Jump to content

Båtens årsregnskap


sleipnern

Recommended Posts

Året er gått og pengene brukt. Mer interessant hvilket båtbudsjett man kan få til for neste år :) Jeg har skrevet lang ønskeliste over investeringer til Admiralen og så gjenstår det å se om nye seil og annet sikkerhetsutstyr vinner frem i budsjettkampen mot utstyr til hjem, hage og alt annet som en Admiral kan finne på å ønske seg...

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Jeg har den vanen at jeg registrerer hva ting koster. Båtkostnadene i 2010 fordeler seg slik:

 

31 % på båthold

19 % på påkostninger

22 % på vedlikehold

28 % på drift

 

Båthold er kostnader med å eie båten, uavhengig av bruken av den. Eks båtplass, forsikring, VHF-konsensjon mv.

Påkostninger er kostnader til utstyr som ikke tidligere har vært ombord. Eks stasjonær VHF, soltrekk til vinduene mv.

Drift er driftstoff, gjestehanavgifter og propan.

 

Samlede kostnader for 2010 tilsvarer ommentrent det å eie en ny familebil. For dette har vi hatt en helårs hobby/fritidsaktivitet og over 50 overnattinger ombord. Kostnadene i løpet av fire uker ferie i sommer tilsvarer omlag 1/3-del av en to ukers sydentur.

 

Det at jeg har oversikt over båtkostnadene gjør at jeg ikke har problemer med å svare når jeg møter påstanden om at å ha en slik båt må være råflott og skrekkelig dyrt.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Regnskapet viser 54 båtpenger for 2010 for rederiet på 3 (40/40/20%). Men dette innebærer kunne fellesutgiftene (forsikring, havneplass, utstyr, reparasjoner, opplag, kontingenter, ...), ikke utgifter i forbindelse med de enkelte medeiernes helge-/ferieturer så som diesel og gjestehavner.

 

Vi har et egenutviklet regnskapssystem på nettet:

regnskap.jpg

Link to post

Du har glemt den viktigste utgiften Brigg; rødvinskostnaden.

Kostnadene til mannskapets livsopphold er de samme om vi er i båten eller andre steder. Jeg føler ikke at dette er en relevant del av båtregnskapet.

 

...er vel ikke noe poeng å psyke seg ned på det

Tvert imot, jeg betrakter båtregnskapet som en nødvendighet for å psyke seg opp.

 

Og tapte renteinntekter og verdiforringelse?

Verdiforringelse avhenger av utviklingen i bruktbåtmarkedet. Den tiden vi har eid båt har dette vært beskjedne størrelser. Men hvordan fremtiden blir vet vi jo ikke.

 

Kapitalkostnad bør kanskje regnes med. Men på den andre side hadde vi sikker investert i noe annet tull om vi ikke hadde hatt båten. Som hytte eller kostbar bil eller større bolig. I så måte er blir ikke kapitalkostnadene knyttet til båten noe ekstra.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Enig, nytten kan ikke måles i kroner og øre. Og om dette hadde vært mulig ville det langt oversteget de beskjede kostnadene. Men jeg synes uansett det er nyttig å holde oversikt over kostnadene.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...