Puma96 Startet 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2010 Hei! Skal ha en motor til en Puma 420 og lurte på om noen hadde noen tips om åssen motor jeg burde kjøpe. Det står litt mellom Tohatsu og Yamaha i merke valg :) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 30.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Har du ikke budsjett til Evinrude E-tec så kjøp en Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Puma96 Svart 30.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2010 Nja motor budsjettet ligger på rundt 30 000,- Har sett litt på de 3-syl Yamahaene virker som noen gode motorer.. Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Ny eller brukt? Hk? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
alphaman Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 yamaha uten tvil har hatt 22 motorer og yamaha har den beste kvaliteten Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 du får mer motor for pengene ved å kjøpe Tohatsu Sitér dette innlegget Link to post
Puma96 Svart 31.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Ikke over 50hk. Tenkte brukt to takter :) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Det er veldig gode grunner til at YAMAHA har vært Norges mest solgte utenbordsmotor siden 1975. Ingen grunn til å velge noe annet. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
68 GT Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 veldig gode grunner til at YAMAHA har vært Norges mest solgte utenbordsmotor siden 1975. Ingen grunn til å velge noe annet. Det samme undres forhandlere og verksteder seg over også.Kjenner folk som selger/skrur Yama,Mry,Tohatsu,Mariner,selva osv(en og samme motor) og Suzuki.så er det Suzuki det er minst tull med!! Sammenligne Yamaha og Tohatsu er det samme som å sammenligne motorene i Skoda,VW,Seat og Audi.............. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 hvis alle valgte microsoft, hvordan skulle det da gå med apple? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Farco Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Er ikke Tohatsu den største underleverandøren til mange av de merkene som har blitt nevnt her, eller er det kun en "vandrehistorie"? Da ser jeg selvfølgelig bort fra Microsoft og Apple! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Merket har jo egentlig lite å si, det er jo modellen som avgjør. Alle merker har hatt både gode og mindre gode modeller opp igjennom tidene. Jeg har hatt diverse produkter fra Honda (2 MC og 2 påhengs), Kawasaki MC, Suzuki påhengs, Tohatsu påhengs, BRP Evinrude påhengs, BRP Skidoo snøskuter, Yamaha MC og snøskuter, BMW MC osv... Og det aller meste har jo fungert aldeles utmerket. Heldig eller "uheldig" kan man nok være uansett hva man velger, alt etter hvor utprøvd det aktuelle produktet er. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Honduras Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 (redigert) Det samme undres forhandlere og verksteder seg over også.Kjenner folk som selger/skrur Yama,Mry,Tohatsu,Mariner,selva osv(en og samme motor) og Suzuki.så er det Suzuki det er minst tull med!! Selva/Yamaha... Ikke helt korrekt det du skriver. 4-takterne til Selva er Yamaha, 2-takterne lager de selv i Italia. Suzuki best... også en sannhet med modifikasjoner. "Ingen"(finnes sikkert en og annen) bruker Suzuki på løpskjøring. De tåler ikke belastningen over tid. Her er det som regel Yamaha og Mercury som gjelder. Så kan man si at løpskjøring er ekstrembelastning sammenlignet med vanlig bruksmønster blandt folk flest. Jeg tenker at holder det til løpskjøring, holder det til meg... Har hatt en V50-båt, og hadde kontakt med en ganske høyt oppe hos Erling Sande vedrørende motor. Ble anbefalt å satse på Yamaha/Merc/Tohatsu, og glemme Suzuki til løpskjøring. Erfaringene var dårlige for de som hadde forsøkt. Fikk sammen beskjed fra flere i miljøet. Mercury gikk for å være ett hårstrå vassere, men som regel noe mer skruing en Yamaha. Tohatsu kom som nr 3, da de gikk veldig bra i ett til to år, deretter begynte de å bli mer slitt enn Yam/merc og måtte byttes. Jeg har flere Mercury, og liker Yamaha mer og mer.... Redigert 31.Desember.