Kvakk Startet 30.Desember.2010 Del på Facebook Startet 30.Desember.2010 Hei Har fått montert ny motor ombord, siden denne har større dynamo skal jeg bytte kablene som lader batteriene. Det er vannskelig å komme til å se hvordan dette er lagt opp i min båt, men ser ut som følger: Går to + ledninger fra motor mot batteribanken: + Går fra dynamo til hovedbryter deretter ut til forbruksbatterier +2 Går fra starter til hovedbryter for startbatteri Kan dette stemme? Er dette en vanlig måte og koble på eller bør jeg bygge om systemet når jeg først er i gang? Jeg har en 120A dynamo hvilken dimensjon bør jeg benytte på ladekabler? Avstand ca 3 - 4 meter? Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 30.Desember.2010 Del på Facebook Svart 30.Desember.2010 Slik du beskriver dette, så kan du da bryte +, til dynamo. Dette er ikke helt optimalt, og du kan resikere at dynamoen ryker. Sjekke denne: http://webserver.flak.no/vbilder/10450.pdf. Areal på denne kabelen, fra dynamo til batteri; her bør du minst bruke 16mm2, gjerne 25mm2. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Joerg Becker Svart 30.Desember.2010 Del på Facebook Svart 30.Desember.2010 her bør du minst bruke 16mm2, gjerne 25mm2. ...senest så sant det finnes også storforbrukere som vinsj og baugtrustere. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.