Jump to content

El-sveising i båt

snorken

Recommended Posts

koble fra pluss kontakten på batteriet så er det bra

Det er akkurat der de fleste går på trynet.

Kjører du sveisestrøm inn i motoren, på en eller annen måte, går diodeboen i dynamoen fløyten og eventuell motorstyring kan gå samme veien. Les bruksanvisningen på motoren.

Guest Kaptein Fredrik

Blir ett enormt "elektrofelt" i nærheten av sveising. Da jeg drev med MIG sveising i sommer, så gikk den ene PR radioen min til h****** :fireworks2: Den sto på ca 10 meter unna der jeg sveiset.

Skru av manifoilen, og sveis det i en skruestikke i steden.

Tror det vil bli problemer å sveise i båt. Om du har commonrail så kan det bli krøll. Sveis heller i land.

Nja, les bruksanvisningen. Har du plastbåt, så blir det svimerker fra gnister. Hulda har sveiset hele båten ombord. Det har gått med noen diodebroer før jeg lærte at kanskje ikke alt er helt dønn to-polet. Det er glidende overganger. Jeg har ikke common rail, og har derfor et system der batteribryterene kobler vekk dynamo pluss og minus slik at diodebroen overlever. Les bruksanvisningen.

Hei,

Dette er ikke akkurat mitt bord, men et tips kan være å kople plusskabel på alle batterier over til minuspolen. Da burde du unngå potensialforskjeller på elektriske instrumenter og motorelektronikk. Nå har jeg aldri sveist, men tror jeg ville bondet alle deler som skal sveises direkt til minus på sveiseapparatet Såvidt jeg husker har du metallskrog, Regner med at minus på batteriet er koplet til skroget. Om ikke ville jeg gjort det.

Alt dette er jo for å sikre at ingen sveisestrømmer kommer på aveie. Men nå er jeg spent på hvilke svar du får fra andre.

Har aldri skjønt poenget med å koble fra batteriet. Snarere tvert imot, det kan jo hjelpe til å absorbere evnt. transienter.

Noen som kan forklare grunnlaget for å koble fra batteriet?

Derimot vil jeg anta at det er viktig å jorde sveiseapparatet nærmest mulig stedet man skal sveise.

Blir ett enormt "elektrofelt" i nærheten av sveising. Da jeg drev med MIG sveising i sommer, så gikk den ene PR radioen min til h****** :fireworks2: Den sto på ca 10 meter unna der jeg sveiset.

Skru av manifoilen, og sveis det i en skruestikke i steden.

Dette elektriske feltet er kanskje det som er vanskeligste å kontrollere. Vi snakker jo om store strømmer igjennom det som sveises, samt sveisekablene. Disse vill jo omgi seg med ett magnetfelt som kan indusere spenninger i eksisterende elektriske kabler. Prøv å unngå å legge sveisekabler parallelt med men andre kabler.

Har aldri skjønt poenget med å koble fra batteriet. Snarere tvert imot, det kan jo hjelpe til å absorbere evnt. transienter.

Noen som kan forklare grunnlaget for å koble fra batteriet?

Derimot vil jeg anta at det er viktig å jorde sveiseapparatet nærmest mulig stedet man skal sveise.

Ser man isolert på transienter er jeg enig, men da tillater man jo også at disse får lov å bevege seg forskjellig i pluss og minuskabel. Og det er jo potensialforskjellen på spennings og kommunikasjonsinnganger som ødelegger utstyr. Da tror jeg det er bedre å og kople alt sammen mot minuspol.

Tror også det er lurt å ha kortest mulige sveisekabler. Om det er mulig vil jeg ha tvunnet pluss og minuskablene fra sveiseapparatet for å minske det elektriske feltet.

Sorry, jeg er ikke med. Noen som kan komme opp med en skisse som illustrer problemet med å ha batteriet innkoblet?