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sailor82 Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 (redigert) Velger nok Evinrude foran Yamaha idag. Det er noe med totaktere... og Redigert 31.Desember.2010 av Sailor82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Hva som er best blir en tåpelig diskusjon som ikkje kan avgjøres uten man blir enige om hvilke kvaliteter som skal gjelde. Alle produkter har sine gode og dårlige sider. Men det som er et faktum er at brukte Yamaha har fryktelig mykje høgere pris enn Tohatsu. Det blir et spørsmål om kostnad og er egentlig ikkje noe valg. Har man råd kjøp Yamaha, har man ikkje så kjøp Tohatsu. Begge har gode motorer Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Det du ser i disse video-testene er først og fremst dreiemomentet i lavere turtall som gjerne er større på en to-takter enn en fire-takter med samme antall hestekrefter og volum. På høyere turtall kommer hestekreftene, da blir det jevnere match. Der begge hang på samme båt kan det kanskje ha vært valgt for stor propell / stigning til 4-takteren? Men for all del, etter hvert kan det sies mye fordelaktig om e-tec teknologien. Det var et mareritt for manges lommebok til å begynne med, da hadde det også et annet navn. Hvordan er Honda-motorene i racing? Er de ikke så mye med fordi det ikke er store nok forhandlere som kan sponse? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 (redigert) Velger nok Evinrude foran Yamaha idag. Det er noe med totaktere... og Folk skal ikke la seg lure av disse fantastiske reklamevideoene til Evinrude,det er god underholdning ikke noe annet. Dette har med propellvalg og en god del andre faktorer som vi ikke ser og har mulighet til å kontrollere. På linken som jeg har lagt ved viser en test mellom E-TEC,Merc Verado,Og Yamaha HPDI. "Selvsagt" vinner E-TEC foran de andre. Men hva i all verden gjør en Merc Verado i dette selskapet,som består av såkalte- bass boats,dette er båter som egner seg for lette 2T motorer og ikke tyngre 4T offshore båt motorer som Veradoen tillhører. Hadde testen vert rettferdig hadde Merc OPTIMAX vært en selvskreven kandidat for å få det så likt som mulig,Hvordan er dette mulig,jo hadde Optimax`en vært med i testen hadde den sansynligvis pulverisert E-TEC`en både i aksen og toppfarten,dette er et faktum som dei fleste tester viser over hele verden og dette vet Evinrude meget godt. Redigert 31.Desember.2010 av Jonnyrude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 (redigert) Vi drar igang årets første debattering... Hvorfor i allverden er optimax raskere enn evinrude i så fall? Hvis begge bygger på to-takts teknikk og begge har elektronisk styrt innsprøytning som ordner optimal ytelse? E-tec er jo dessuten litt nyere og mere avansert, i teorien. Forøvrig så er jo dagens Tohatsu levert med samme teknikk, altså TLDI Orbital/optimax som kom for sikkert 10 år siden. Redigert 31.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ags88 Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Om noen påstår til meg at Yamaha er dårlig, smiler jeg bare For jeg har valgt yamaha tidligere, og kommer til og gjøre det neste gang også. Og de evinrud vs yamaha filmene er det vel evinrud sine "folk" som har laget vel? Godt nytt år uansett :) Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Kiekhaefer Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Hvorfor Optimax`en er generelt kvikkere en E-tec ? vet ikke ,dei fleste tester viser at dette er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 (redigert) Det er vel egentlig ingen som er direkte dårlig. Man får jo som regel det man vil ha, eller det man betaler for. Mange har forskjellige preferanser og derfor har vi heldigvis 6 merker og nesten like mange teknologier å velge i. Selv om Johnson og Mariner er borte. Redigert 31.Desember.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 31.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2010 Hvorfor Optimax`en er generelt kvikkere en E-tec ? vet ikke ,dei fleste tester viser at dette er tilfelle. Men Evinrude har H.O. modellene.. så velger man bare det hvis man vil være sikkert på best ytelse i klassen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Men tilbake til "Puma96",undersøk markedet grundig og finn deg ett godt eksemplar som passer båten, og ikke bli for opphengt i et bestemt merke. Det skader heller ikke å ha en seriøs forhandler i nærheten hvor du bor. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 Har man råd kjøp Yamaha, har man ikkje så kjøp Tohatsu. Begge har gode motorer Konklusjonen burde vel da i all enkelhet være at man skal kjøpe en Tohatsu? Har hatt en 18hk Tohatsu fra den var ny i 2003 og har enda ikke hatt et eneste problem med denne ,ingen reparasjoner og gjort det enkle vedlikeholdet selv som vel har kostet et par hundre kroner i året. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Rikosjett Svart 1.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2011 min gamle Yamaha v4 130hk har til nå prylt alle motorer på rundt samme størrelse, min far har samme båt med E-tech 130hk og den har desverre ikke snørre i akselerasjon og taper med 5 knop i toppfart. Ser flottere ut på hekken dog Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.