Pramma Startet 1.Januar.2011 Del på Facebook Startet 1.Januar.2011 Vi har en Brunvoll ensylindret semidiesel fra 1925, 16-22HK, montert i en fiskeskøyte. Vi skal bygge den om til ferskvannskjøling med varmeveksler. Er det noen her som har erfaring med slik ombygging av semidiesler? Er på jakt etter råd om: type varmeveklser, kapasitet, montering, gode leverandører, ol. Romsdal kystlag - http://www.kysten.no/community.asp?uid=1584&lvl=5 Sitér dette innlegget Hilsen Pramma http://www.johamu.com Link to post
Gullfisk Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Har ikke noe erfaring med ombygging, men siden dere allerede har tørr eksos, ville jeg hatt utvendig kjølerør som første alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Helt enig med Gullfisk, legg utvendig sløyfe. Mye enklere og bedre løsning enn varmeveksler, du slipper impeller og sirk.pumpe. Bruk den eksisterende kjølevannspumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Siden dere allerede har sendt malmklumpen til Brunvoll, hvorfor ikke snakke med gutta der om dette ombyggingsprosjektet? De vil sikkert kunne rådgi dere om "lurheten" i dette og dimensjonering og valg av varmeveksler. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
hegra Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Enig med alle her ang utvendige kjølerør. Det har også den fordelen at du slipper og tenke på frostsprengning når det er påfylt frostvæske. Ikke noe sjøvann som må dreneres ut i tilfelle frost. En hake kan være om den stempelpumpa du har i dag kan arbeide med kjølevæske satt under trykk, men jeg tror ikke det er et problem. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Meld deg inn i dette forumet; http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=7008&sid=a1219490002979241fec19543168af7e Her finnes en enorm kompetanse på semidiesel og du vil garantert få den hjelp du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Pramma Svart 1.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Siden dere allerede har sendt malmklumpen til Brunvoll, hvorfor ikke snakke med gutta der om dette ombyggingsprosjektet? De vil sikkert kunne rådgi dere om "lurheten" i dette og dimensjonering og valg av varmeveksler. Vi er som du påpeker i dialog med Brunvoll, på kjøling og andre motorting. Men det er altid lurt å spørre flere vise menn. Så derfor er spørsmålet lagt ut både her og på STF. Sitér dette innlegget Hilsen Pramma http://www.johamu.com Link to post
hegra Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Enten dere velger rørkjøling eller varmeveksler så husk at ved overgang til lukket kjøling vil ikke urenheter i systemet komme ut. Jeg ser vel for meg at det den første tiden kan løsne noen rustflak fra denne bamsen som kan skade pumpa som skal sirkulere kjølevæsken. En passende sil foran pumpa kunne gjort seg. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Utvendig rørkjølesløyfe virker helt ok, motorens originale pumpeutstyr kan benyttes. Lignende teknikk benyttes også på nybygg – i form av en kassett med mange mindre rør. Monteres innvendig plate- eller rørkjøler må også en ekstra pumpe installeres. Uansett valg bør monteres en ekspansjonstank, med avlufting til friluft, minst så høyt som motortoppen, for å ta hånd om temperaturutvidelsen. En kan også få beregnet nødvendig rør-kjøleflate under bunn, velg rikelig til reservekapasitet. Videre bør monteres en termostatventil, eller i hvertfall en ”cross over” for manuell temmperaturregulering. Sjøtemperaturen forandres ikke så hurtig at en klarer fint å regulere manuelt - for originalt fantes vel ingen regulering ? Kan også være lurt å ”koke ut” motorens kjølekanaler først, saltvann har en tendens til å lage ”muld” av støpegods. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Biscaya Svart 2.Januar.2011 Del på Facebook Svart 2.Januar.2011 Hvilken temperatur har dere tenkt å kjøre på? I sin originale saltvannskjølte tilstand var vel vannet knapt nok "pisslunkent". Forresten: hvorfor skal dere bygge om til ferskvannskjøling? Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Pramma Svart 18.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Takk til alle som har gitt svar på våre spørsmål. Det kom mye fornuftige synspunkter og mange tips. Personlig er jeg blitt overbevist om at utvendig kjølerør et tingen, med filter (absolutt ett nyttig poeng). Kjølerør også mye fordi at på en slik foreningsbåt med mange skippere og motormenn, bør man ikke ha et system med å ta vann som kan fryse, inn i båten. Det er ikke sikkert at avtapping ved frost altid blir gjort. Sitér dette innlegget Hilsen Pramma http://www.johamu.com Link to post
TMe Svart 18.Januar.2011 Del på Facebook Svart 18.Januar.2011 Vi fortsatt anbefale STP-forumet. Enorm kompetanse der. Ferskvannskjøling har vært tema der flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 Tæring frå sjøvatn i kjølesystemet er omlag det einaste som kan ta knekken på ei slik maskin. Ferskvatn i kjølesystemet vil bortimot sikra evig liv. Det er nok grunnen til at ein ønsker ombyggjing. Det er ikkje naudsynt med trykksett system, kun ein ekspansjonstank.Legg gjerne sirulasjonen om denne, og bruj den til "slamavskiller". Sitronsyre er ellers svært godt eigna til å reingjere kjølekanalane med. Lykke til! Anbefalar også STP forumet, www.skipsforum.net , semidieseltråden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.