Jump to content

Innsausing av motor med CRC, WD40 el.l....


Sebaldus

Recommended Posts

Jeg har en stund sverget til å sause inn alt jeg har av motorer med en skvett CRC 556, WD40 eller tilsvarene stoff fra Biltema. Begrunnelsen er å drive ut fukt, beskytte mot korrosjon og smøre.

 

Har brukt dette på både påhengere, innenbordsmotorer og motoren i bilen. Gjør det kanskje et par ganger i året, og alltid etter at jeg har foretatt motorvask.

 

Har forståelse for at slik tynn olje kan løse opp permanent fettsmøring og unngår derfor å spraye på områder der dette finnes. Bruker i så fall nytt fett eller fettspray fra Biltema etterpå.

 

Mye av bakgrunnen for at jeg sverger til dette er at en av båtene jeg har hatt har vært fulgt opp med dette fra den var ny. Kjøpte den brukt 20 år gammel og tidligere eiere "tømte en boks crc" over motoren hver høst og en gang i blandt ellers. Motoren var fullstendig som ny og derfor tenkte jeg at dette må være lurt.

 

Nå nevner en i et annet innlegg her på Baatplassen at dette kanskje ikke er så lurt da disse boksene inneholder rustløser som kan tære på lakk osv.

 

Lurer derfor på hva folket her mener om saken og om det finnes mer egnet lurium man kan bruke.

Link to post
Share on other sites

Min Yamaha er en 1996 modell. Var feit og fin under dekselet når jeg kjøpte den

Helt som ny.

Min forrige Yamaha var 1989 modell. Var feit og fin under dekselet når jeg kjøpte den

Helt som ny.

Min eneste Mercury var 1994 modell. Var tørr som en flishaug når jeg kjøpte den.

Alle slanger og  gummi var sprekkeferdig, lakken flasset, alle skruer satt BRR fast og motoren var generelt stygg.

Tilfeldig ?

Neppe.

 

Min brukte Yamaha kommer til å få CRC så lenge jeg har den. 5-56 er LANGT bedre enn f.eks WD 40. Selv om jeg bruker den også.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke dette bli et fly forum, men litt sammenligning tålet.....

 

Vi har brukt CRC 3-36 nå i ca 10 år på våre fly. Flyene opererer i stort saltholdig luft og vi var sterkt plaget av korrosjon. Etter at vi begynte med CRC 3-36 så har vi så godt som blitt kvitt all korrosjonsplager.

 

På grunn av at jeg ble overbevist på dette produktet på jobben så kjøpte jeg meg en 5 liters dunk selv for å prøve både på båt og biler. Resultatet er utrulig. Dunken koster i dag ca kr.700,-

Når jeg solgte min Hansvik 560 sport med Johnson 115 Hk (1998 mod) i vår så spurte kunden om jeg hadde brukt motoren....... :cool:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hva med 6-66, er ikke det denne som blir kalt "båteierens verktøykasse på boks". Denne er vel feitere enn "broren" 5-56, og holder dermed lenger.

 

CRC 6-66 var ment som smøreolje og ikke direkte korrosjonshindrende middel. CRC 6-66 har etter hvert blitt et korrosjonshindrende middel og har de samme egenskapene som CRC 3-36 men er litt tykkere i konsistent og trenger ikke så godt inn i overflaten som CRC 3-36.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Lurer derfor på hva folket her mener om saken og om det finnes mer egnet lurium man kan bruke.

Jeg mener at 50/50 White Sprite og motorolje gjør susen like godt som alle andre typer lurium. Jeg blander det på ei plastikk spray flaske og går over både utenbords og innenbords motor med det. Litt damp/gass ved første oppstart om våren, men det gir seg etter få minutter. Fikk hintet for en del år siden av en som driver med konservering av motorer inne i Oslofjorden. Antakelig skrives det CRC på regninga, hva vet jeg.

