Rune2222 Startet 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2010 (redigert) Hei Hva kan man regne med av årlige vedlikeholdskostnader for hekkagregat?? Hørt at det er ca. 20.000 årlig, hvis tilfelle må det være noe i kallenavnet "skrekkagregat" Redigert 30.Desember.2010 av Rune2222 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 det er vel neppe så mye. Merke og type drev snakker vi om? Regninga på høstservicen, 400-timer service, kom på kr 13000 på ett drev og en motor. VP D6 og DPH-drev. Fritt etter hukommelsen omfattet dette 20 liter motorolje, diverse filter, anoder på motor, impeller, gearolje, belg, kraning og 6 arbeidstimer. Arbeid og deler som utelukkende har med drevet å gjøre er gearolje på mellom 500 og 1000 kroner, belg tja. max 500 kr, anoder på drev noen hundrende kr og noen arbeidstimer. Impeller, dersom den sitter i drevet. Dette blir ikke så mye og milevis fre 20000 kr. Om verkstedet setter båten på land med kran eller du stiller på verkstedet med båten på henger, dersom det er en liten båt, gjør en forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Jeg betaler 16-18'000 for 2 drev (bravo 3x) og 2 x mercruiser 4.2 d-tronic. Dette inkl 24 liter olje pr motor, av/på med drev,drevolje, komplett sink, alle filtrer, reimer og sikker noe mer jeg glemmer i farten. Servicemannen kommer da hjem til meg og utfører servicen i min verkstedhall. Det er vel heller viss/når det skjer et eller annet haveri det blir dyrt å ha drev.. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Jeg hadde i sin tid en båt med VP41 og DP290 hekkaggregat. Ut fra nøyaktig førte regnskaper kostet så vidt jeg husker aggregatet noe over kr. 6500 i året i gjennomsnitt i reparasjon- og vedlikehold over en 7 års periode. De årlige faste kostnadene (oljeskift, belgskift og det som ble definert som service) utgjorde ca. kr. 2000. De resterende kostnadene var relatert til utskifting av drivknuter, svinggaffel, løftesylindre, hydr. pumpe etc. Jeg spesifiserte de totale kostnadene i et innlegg i 2003-2004?, men finner ikke dette igjen i arkivet, men den som leter vil sikkert finne det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 (redigert) jeg har hatt drevbåt i 10år. Kanskje jeg har vært heldig, men hadde aldri skade eller noen form for reparasjon. Kun vanlig vedlikehold, som består av å bytte olje og sink hvert år, og knutebelg annenhvert år. Jeg hadde volvo 290 dp-e. Olje 2,8 ltr a ca 200 rs 600 pr år sink biltema 80+100 rs 180 " Belg orginal 450/2 rs 225 " bunnstoff rs 50 " vannfast fett rs 50 " div plastforing etc rs 50 " totalt ca 1155 pr år Eksosbelg, byttet jeg aldri, den ble bare satt inn med flytende silicon om høsten og ble oppbevart i plastpose sammen med knutebelgen. Knutebelgen byttet jeg bare på grunn av intervallet på 2 år. De var alltid like hele og kunne sikkert vært brukt i flere enn 2 år. Alle bevegelige deler og bolter samt foringer ble påført vannfast fett hvert år. Biltema sinker billig og bra etter min erfaring! Redigert 30.Desember.2010 av Vidar B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
marthe 2 Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Stemmer ganske bra det regnestykket som Vidar B har satt opp her. Et par timers jobb hvert år har man god betaling for å gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 (redigert) det er vel neppe så mye. Merke og type drev snakker vi om? VP D6 20 liter motorolje, Synes du burde oppgi navnet på dette firmaet som har klart å fylle mer enn 10-12 l olje på denne motoren. Om det ikke sitter "Custommade" bunnpanne eller 10 stk oljefiltre burde vedkommede havne i Guinnieesrekordbok!!!! Et drev under "normale" omstendigheter trenger et oljeskift på mellom 1.5 til 3 liter samt pakn/O-ringer på fylle+tappe skruer. Olje er egentlig ikke dyrt bare man benytter seg av rett lavrandør. Volvos "orginal" olje 75w140 kan man jo kjøpe i Castrol for halv pris. Mercruisers grønne Higperformanseolje kan man jo også klare å prute ned mot 100 lappen pr liter. Utover oljeskift og smøring av aksel,bolter og nippler kommer kommer belger