Jump to content

El-sveising i båt

snorken

Recommended Posts

Tja, da har du vel et to-polet elektrisk anlegg. (...) Hvis sveiseren ikke sjekket dette på forhånd, så har han hatt flaks.

Jeg har målt at jeg har jordforbindelse til skroget, men jeg har ikke kartlagt halvparten av det elektriske ombord, langt mindre gjort meg noen fullstendig oversikt over hvor disse forbindelsene finnes. Alle vesentlige deler av anlegget er utført med separat jordledning, men når det er så mange komponenter inne i blidet, vil nødvendigvis noen av dem forbinde minus med gods.

Det var flåsete og respektløst av meg å kalle det lykkelige utfallet flaks. Jeg har den aller største faglige respekt for sveiseren min, og det var jo en mengde bekymringer i forbindelse med jobben han ga uttrykk for, bare ikke det elektriske anlegget ombord. Han ga på ingen måte inntrykk av å forholde seg ukritisk til jobben.

Hovedbryterne isolerer pluss for mesteparten av anlegget, men ikke alt. Deler av instrumentpakka, samt mesteparten av overvåknings- og styringssytemene er permanent strømsatt. Jeg tror blant annet at den isolerte delen er grundig jordet gjennom lader #1. 12V delen av anlegget har ingen hovedbryter jeg har klart å finne så langt.

Hadde han kurs i varme arbeider? I tilfelle bør han vel levere inn det kursbeviset der.

... :giggle:

Den gangen jeg drev med sveising offshore, var det på stålplattformer meget nøye med hvor- og hvordan vi plasserte jordklemmen. Hvis den gnistret i forbindelsen, eller den var for lang unna, eller hadde for dårlig kontakt med sveisebadet, ville vi kunne ødelegge malingbelegget over store områder. Og det kunne vi gjøre langt unna der vi sveiset. Altså lekkstrømmer kunne gå gjennom malingen i vannlinjen (eksempelvis) til sjø. Malingen ville boble løs fra stålet, eksempel på flytende jord som vi har skrevet en del om tidligere. Dette viser at det er nokså store effekter ute og går.

Jøss, aldri hørt om eller tenkt på. Har endel platformer på merittlista. Men de er jo produsert på land omtrent til siste nikk. Men alikevell klissvåte i regn? Jording festet i "felles" jordplate laaaangt vekke. Ingen som drar dobbelt kabelsett rundt ombord til arbeidsplassen. Heile plattformen er jord. Gjerne 100m ++ plusskabel.

På rør brukte vi mindre apparat, som vi hadde med oss ombord, og da jordet vi meir lokalt. Ein sjelden gang dukket det kanskje opp problemer med magnetisme som forstyrra sveisen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg leste en undersøkelse en gang som understøttet akkurat det. Det viste seg at folk med høyere utdannelse i mindre grad startet egen virksomhet. De så rett og slett for mange skjær i sjøen. Mens folk med lavere utdannelse stort sett gikk på med krum nakke og satset på det de trodde på :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...