dvil Startet 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2010 Hei, Som fersk seilbåteier surfer jeg mye på nettet etter noe å lære, ser på båter til salgs osv. Jeg forundrer meg over at det sjelden oppgis hvor store seil som følger båten. Er dette en selvfølge? - uinteressant? - eller vet ikke eierne hvor store seil de har? Mastehøyde oppgis også sjelden. Noen kommentarer til dette mottas med takk. Tidsriktige smilies har dukket opp, så da tar vi en slik: Link to post
Sonata 7 Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 (redigert) Nei det er ikke vanlig og oppgi kvadratmeter, men de fleste opgir om det er en genuaua 1-3, fokk, kryssfokk og størrelse på spinnaker/gennaker. Når det gjelder mastehøyde så er heller ikke dette vanlig, men det burde kanskje være oppgitt. Når jeg ser på båter på f.eks finn som er ukjente for meg og mangler spekk så sjekker jeg på sailguide.com, erfaringsdatabaser, forhandlere, klasseklubber eller foretar ett google søk. Om det er interresant eller uinterresant så har sikkert folk sine meninger om dette. Jeg har aldri tenkt på hvor store seilene på båten min er før jeg skulle tegne forsikring. Jeg føler man får utrolig lite ut av hvor mange kvadrat seilene har eller hvor høy masten er for det avhenger av båtens størrelse, vekt og kjøl. Det som er interresant for meg er hvordan handikap båten har. Det sier mer om hvor fort båten seiler og man kan fort se om det er en kjapp racer eller en god turbåt. Edit: Jerg vet hvor høy masta er og det brude alle vite, da man kan møte på luftspenn og broer Redigert 28.Desember.2010 av Sonata 7 (see edit history) Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Jeg vet hvor høy mast jeg har, og hvor store seil jeg har. Var det svaret på spørsmålet? Link to post
Bergen Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Alle som seiler regatta må ha både båt og seil innmålt og har således tilgjengelige vitale mål. Men det er vel ikke vanlig å omtale seilenes størrelse i daglig tale nei. Link to post
dvil Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 (redigert) Takk for kommentarer. Overskriften var satt litt på spissen, men det skjønte dere sikkert. Er det ikke slik at ellers like båter kan rigges forskjellig? Bl.a ble den båten jeg endte opp med levert med både en og to master. Det burde vel være av interesse for eventuelle kjøpere hvor store seilene er? Mange seilbåter mangler jo tall for handicap, LYS eller hva det heter. Motortype og antall hester er nesten alltid oppgitt. Dette er jo ikke akkurat hovedmotoren for seilbåter. Dette er jo ingen "big deal", det er mye man kan lure på her i verden. Skulle jeg sette opp flere ønsker kunne jeg godt tenke meg å se tall for stabilitet, men det det vel enda færre som vet? Redigert 28.Desember.2010 av dvil (see edit history) Link to post
Allan E Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Jeg har en seilbåt på 33 fot og genoaen min er på 43m2 og storseilet på ca 23m2. Spinnaker til båten er på ca 100m2. Masta er 12,8 meter fra bommen og opp tror jeg. Link to post
dvil Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 Jeg har en seilbåt på 33 fot og genoaen min er på 43m2 og storseilet på ca 23m2. Spinnaker til båten er på ca 100m2. Masta er 12,8 meter fra bommen og opp tror jeg. Takk! Gladiatoren din søkte jeg opp. Pen båt! Jeg har nylig målt mine seil. Genoa 47m2, storseil 22m2 og mesan 11m2. Hovedmasta er omtrent som din. Båten er 42' og veier ca. 12T. Det krenger ikke mye ved slik pusleseiling som jeg har bedrevet foreløpig. Link to post
Framtia Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 I følge Christen With er det visstnok ingen helt klare standarder for hvordan man skal beregne arealet av seil. Min er oppgitt å ha storseil på ca 49m2, mens den selvslående fokka er 33m2 (40 fots båt). Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
snorken Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 17.5m2 stor, 26m2 genoa, 13m2 kryssfokk, 57m2 spinnakker og 11,2m fra vannlinje til mastetopp + vhfantenne. Link to post