som har et skifte intervall på mellom 2 og 5 år,pris på belger og lim er fra 500-1500 alt etter drev type. Hekklager og trim/posisjons sendere hennder det seg at man må skifte også. Er man ikke helt tulling i hodet klarer man og skru og vedlikeholde drev selv. Redigert 31.Desember.2010 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 (redigert) Er man ikke helt tulling i hodet klarer man og skru og vedlikeholde drev selv. Man kan sikkert vært litt tulling og allikevel greie det meste av vedlikeholdet selv Det trengs bare litt interesse, teknisk forståelse, passende verktøy og en dæsj tålmodighet/fritid. Quicksilvers grønne HP girolje bruker jeg på alt av girhus uansett motor/merke. Finnes den ikke i større emballasje enn 1 liters tro? Edit: Joda.. Available container sizes: 10oz Tube, Quart, 2.5 Gallon, 5 Gallon, 16 Gallon, 55 Gallon $90 for 9,5 liter! Vi bor i feil land... http://www.gandermountain.com/modperl/product/details.cgi?i=414143&pdesc=Quicksilver_High_Performance_Gear_Lube_2_5_gallons&aID=506M6&merchID=4006 Eller i Mercurys innpakning http://www.mertenmarine.com/servlet/the-728/Mercury-Gear-Lube-High/Detail Redigert 31.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rune2222 Svart 31.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Kikker litt etter en nyere daycruser på en 22-23 fot. Hadde egentlig bestemt meg for en med påhengs (hovedsaklig grunnet enklere vedlikehold), men får kanskje også vurdere hekkagregat. Noen fordeler med hekkagregat i forhold til påhengs? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Jeg pleier og kjøpe Quicksilver "10L" av Ravnsgarage,tar man kontakt med Bent får man MEGET gode priser,nesten US priser.... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 (redigert) Noen fordeler med hekkagregat i forhold til påhengs? Diesel: billig å fylle. Bensin: tøff lyd av V8 Ellers stort sett bare ulemper.... Redigert 31.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 (redigert) 68GT, vel, da vet jeg om en person som ikke skal få love til å bytte på olje på min VP D6 :). Ser at du stilte spørsmåltegn ved dette i en tråd allerede i mai 2010 og der ble det også påpekt at det faktisk er 20 liter olje på D6. Dvs, man kan med fordel fylle på 19,5 liter for å være trygg.. Det var et syn å se VP-mekanikeren balansere med to fulle 10-litersbøtter olje etter å ha sugd opp det som var.. Det kunne fort blitt ny, ekstra mørk farge på teaken på akterdekket. Når det gjelder olje på motor og drev, velger jeg å bruke den anbefalte oljen fra VP enn så lenge den er innenfor garantitiden. Men den debatten har vi tatt før her. En vesentlig fordel med innebordsmotor på en båt rundt 20 fot er at man får en større båt i den forstand at motorromsluka gir et større bruksareal og man kan ha en skikkelig badeplattform for dykking, bading etc etc. Redigert 1.Januar.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 (redigert) "En vesentlig fordel med innebordsmotor på en båt rundt 20 fot er at man får en større båt i den forstand at motorromsluka gir et større bruksareal og man kan ha en skikkelig badeplattform for dykking, bading etc etc." (Eureka) Vil vel heller påstå det motsatte. Har hatt begge deler. Man frigjør mere ledig plass inne i båten (ledige rom)med outboardmotor. Outboardmotoren henger jo delvis utenfor båtens akterdel. Med hensyn til badeplattform syntes jeg båtfabrikkantene er blitt meget flinke til og utnytte plassen akter til delt plattform på hver side av motoren med teakbelagte trinn, dreggrom, badestige etc. Redigert 1.Januar.2011 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Synes du burde oppgi navnet på dette firmaet som har klart å fylle mer enn 10-12 l olje på denne motoren. Om det ikke sitter "Custommade" bunnpanne eller 10 stk oljefiltre burde vedkommede havne i Guinnieesrekordbok!!!! Et drev under "normale" omstendigheter trenger et oljeskift på mellom 1.5 til 3 liter samt pakn/O-ringer på fylle+tappe skruer. Olje er egentlig ikke dyrt bare man benytter seg av rett lavrandør. Volvos "orginal" olje 75w140 kan man jo kjøpe i Castrol for halv