Link to post
Share on other sites

Nå var det slik at CRC 3-36 er tynnere en CRC 6-66.

 

Jeg bruker dette stoffet kun i motorrommet på bilen og ikke på selve karosseriet. Sprøyter det overalt i motorrommet.

 

MEN husk at motoren må være kald når du påfører dette stoffet og la det trenge inn/tørke i ca 1 døgn før du starter motoren.

 

Påfører det med vanlig håndsprøyte (vann sprøyte til blomster).

 

Alle forretninger som selger CRC kan skaffe CRC 3-36 og den koster ca kr.700,- for en 5 liters dunk. Trur nesten du får kjøpt den som spray også. Husk at denne CRC'n er ikke spesielt egnet som smørolje, men som ren korrosjonshindring.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at 50/50 White Sprite og motorolje gjør susen like godt som alle andre typer lurium. Jeg blander det på ei plastikk spray flaske og går over både utenbords og innenbords motor med det. Litt damp/gass ved første oppstart om våren, men det gir seg etter få minutter. Fikk hintet for en del år siden av en som driver med konservering av motorer inne i Oslofjorden. Antakelig skrives det CRC på regninga, hva vet jeg.

CRC er ikke noe lurium.....

 

Nå har jeg ikke prøvd ditt forslag, men blir ikke dette bare griseri når White Sprite er tørket ut.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

litt OT

 

jag jobbade i Oslo ett par år på 80-talet !

 

Var inom en jernhandel för jag skulle ha '5-56' (vi kaller det bare 'fem-femtiseks' her!)

han i butikken såg ut som en fugl-kasse i ansiktet  fem femtiseks vet ikke vad det er!

jag sa fem-femtiseks tror 10 ganger o pr förklare .......nej tror ikke det finnes i Norge! sa han

har aldrig  hört tales om fem-femtiseks!

 

små röde-hvite sprayburker med tunn olje som man sprayer på verktyg o så.......sa jeg!

 

Oh !!!  sa han efter sikkert 10 minuter!!!!        du mener  SE-ERR-SE !?!?!    :smiley:

 

så plocka han fram en burk!  

 

det glömmer jag aldrig, hele butikken stanne opp o tittade på den galne svensken

som skulle ha fem-femtiseks ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

litt OT

 

det glömmer jag aldrig, hele butikken stanne opp o tittade på den galne svensken

som skulle ha fem-femtiseks ! :smiley:

Gunga Din, jeg har selv ikke brukt annen betegnelse på dette fremifra svenskproduserte vidundermiddelet enn fem seksogfemti.  CRC er jo en fellesbetegnelse og dermed ikke presis nok.  Så svensken er inte så galen en då.  Forteller heller mer om ekspeditøren og gapakopane, som så på seansen:lol:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

litt OT

 

jag jobbade i Oslo ett par år på 80-talet !

 

Var inom en jernhandel för jag skulle ha '5-56' (vi kaller det bare 'fem-femtiseks' her!)

han i butikken såg ut som en fugl-kasse i ansiktet  fem femtiseks vet ikke vad det er!

jag sa fem-femtiseks tror 10 ganger o pr förklare .......nej tror ikke det finnes i Norge! sa han

har aldrig  hört tales om fem-femtiseks!

 

små röde-hvite sprayburker med tunn olje som man sprayer på verktyg o så.......sa jeg!

 

Oh !!!  sa han efter sikkert 10 minuter!!!!        du mener  SE-ERR-SE !?!?!    :smiley:

 

så plocka han fram en burk!  

 

det glömmer jag aldrig, hele butikken stanne opp o tittade på den galne svensken

som skulle ha fem-femtiseks ! :smiley:

Det var nok ikke noen fagmann men snarere en vikar som pendlet mellom jernhandelen og rema1000 ... !  ALLE vet vel hva fem-femtiseks er!