Sonata 7 Svart 28.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2010 (redigert) Når det gjelder tall for stabilitet så må du nok lokalisere produsenten på din båt. Nyere båter finner man stabilitet i CE papirer eller i enkelte målebtrev(bla IMS) Min Aphrodite 101 har en mast på 14,2 m, storseil 24,5kvm, selvslående fokk 19kvm og en spinnaker på 85 kvm Dette sier meg ingen ting men leggr man til vekten på båten og lengde og bredde samt skrogform kan en erfaren seiler lage seg en tening på om båten er rask eller lngsom. Motorstørrelse er mer interresant da seilbåter stort sett er konstruert for å seile godt, men det er ikke altid man gidder å legge så mye penger i en stor motor. Ikke helt lett forklart men jeg tror dere skjønner hva jeg mener Redigert 28.Desember.2010 av Sonata 7 (see edit history) Link to post
dvil Svart 29.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 I følge Christen With er det visstnok ingen helt klare standarder for hvordan man skal beregne arealet av seil. Takker igjen for alle kommentarer. Hva er det som gjør det vanskelig å beregne/måle seilareal? Skal det f.eks. tas med at det blir bus i seilet når det belastes? Jeg har målt mine lagt flatt på gulvet, men det blir kanskje ikke riktig? Link to post
Allan E Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 På www.seiling.org ligger det en slik båt som du har. Etter det jeg kan se har den ikke hatt lysbrev på mange år. Den har hatt seilnummer 11628 og er fra 1980. Let på svenske sider om et slikt register er tilgjengelig. Link to post
ravddo Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Når man måler forseil måler man forlikslengde også kalt JLU (jib luff) og LP. At det ikke er så lett å måle nøyaktig areal er forde seilet ikke er en trekant, mens storseil har positiv akterliksrunde mens genoa har negativ. Ser bort fra enkelte kryssfokker og rullestorseil med negtiv kterliksrunde som jeg ikke vil snakke om en gang. Man får dog rimlig rette tall ved å bruke JLU og LP i trekantberegningen. Når det gjelder storseil måles kun akterliksrunden når det skal måles inn til regatta. Bomlengde og mastelik begrenses av svart målemerke montert på bom/mast. JLU er forlikslengden og måles helt til topp med unntak eks stropp til å feste fall i etc. LP måles som korteste avtand fra skjøtehjørnet til forliket vinkelrett på forlik. Forskjellige designprogrammer gir forskjellig akterliksrunde. Samt hvor stabil duken er, evt spiler og spilelengder. Når det gjelder hvor stor spesielt akterliksrunden er er mest interesant når man kjøper nytt storseil. Spesielt om det kommer i konflikt med akterstaget. Seilmakerene har mulighet til å påvirke dette når seilet designes. Mye areal å spare her! Jeg er klassemåler og har målt rundt 90 seil de siste 3 år og det er stor forskjell i akterliksrunden på seil som leveres. www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Framtia Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Ja, seilene er jo ofte formsydde slik at det ikke kan beregnes ut fra liklengder og krumning på disse alene. With sa at ulike seilmakere har ulike måter å beregne arealet på, men de helt store avvikene er det vel neppe. Fant ingen Jouet på de svenske sidene. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
dvil Svart 29.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 Her er det mye å lære ja. Takk for det. Jeg så at hovedseilene hadde en svak positiv bue da jeg målte. Men det var ikke mye. Om genoaen hadde noen krumming la jeg ikke merke til, for gulvet jeg la det ut på var litt for lite. Den som du fant på seiling.org er min båt. Den ble importert og registrert av forrige eier. Det er en sjelden båt, og produsenten er såvidt jeg vet helt borte - ihvertfall merket. Link to post
RSL Svart 29.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2010 (redigert) De fleste seilbåtene finner du HER Det stemmer i det minste veldig bra med målene jeg har på målebrevet når det gjelder MIN båt. Til tider en nyttig side. RSL EDIT: Siden er vist også tilgjengelig på NORSK Redigert 29.Desember.2010 av RSL (see edit history) NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 (redigert) Stabilitet, her er en link til en enkel formel, hvis linken funker: Link Og det gjorde den, fantastisk! Redigert 30.Desember.2010 av Hulda (see edit history) Link to post
dvil Svart 31.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Stabilitet, her er en link til en enkel formel... Takk for den. Hvis ikke jeg gjorde feil på kuleramma, så fikk jeg 1,87 for min båt. Det var jo bra. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn