Jump to content

Båtens årsregnskap

sleipnern

Recommended Posts

Mine utgifter til båt har ligget ganske stabilt på 100' i året og da har jeg ikke tatt med renter/kapitalkostnader, kun drift.

Nå solgte jeg båten rett før jul og brukte de neste dagene etter salget til å tråle Finn.no nærmest døgnkontinuerlig på jakt etter ny.

Det som derimot har overrasket meg som ihuga båtentusiast hele livet, er at jeg faktisk ikke vet om jeg skal kjøpe ny båt i det hele tatt :crazy: . Jeg føler meg plutselig drittlei hele båtlivet og det kom veldig brått på hehe, men kanskje det kan være en mulighet til å prøve andre ferieformer et år eller to? Båt er det jo bare å kjøpe igjen når lysta kommer og 100' i året er det jo mulig å få feriert litt for.

Litt avsporing av tråden men det var altså mine tanker rundt båt og kostnader

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

plutselig drittlei hele båtlivet og det kom veldig brått på hehe, men kanskje det kan være en mulighet til å prøve andre ferieformer et år eller to? Båt er det jo bare å kjøpe igjen når lysta kommer og 100' i året er det jo mulig å få feriert litt for.

Litt avsporing av tråden men det var altså mine tanker rundt båt og kostnader

Dette må du kontakte en lege om, for det virker alvorlig :lol:

Hvorfor må alltid hobbyer og positive opplevelser prises etter kroner og ører??? :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Man må ikke regne båtens utgifter uten å trekke ifra alternativt forbruk i regnskapet. I mitt regnskap er ikke båten noen stor skremmende utgift, ettersom vi i familien ellers ville brukt endel av båtpengene på andre ting om vi ikke hadde hatt båten. Spørsmålet er ikke bare hvor dyr båten er, men om familien er enig i at såpass mye av fritidsbudsjettet brukes på en slik post. Når vi fyller kjøla og seiler ut i skjærgården, kan det like godt hende at vi sparer penger den aktuelle helgen. De dyreste båtene er de som ikke brukes, livet er ikke gratis på land heller.

• 2 år senere...

Låner denne tråden da den var best.'

Fritidsbåten koster

Båteierne selv oppgir at de har hatt utgifter i størrelsesorden vel 14 200 kroner i løpet av 2011. De bruker i snitt 418 kroner pr dag båten brukes. Vel halvparten av disse kostnadene er likt fordelt mellom drivstoff, båt¬plass (inkl. vinteropplag) og vedlikehold/service. De øvrige kostnadene er fordelt mellom forsikring, mat, drikke og bevertning i forbindelse med ferie og turer, samt oppgra¬dering, utstyr og bekledning. Samlet representerer dette en omsetning på drøyt 6 milliarder kroner. Fritidsbåt-parken i Norge anslås å ha en verdi tilsvarende 75 milliarder. Nedenfor vises et utdrag av interessante funn i undersøkelsen.

http://knbf.no/regionost/archives/2013/02/batlivundersoke_4.php

fakta_baatlivet.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...