Desverre er jeg ikke så god på å lage skisser, i tillegg er dette er ganske komplekst, men mange komponenter, som virker inn på hverandre og som kanskje bør analyseres hver for seg, for å forstå sammenhengene:

- ren induksjon mellom kabler (Som følge av de store strømmene i sveisekabler og det utstyret som sveises)

- Transienter som dannes pga selve sveiseprosessen (Strømvariasjoner som genererer spenningstopper (spikes)). Disse vil igjen induseres over i andre kabler.

- Elektromagnetisk stråling som følge av induksjon.

- Elektrisk felt som følge av lysbuen.

- Sveisestrømmer på avveie pga dårlig bonding av delene som skal sveises sammen (Sveisetrømmen går ikke disrekte tilbake til sveiseapparatet men vi motor eller skrogdeler i båten)

Dette elektriske feltet er kanskje det som er vanskeligste å kontrollere. Vi snakker jo om store strømmer igjennom det som sveises, samt sveisekablene. Disse vill jo omgi seg med ett magnetfelt som kan indusere spenninger i eksisterende elektriske kabler. Prøv å unngå å legge sveisekabler parallelt med men andre kabler.

Store strømmer? Sveisestrøm er vel gjerne i størrelseorden +/- 100 Ampere, avhengig av hvor tykt gods du skal jobbe med. Det er vel ikke mer enn en litt kraftig dynamo? Starteren trekker vel fort flere hundre Ampere?

Jeg har hatt to stålbåter. Har sveist ombord i begge uten å koble fra noe som helst.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Hei!

Her var det mye spenstige forslag! ;-)

Har jobbet med mye sveising i alle slags mulige sammenhenger i snart 30 år...

I den siste tiden som lastebilmek på Volvo lastebiler...har sveiset en del på både chassi infestninger og løse tippsylindre osv...og lastebilene i dag er tyt fulle av alskens svarte bokser type ECU,LCM,AdBlue osv....har ikke vært ett eneste problem såfremt man kobler fra pluss og minus fra batt samt setter jordings klypa(-) på sveiseapparatet så nært sveisestedet som mulig...har du prob med og få ordentlig kontakt..punkt(sveis) fast jordingsklypa til delen du skal sveise....

Dette er ikke verre enn att du kobler fra pluss og minus fra batteriet...har du forbruksbank koble fra pluss og minus der også....ikke begynn med å trikse med å koble pluss på minus som foreslått tidligere her...

Så da er det bare å klemme til...å husk..cluet er å å kutte kontakten med "omverdenen" til alle styreneheter...altså.....Pluss Og Minus av batterier...Minusklemme på sveisapparat så nært som mulig sveisested..

Lykke Til!

Mvh Janniz

Hei,

Biscaya.

Ja 100 ampere kan være så mangt. Når en dynamo lader så går det en helt jevn strøm til et batteri som virker som en stor kondensator. Ingen transienter eller andre ulumskheter.

Sveising er derimot noe svineri elektrisk sett. I det du setter elektroden på sveiseemne. Går du rett fra 0 til 100 ampere. Det oppstår masse transienter og en lysbue som sender ut masse radiostøy. Her har du ingen kondesator, som demper det hele. Men strømmer og elektriske felter og radobølger danser rund den korteste veien.

PÅ DEN ANNEN SIDE KAN DET GODT HENDE AT DET IKKE TRENGS Å TAES SÅ STORE HENSYN. I MITT FØRSTE INNLEGG YTRYKKER JEG GANSKE KLART AT SVEISING I SEG SELV HAR JEG INGEN ERFARING MED. MEN SYNES DET ER SVÆRT LÆRERIKT OG FØLGE EN SLIK TRÅD. SELV SITTER JEG NOK PÅ ENDEL KOMPETANSE HER SOM IKKE NØDVENDIGVIS SVEISEREN SITTER PÅ.

Jeg glemte å si at motoren er en VP md 100B m.cav alternator. Nå har jeg faktisk lest i manualen (fant det tilfeldigvis) at en skal koble fra regulatoren og isolere endene, og koble fra BEGGE polene på batteriet. Skrur en ut alle sikringene i tillegg så er vel en sikker? Det er blykabler som er koblet til egen skinne tror jeg som er jordet en plass. Er ikke helt sikker, med det skal jeg sjekke.