pris. Volvo Penta D4 ca 12,5 - 13 l motorolje Volvo Penta DPH drev ca 5 l gearolje Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Fritt etter hukommelsen omfattet dette 20 liter motorolje, diverse filter, anoder på motor, impeller, gearolje, belg, kraning og 6 arbeidstimer. Synes du burde oppgi navnet på dette firmaet som har klart å fylle mer enn 10-12 l olje på denne motoren. Om det ikke sitter "Custommade" bunnpanne eller 10 stk oljefiltre burde vedkommede havne i Guinnieesrekordbok!!!! Volvo Penta D4 ca 12,5 - 13 l motorolje Volvo Penta DPH drev ca 5 l gearolje Ikke for å pirke, men for å oppklare dette en gang for alle. Eureka nevner 20 liter motorolje, slik at om det går 5,4 liter girolje i ett DPH drev er uinteressant akkurat i dette spørsmålet, hvis ikke Targa 23.1 bare ville fortelle hvor mye olje som går på en D4 og ett DPH drev da? Dersom en fyller 10-12 liter olje på en D6, så har man enten alt for lite olje, eller så har man fått ut alt for lite olje før man begynner å fylle på ny. Det skal gå rundt 20 liter. Volvo sin spec sier mellom 16,5 og 20 liter, som maks/min på peilepinnen, ekslusiv oljen i filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 Ville bare fortelle hvor mye olje som går på en D4 og ett DPH drev, da denne tråden ikke er for et spesifikt drev Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 Og jeg ville bare fortelle om hva det kostet å ta service i år og begynte med den totale regningen jeg fikk fra verkstedet, dernest å spesifisere og utkrystalisere etter beste evne hvilke utgifter som var hva. Jeg burde ikke ha skrevet hvor mange liter olje som går på motoren. Det var dumt av meg, for da ble det en bemerkning fra en annen her om at det var mye, og enda en ny komentar fra meg. Jeg er lei for det, det var ikke slik ment. Men av og til blir jeg revet med... dumme dumme meg. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 Har du en D6 kan eg ikke se at du har gjort noe galt Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 hehe.. selv om man med en D6 er som spedalsk å regne, skal man tro på det man hører.. forøvrig ble forrige innlegg skrevet med et snev av ironi, for de som måtte lure på det. Men det er klart, dersom mitt første innlegg inneholdt for meget av opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 fant quicksilver girolja i 5 gallon fat, dvs 18.9 liter, delenr 858008Q01 pris 188USD mener jeg betalte 299? per liter for slikt i sommer? noen som har i hodet hvor mye mine bravo diesel tar av volum? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 (redigert) Det er vel drøyt 3 liter på Bravo 2 og 3 .. så en 2,5 gallon holder nesten til 3 oljeskift Bravo 1 har knapt 2,5 liter. Greie tips her forresten http://www.mercstuff.com/driveoil.htm 299 pr liter er nok grov overpris for å si det mildt Bør ikke koste over 200 uansett. Redigert 2.Januar.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mels Svart 28.April.2012 Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Mange antyder at det å skifte belger på drev er så enkelt at selv .... kan klare det. Jeg er ny med hekkagregat (DP-E drev) og kunne tenke meg en "oppskrift" på belgskifte (gjerne med bilder). Noen som vet om lenker til slike "oppskrifter"? Eller kanskje noen kan lage en? Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Jeg ser det kan være litt å spare på ved å bruke annen drevolje. Volvos gule olje koster jo ca 300kr/l. Vet noen om det er mulig å benytte annen standard (rød) gearolje 75/90-API GL5? Med andre ord: har Volvo bare tilsatt annen farge? - eller er det andre spesialtilsetninger i den? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Du kan bruke hvilken som helst olje som holder spesifikasjonene i brukermanualen. Dvs API GL5 SAE75W/90 syntetisk. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Som DieselDahl skriver, en hver olje som oppfyller kravene stilt av produsenten er bra nok, men det sies at oljene fra Merc og VP beholder smøre evnen langt bedre ved vanninntrengning enn vanlige giroljer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.