Link to post
Share on other sites

Bruker også 5-56 eller WD-40 på alle slags motorer. Har tatt vinterkonservering på en del påhengser på jobb, og da har jeg alltid brukt det. Det gjør bare godt for motoren. Fortrenger fukt, smører osv...

 

At det er skadelig for lakk har jeg meget vanskelig for å tro. Jeg er MEGET pertentlig med vedlikeholdet på bilen, og på første biltreffet i år brukte jeg 5-56 i motorrommet der (selvsagt etter en grundig vask), og det så helt nytt ut. Ble faktisk så bra at jeg ble belønnet med pokal for "beste vårpuss".

 

Enkelte bruker også gummi- og vinylfornyer til dette formålet. Da blir det en hinne som tørker inn slik at ikke støvet fester seg igjen, men vasker man litt av og til så er ikke det noe problem. På båtmotorer har ikke dette noe å si siden det er sjelden de kjører på grusvei  :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke uttale om 5-56 er bedre enn WD40 eller lignende siden jeg ikke har testet disse produktene, men at begge fungerer er i allefall sikkert. Jeg har et par rasraurerte gammelboxere me to hjul fra BMW, og de får en dusj WD40 en gang i måneden, og aluminiumen skinner som ny...  :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg, med interesse, fulgt med i denne diskusjonen omkring diverse motor-konserveringsmidler. For en amatør på dette området, så er det sannelig ikke enkelt å plukke ut "vinneren" - den som egner seg best, til vårt formål - nemlig, å beskytte en marine motor i båt. Kunne noen av "ekspertene" her oppsummere litt og kanskje komme med en forklaring på de diverse uttrykkene? Hvem gjør hva best, ombord i en båt?

 

* 3-36

* 6-56

* 6-66

* DW-40

* CRC

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg, med interesse, fulgt med i denne diskusjonen omkring diverse motor-konserveringsmidler. For en amatør på dette området, så er det sannelig ikke enkelt å plukke ut "vinneren" - den som egner seg best, til vårt formål - nemlig, å beskytte en marine motor i båt. Kunne noen av "ekspertene" her oppsummere litt og kanskje komme med en forklaring på de diverse uttrykkene? Hvem gjør hva best, ombord i en båt?

 

* 3-36

* 6-56

* 6-66

* DW-40

* CRC

Først må jeg si at jeg er ingen ekspert, men jeg har en del erfaringer....

 

Først så er CRC en navn på flere produkter. Herunder finnes CRC 3-36, CRC 5-56, CRC 6-66 pluss "mange" andre produkt nummer. CRC har produkter for et hvert formål.

 

CRC 5-56 er et produkt som dukket opp i forbindelse med bilvedlikehold. Denne var ment til å smøre, fortrenge fuktighet samt rustløser. Den er meget tynn av konsistens.

 

CRC 6-66 er ment til båt og er samtidlig vannavvisende og har samme egenskapen som CRC 5-56

 

CRC 3-36 er kun ment som korrosjonshindrende egenskaper på både elektriske artikkler som plugger osv og motorkomponenter. Denne brukes en del i industrien. Denne bruker vi i Forsvaret på våre fly som korrosjonshindring. Den brukes til både flyskroget og elektriske plugger utvendig. Det er denne jeg anbefaler pga mine erfaringer. Som sagt så kan denne skaffes på lik linje med de andre, men den er ikke vanlig i butikken.

 

Når det gjelder DW-40 så har jeg liten erfaring, men den kan sammenlignes med CRC 5-56.

 

Håper at det ble litt klarere. :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Sender dere noen linker slik at dere kan lese selv. Husk at du vil få problemer med å bruke Opera på disse sidene, bruk MS IE.

 

http://www.panvulk.no/

 

http://www.panvulk.no/crcindpro/crc226.htm

 

http://www.panvulk.no/crcindpro/crc336.htm

 

http://www.panvulk.no/crcautopro/crc556.htm

 

http://www.panvulk.no/crc_marine.htm

 

 

 

:cool:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...