvider seg når det blir oppvarmet, så hvis du ikke har en plass til trykkøkningen, vil der komme vann ut av overtrykksventilen på VVB, frem til dette har stabilsert seg. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Sjekk termostaten! Jeg erfarer i min jobb, at det til tider begynner å suse/koke i beredere når jeg har stengt av vannet, og det ikke er noe forbruk. Forutsatt at strømmen fremdeles er på vel og merke! Det er jo dette som skjer hos deg i båten, da trykket vel er slått av fra pumpa i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 29.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2010 (redigert) Pumpa er slått av, jeg tømt ekspansjonstanken for vann/luft. (De pleier å fryse istykker om vinteren). Alle kraner er åpne. Antar jeg har en "isplugg" et eller annet sted, noe som gjør at vannet ikke kan "flytte seg". Nå er der meldt mildvær til helga, dette vil gjøre at vannet igjen blir til vann og vil foreta en ny "varmetest da". Redigert 29.Desember.2010 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Knert1 Svart 31.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2010 Var nedom og det er mildere, fikk start på Eber'en, da sommerdielsen fungerte. Brukte ellers tiden til å kutte løs akter, måtte bruke motorsag. Isen var over 35cm tykk, så jeg håper at båten "brekker løs" og atter blir, der fartøy flyte kan.. Fikk ikke testet varmtvannsberedere, venter til ut i uka, det ser ut som om mildværet skal fortsette. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.