Jump to content

Tohatsu eller Yamaha?


Puma96

Recommended Posts

veldig gode grunner til at YAMAHA har vært Norges mest solgte utenbordsmotor siden 1975. Ingen grunn til å velge noe annet. :smash:

Det samme undres forhandlere og verksteder seg over også.Kjenner folk som selger/skrur Yama,Mry,Tohatsu,Mariner,selva osv(en og samme motor) og Suzuki.så er det Suzuki det er minst tull med!!

 

Sammenligne Yamaha og Tohatsu er det samme som å sammenligne motorene i Skoda,VW,Seat og Audi..............

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

hvis alle valgte microsoft, hvordan skulle det da gå med apple? :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Merket har jo egentlig lite å si, det er jo modellen som avgjør. Alle merker har hatt både gode og mindre gode modeller opp igjennom tidene.

 

Jeg har hatt diverse produkter fra Honda (2 MC og 2 påhengs), Kawasaki MC, Suzuki påhengs, Tohatsu påhengs, BRP Evinrude påhengs, BRP Skidoo snøskuter, Yamaha MC og snøskuter, BMW MC osv...

Og det aller meste har jo fungert aldeles utmerket. Heldig eller "uheldig" kan man nok være uansett hva man velger, alt etter hvor utprøvd det aktuelle produktet er.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det samme undres forhandlere og verksteder seg over også.Kjenner folk som selger/skrur Yama,Mry,Tohatsu,Mariner,selva osv(en og samme motor) og Suzuki.så er det Suzuki det er minst tull med!!

 

Selva/Yamaha... Ikke helt korrekt det du skriver. 4-takterne til Selva er Yamaha, 2-takterne lager de selv i Italia.

Suzuki best... også en sannhet med modifikasjoner. "Ingen"(finnes sikkert en og annen) bruker Suzuki på løpskjøring. De tåler ikke belastningen over tid. Her er det som regel Yamaha og Mercury som gjelder. Så kan man si at løpskjøring er ekstrembelastning sammenlignet med vanlig bruksmønster blandt folk flest. Jeg tenker at holder det til løpskjøring, holder det til meg...

Har hatt en V50-båt, og hadde kontakt med en ganske høyt oppe hos Erling Sande vedrørende motor. Ble anbefalt å satse på Yamaha/Merc/Tohatsu, og glemme Suzuki til løpskjøring. Erfaringene var dårlige for de som hadde forsøkt.

Fikk sammen beskjed fra flere i miljøet. Mercury gikk for å være ett hårstrå vassere, men som regel noe mer skruing en Yamaha. Tohatsu kom som nr 3, da de gikk veldig bra i ett til to år, deretter begynte de å bli mer slitt enn Yam/merc og måtte byttes.

Jeg har flere Mercury, og liker Yamaha mer og mer.... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Hva som er best blir en tåpelig diskusjon som ikkje kan avgjøres uten man blir enige om hvilke kvaliteter som skal gjelde. Alle produkter har sine gode og dårlige sider.

Men det som er et faktum er at brukte Yamaha har fryktelig mykje høgere pris enn Tohatsu. Det blir et spørsmål om kostnad og er egentlig ikkje noe valg.

Har man råd kjøp Yamaha, har man ikkje så kjøp Tohatsu. Begge har gode motorer

Link to post

Det du ser i disse video-testene er først og fremst dreiemomentet i lavere turtall som gjerne er større på en to-takter enn en fire-takter med samme antall hestekrefter og volum.

På høyere turtall kommer hestekreftene, da blir det jevnere match.

Der begge hang på samme båt kan det kanskje ha vært valgt for stor propell / stigning til 4-takteren?

Men for all del, etter hvert kan det sies mye fordelaktig om e-tec teknologien.

Det var et mareritt for manges lommebok til å begynne med, da hadde det også et annet navn.

 

Hvordan er Honda-motorene i racing?

Er de ikke så mye med fordi det ikke er store nok forhandlere som kan sponse?

Link to post

Velger nok Evinrude foran Yamaha idag. Det er noe med totaktere...

og

 

Folk skal ikke la seg lure av disse fantastiske reklamevideoene til Evinrude,det er god underholdning ikke noe annet.

Dette har med propellvalg og en god del andre faktorer som vi ikke ser og har mulighet til å kontrollere.

På linken som jeg har lagt ved viser en test mellom E-TEC,Merc Verado,Og Yamaha HPDI. "Selvsagt" vinner E-TEC foran de andre.

Men hva i all verden gjør en Merc Verado i dette selskapet,som består av såkalte-

bass boats,dette er båter som egner seg for lette 2T motorer og ikke tyngre 4T offshore båt motorer som Veradoen tillhører.

Hadde testen vert rettferdig hadde Merc OPTIMAX vært en selvskreven kandidat for å få det så likt som mulig,Hvordan er dette

mulig,jo hadde Optimax`en vært med i testen hadde den sansynligvis pulverisert E-TEC`en både i aksen og toppfarten,dette er

et faktum som dei fleste tester viser over hele verden og dette vet Evinrude meget godt.

 

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post

Vi drar igang årets første debattering...

 

Hvorfor i allverden er optimax raskere enn evinrude i så fall?

Hvis begge bygger på to-takts teknikk og begge har elektronisk styrt innsprøytning som ordner optimal ytelse?

E-tec er jo dessuten litt nyere og mere avansert, i teorien.

 

Forøvrig så er jo dagens Tohatsu levert med samme teknikk, altså TLDI Orbital/optimax som kom for sikkert 10 år siden.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Om noen påstår til meg at Yamaha er dårlig, smiler jeg bare :smiley::smiley::smiley:

For jeg har valgt yamaha tidligere, og kommer til og gjøre det neste gang også.

 

Og de evinrud vs yamaha filmene er det vel evinrud sine "folk" som har laget vel?

 

Godt nytt år uansett :)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post

Det er vel egentlig ingen som er direkte dårlig.

Man får jo som regel det man vil ha, eller det man betaler for.

Mange har forskjellige preferanser og derfor har vi heldigvis 6 merker og nesten like mange teknologier å velge i. Selv om Johnson og Mariner er borte.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvorfor Optimax`en er generelt kvikkere en E-tec ? vet ikke ,dei fleste tester viser at dette er tilfelle.

Men Evinrude har H.O. modellene.. så velger man bare det hvis man vil være sikkert på best ytelse i klassen :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har man råd kjøp Yamaha, har man ikkje så kjøp Tohatsu. Begge har gode motorer

 

Konklusjonen burde vel da i all enkelhet være at man skal kjøpe en Tohatsu? Har hatt en 18hk Tohatsu fra den var ny i 2003 og har enda ikke hatt et eneste problem med denne ,ingen reparasjoner og gjort det enkle vedlikeholdet selv som vel har kostet et par hundre kroner i året.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...