Jump to content

Hekkagregat - Vedlikeholdskostnader?


Rune2222

Recommended Posts

det er vel neppe så mye. Merke og type drev snakker vi om?

Regninga på høstservicen, 400-timer service, kom på kr 13000 på ett drev og en motor. VP D6 og DPH-drev.

Fritt etter hukommelsen omfattet dette 20 liter motorolje, diverse filter, anoder på motor, impeller, gearolje, belg, kraning og 6 arbeidstimer.

 

Arbeid og deler som utelukkende har med drevet å gjøre er gearolje på mellom 500 og 1000 kroner, belg tja. max 500 kr, anoder på drev noen hundrende kr og noen arbeidstimer. Impeller, dersom den sitter i drevet. Dette blir ikke så mye og milevis fre 20000 kr. Om verkstedet setter båten på land med kran eller du stiller på verkstedet med båten på henger, dersom det er en liten båt, gjør en forskjell.

Link to post

Jeg betaler 16-18'000 for 2 drev (bravo 3x) og 2 x mercruiser 4.2 d-tronic. Dette inkl 24 liter olje pr motor, av/på med drev,drevolje, komplett sink, alle filtrer, reimer og sikker noe mer jeg glemmer i farten. Servicemannen kommer da hjem til meg og utfører servicen i min verkstedhall.

Det er vel heller viss/når det skjer et eller annet haveri det blir dyrt å ha drev..

Link to post

Jeg hadde i sin tid en båt med VP41 og DP290 hekkaggregat. Ut fra nøyaktig førte regnskaper kostet så vidt jeg husker aggregatet noe over kr. 6500 i året i gjennomsnitt i reparasjon- og vedlikehold over en 7 års periode. De årlige faste kostnadene (oljeskift, belgskift og det som ble definert som service) utgjorde ca. kr. 2000. De resterende kostnadene var relatert til utskifting av drivknuter, svinggaffel, løftesylindre, hydr. pumpe etc. Jeg spesifiserte de totale kostnadene i et innlegg i 2003-2004?, men finner ikke dette igjen i arkivet, men den som leter vil sikkert finne det igjen.

Link to post

jeg har hatt drevbåt i 10år. Kanskje jeg har vært heldig, men hadde aldri skade eller noen form for reparasjon.

Kun vanlig vedlikehold, som består av å bytte olje og sink hvert år, og knutebelg annenhvert år.

Jeg hadde volvo 290 dp-e.

Olje 2,8 ltr a ca 200 rs 600 pr år

sink biltema 80+100 rs 180 "

Belg orginal 450/2 rs 225 "

bunnstoff rs 50 "

vannfast fett rs 50 "

div plastforing etc rs 50 "

totalt ca 1155 pr år

 

Eksosbelg, byttet jeg aldri, den ble bare satt inn med flytende silicon om høsten og ble oppbevart i plastpose sammen med knutebelgen. Knutebelgen byttet jeg bare på grunn av intervallet på 2 år. De var alltid like hele og kunne sikkert vært brukt i flere enn 2 år. Alle bevegelige deler og bolter samt foringer ble påført vannfast fett hvert år. Biltema sinker billig og bra etter min erfaring!

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post

det er vel neppe så mye. Merke og type drev snakker vi om?

VP D6 20 liter motorolje,

Synes du burde oppgi navnet på dette firmaet som har klart å fylle mer enn 10-12 l olje på denne motoren. Om det ikke sitter "Custommade" bunnpanne eller 10 stk oljefiltre burde vedkommede havne i Guinnieesrekordbok!!!!

 

Et drev under "normale" omstendigheter trenger et oljeskift på mellom 1.5 til 3 liter samt pakn/O-ringer på fylle+tappe skruer. Olje er egentlig ikke dyrt bare man benytter seg av rett lavrandør. Volvos "orginal" olje 75w140 kan man jo kjøpe i Castrol for halv pris.

 

Mercruisers grønne Higperformanseolje kan man jo også klare å prute ned mot 100 lappen pr liter.

 

Utover oljeskift og smøring av aksel,bolter og nippler kommer kommer belger som har et skifte intervall på mellom 2 og 5 år,pris på belger og lim er fra 500-1500 alt etter drev type. Hekklager og trim/posisjons sendere hennder det seg at man må skifte også.

 

Er man ikke helt tulling i hodet klarer man og skru og vedlikeholde drev selv.

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Er man ikke helt tulling i hodet klarer man og skru og vedlikeholde drev selv.

Man kan sikkert vært litt tulling og allikevel greie det meste av vedlikeholdet selv :newyearsign:

Det trengs bare litt interesse, teknisk forståelse, passende verktøy og en dæsj tålmodighet/fritid.

 

Quicksilvers grønne HP girolje bruker jeg på alt av girhus uansett motor/merke.

Finnes den ikke i større emballasje enn 1 liters tro?

