Jump to content

Vedlikeholdskostnader på større 4-takts påhengsmotor ?


olpi

Recommended Posts

Hvilke vedlikholdspunkter er vanlige å utføre som årlig service på større 4-takt påhengsmotorer og hva beløper det seg omtrentlig til??

Tenker da på motorer 150 - 250 Hk.

 

Har jo noen tanker om det selv, men siden jeg ikke har eid en slike så vil jeg svært gjerne høre hva de som eier slik motorer gjør av vedlikhold.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jo speisifisere spørsmålet litt:

 

Regner med at motor- og gearolje skiftes hvert år. Likeledes kanskje med oljefilter, tennplugger og kilerem?

Brennstoffilter skiftes det hvert år?

Luftfilter?

Hva med registerrem, hvor ofte (antall timer/år) er intervallet for skifte av den?

Saltvannsiden av kjøling trenger man vel bare gjøre på samme måte som en 2-takt før opplag?

Ferskvannsdelen: hvor ofte skiftes kjølevæske?

 

Hva koster ca en vanlig årlig service utført hos merkeverksted?

 

Hva koster skifte av registerrem?

 

 

Litt på siden:

 

Er forsikringpremie på båter med slike motorer mye dyrere enn de med innenbordmotor?

Link to post
Share on other sites

Antar de fleste skifter oljefilter samtidig med oljeskift. Plugger skiftes normalt ikke ved 100 timers service, tror 300-400 timer er mer vanlig intervall.

 

Har ikke sett noen kilereim på mine motorer. Registerreim finnes heller ikke på Suzuki, kamakselen er kjededrevet.

 

Finnes ingen ferskvannsdel på 4-takts utenbordsmotorer, vel på trollingbåten som brukes på Mjøsa kan en vel si det bare er ferskvannsdel :lol:

 

Det er vanlig å sjekke (eventuellt bytte) impleller hver 100 time.

 

Service med impeller og pluggbytte koster vel typisk ca 4000-6000kr litt avhengig av oljevolum og geografisk lokasjon til verkstedet.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde bare valget mellom E-Tech og Suzuki sist jeg handlet, så jeg satte meg ikke inn i de konkurerende 4-taktskonstruksjonene, men regner med at de andre også har kamkjede på de større motorene sine. Eldre 4-takts konstruksjoner hadde kamreim, men siden store 4-taktere er relativt nytt antar jeg kjede er standard på de større motorene.

 

Vet om folk som har kjørt 50hk 4-taktere i ca 2000 timer uten bytte av kamreim. Tror ikke det var oppgitt noe timetall for bytte for disse motorene, bare at reima skulle inspiseres og eventuellt byttes ved service.

Link to post
Share on other sites

Har betalt fra 4400 til 5200 i vanlig service/konservering av min 90hk Suzuki 4-takter på tre forskjellige verksteder på Østlandet siste årene. Ikke skiftet impeller, får bare vage svar på det spørsmålet hos verkstedene. Olje, filter, plugger og girolje skiftes hver gang. Motoren har registerkjede, ikke reim. Å skifte kjøleveske blir en litt for for omfattende oppgave for meg så det lar jeg være! :lol:

Fra og med neste år så kommer jeg til å gjøre jobben selv og da blir vel prisen en tusenlapp kanskje, eller mindre, for oljer og deler og noen timers "småplukking" på en godværsdag utpå høsten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at vedlikeholdskostnaden på dei fleste 4T er nokså like,når det gjelder Merc Verado er det kun olje/filter skift på motor/gear samt kontroll av sink,og smøring av div smørepunkter som skal gjøres en gang i året/100 timer.

Ellers er det kun hvert 3 år/300 t det er en større service som vannpumpe,tennplugger osv.

Jeg har en mistanke at endel forhandlere tar seg store friheter når det gjelder tennpluggskifte,dei skifter hver gang du leverer inn motoren til service,dette er i mange til feller ikke nødvendig da mange pluggtyper (iridium) holder glatt 300 t.

Merc og Evinrude bruker slike plugger.

Så se nøye på regningen og vær litt kritisk. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for alle svar.

Greit å vite litt om 4-t påhengere. Har som nevnt aldri eid eller satt meg noe inn i slike motorer.

Kikker litt på skjærgårdsjeep/daycruisere på FINN.

Kan kanskje bli en alterantiv båt en periode, men vi får se hva som skjer i tiden fremover mot våren/sommeren.

Link to post
Share on other sites

På min 225 skifter jeg motorolje og gearolje hvert år. Impeller skal jeg skifte nå, sammen med et slags kjede. Men nå har den 300 timer også. Har null peil, men satser på at han som utfører arbeidet vet hva han skal skifte. Skifter tennplugger 2.hver sesong.

Min brukes kun i ferksvann

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...