Båten er av tre (eik).

Redigert av snorken (see edit history)

Jeg har ved 2 anledninger hatt profesjonelle sveisere ombord for arbeider. Dette er sveisere som sveiser mye på skip/fritidsfartøy/offshore.

Jeg baserer min prosedyre på hva de ber meg om.

-koble fra landstrøm.

-koble fra minuspole

-sette batterivelger i posisjon 0.

Dette gjelder selvsagt alle batterier, dvs start, forbruk, generator, baugthruster (har thruster på egen dieselmotor).

Dette gjelder på stålbåt, som jeg har.

Har ti års "fartstid" som platearbeider/skipsbygger på -70 tallet (tipper mange her inne var født da). Den gangen var det som var av elektronikk sikkert av mye grovere kaliber. Det var da ALDRIG et tema å koble fra noe som helst sålenge sveising/punkting foregikk på skroget. I senere år vi ofte rep. på annleggsmaskiner. Slår sef. av hovedbryter, men i enkelte tilfeller har det vert nødvendig å sveise med motoren igang. Har til dags dato aldrig opplevd at noe har tatt skade av sveising, hverken dynamo eller elektronikk. MEN ! Har alltid vert meget nøye med å feste jordingsklemmen godt, og til den delen som skal sveises. Tror kanskje det er her det syndes ved at en feks. slenger jordklemmen bort i rammen på en lastebil, og sveiser på taket. Da kan til og med en lekmann som undertegnede se at strømmen kan ta div. "omveier"........ :fireworks2:

Og gjør en i tillegg som Verrie sier, må man jo være på den sikre siden. Eller......?

Har ti års "fartstid" som platearbeider/skipsbygger på -70 tallet (tipper mange her inne var født da). Den gangen var det som var av elektronikk sikkert av mye grovere kaliber. Det var da ALDRIG et tema å koble fra noe som helst sålenge sveising/punkting foregikk på skroget.

Jaha, her var det mange bra teorier. Nå knakk jeg min første diodebro i ca. 1978. Da var jeg født, med god margin. Og vi koblet fra batteriene og sveiset i skroget på en Pedro Cruiser, stålbåt fra Holland. Det gikk rett i dass.

Jeg formoder at eksosrøret skal sveises i AISI 316L eller tilsvarende. Da skulle jeg gjerne sett den professoren som gjør det med acetylen og oksygen.

Nå er det slik, at om man har en motstand som er korrekt, så kan man sveise uten at elektronikken går i stykker. Det bruker man på bil. Om denne dingsen som kobles mellom polene på batteriet holder alle amp.styrker, kjenner jeg ikke til. Derfor har jeg ombord batteribrytere som isolerer dynamoen. Altså, batterier (alle bankene) blir skilt fra skrog og motor når de står på null. Og jeg kan sveise alt jeg orker uten at noen dioder tar kvelden. Vanskeligere er det ikke.

Og så bør man være forsiktig med å tvinne eller kveile sveisekabler, de kan smelte. Hvilket beviser at det er magnetisme med i bildet her. Jeg har ikke merket noen forskjell om jeg har brukt lange eller kortere sveisekabler.

Har trådstarter fortalt om han har elektronisk motorstyring?

Jeg har tatt livet av dioder med både veksels- og likestrøm. Akkurat den biten ser ikke ut til å være av avgjørende betydning.

Redigert av Hulda (see edit history)

Og så bør man være forsiktig med å tvinne eller kveile sveisekabler, de kan smelte.

Det har du vel ikke opplevd. Sveisekabler som ligger i en kveil lager en magnet som gjør at man mister effekt i smeltebadet. Dette er t.o.m. en gammel teknikk for å finjustere sveisestrømmen. Dersom sveisekabelen er kveilet opp på apparatet kan man oppleve at man må skru opp strømmen. Ved å hive av et par tørn får man litt mer effekt. Men sveisekabler som smelter har jeg ikke sett. Derimot vet jeg det har skjedd med skjøteledning på trommel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...