 

Edit: Joda.. Available container sizes: 10oz Tube, Quart, 2.5 Gallon, 5 Gallon, 16 Gallon, 55 Gallon

 

$90 for 9,5 liter! Vi bor i feil land... http://www.gandermountain.com/modperl/product/details.cgi?i=414143&pdesc=Quicksilver_High_Performance_Gear_Lube_2_5_gallons&aID=506M6&merchID=4006

Eller i Mercurys innpakning http://www.mertenmarine.com/servlet/the-728/Mercury-Gear-Lube-High/Detail

hpgearlube.png414143_L1.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Noen fordeler med hekkagregat i forhold til påhengs?

:newyearsign:

Diesel: billig å fylle.

Bensin: tøff lyd av V8 :saint:

 

Ellers stort sett bare ulemper....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

68GT, vel, da vet jeg om en person som ikke skal få love til å bytte på olje på min VP D6 :). Ser at du stilte spørsmåltegn ved dette i en tråd allerede i mai 2010 og der ble det også påpekt at det faktisk er 20 liter olje på D6. Dvs, man kan med fordel fylle på 19,5 liter for å være trygg..

Det var et syn å se VP-mekanikeren balansere med to fulle 10-litersbøtter olje etter å ha sugd opp det som var.. Det kunne fort blitt ny, ekstra mørk farge på teaken på akterdekket.

 

Når det gjelder olje på motor og drev, velger jeg å bruke den anbefalte oljen fra VP enn så lenge den er innenfor garantitiden. Men den debatten har vi tatt før her.

 

En vesentlig fordel med innebordsmotor på en båt rundt 20 fot er at man får en større båt i den forstand at motorromsluka gir et større bruksareal og man kan ha en skikkelig badeplattform for dykking, bading etc etc.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

"En vesentlig fordel med innebordsmotor på en båt rundt 20 fot er at man får en større båt i den forstand at motorromsluka gir et større bruksareal og man kan ha en skikkelig badeplattform for dykking, bading etc etc."

(Eureka)

 

Vil vel heller påstå det motsatte. Har hatt begge deler. Man frigjør mere ledig plass inne i båten (ledige rom)med outboardmotor. Outboardmotoren henger jo delvis utenfor båtens akterdel. Med hensyn til badeplattform syntes jeg båtfabrikkantene er blitt meget flinke til og utnytte plassen akter til delt plattform på hver side av motoren med teakbelagte trinn, dreggrom, badestige etc.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post

Synes du burde oppgi navnet på dette firmaet som har klart å fylle mer enn 10-12 l olje på denne motoren. Om det ikke sitter "Custommade" bunnpanne eller 10 stk oljefiltre burde vedkommede havne i Guinnieesrekordbok!!!!

 

Et drev under "normale" omstendigheter trenger et oljeskift på mellom 1.5 til 3 liter samt pakn/O-ringer på fylle+tappe skruer. Olje er egentlig ikke dyrt bare man benytter seg av rett lavrandør. Volvos "orginal" olje 75w140 kan man jo kjøpe i Castrol for halv pris.

 

Volvo Penta D4 ca 12,5 - 13 l motorolje

Volvo Penta DPH drev ca 5 l gearolje

Link to post

Fritt etter hukommelsen omfattet dette 20 liter motorolje, diverse filter, anoder på motor, impeller, gearolje, belg, kraning og 6 arbeidstimer.

 

Synes du burde oppgi navnet på dette firmaet som har klart å fylle mer enn 10-12 l olje på denne motoren. Om det ikke sitter "Custommade" bunnpanne eller 10 stk oljefiltre burde vedkommede havne i Guinnieesrekordbok!!!!

 

Volvo Penta D4 ca 12,5 - 13 l motorolje

Volvo Penta DPH drev ca 5 l gearolje

 

Ikke for å pirke, men for å oppklare dette en gang for alle. Eureka nevner 20 liter motorolje, slik at om det går 5,4 liter girolje i ett DPH drev er uinteressant akkurat i dette spørsmålet, hvis ikke Targa 23.1 bare ville fortelle hvor mye olje som går på en D4 og ett DPH drev da?

 

Dersom en fyller 10-12 liter olje på en D6, så har man enten alt for lite olje, eller så har man fått ut alt for lite olje før man begynner å fylle på ny.

Det skal gå rundt 20 liter. Volvo sin spec sier mellom 16,5 og 20 liter, som maks/min på peilepinnen, ekslusiv oljen i filteret.

 

d6olje.jpg

Link to post

Og jeg ville bare fortelle om hva det kostet å ta service i år og begynte med den totale regningen jeg fikk fra verkstedet, dernest å spesifisere og utkrystalisere etter beste evne hvilke utgifter som var hva. Jeg burde ikke ha skrevet hvor mange liter olje som går på motoren. Det var dumt av meg, for da ble det en bemerkning fra en annen her om at det var mye, og enda en ny komentar fra meg. Jeg er lei for det, det var ikke slik ment. Men av og til blir jeg revet med... dumme dumme meg.

Link to post

Det er vel drøyt 3 liter på Bravo 2 og 3 .. så en 2,5 gallon holder nesten til 3 oljeskift :thumbsup:

Bravo 1 har knapt 2,5 liter.

Greie tips her forresten http://www.mercstuff.com/driveoil.htm

 

299 pr liter er nok grov overpris for å si det mildt :crazy: Bør ikke koste over 200 uansett.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...