Jump to content

Ombygging av Brunvoll semidiesel til ferskvannskjøling, ønsker råd


Pramma

Recommended Posts

Vi har en Brunvoll ensylindret semidiesel fra 1925, 16-22HK, montert i en fiskeskøyte.

Vi skal bygge den om til ferskvannskjøling med varmeveksler.

 

Er det noen her som har erfaring med slik ombygging av semidiesler?

Er på jakt etter råd om: type varmeveklser, kapasitet, montering, gode leverandører, ol.

 

Romsdal kystlag - http://www.kysten.no/community.asp?uid=1584&lvl=5

Hilsen Pramma

http://www.johamu.com

Link to post

Enig med alle her ang utvendige kjølerør. Det har også den fordelen at du slipper og tenke på frostsprengning når det er påfylt frostvæske. Ikke noe sjøvann som må dreneres ut i tilfelle frost.

En hake kan være om den stempelpumpa du har i dag kan arbeide med kjølevæske satt under trykk, men jeg tror ikke det er et problem. :smiley:

Link to post

Siden dere allerede har sendt malmklumpen til Brunvoll, hvorfor ikke snakke med gutta der om dette ombyggingsprosjektet?

De vil sikkert kunne rådgi dere om "lurheten" i dette og dimensjonering og valg av varmeveksler.

Vi er som du påpeker i dialog med Brunvoll, på kjøling og andre motorting. Men det er altid lurt å spørre flere vise menn. Så derfor er spørsmålet lagt ut både her og på STF.

Hilsen Pramma

http://www.johamu.com

Link to post

Enten dere velger rørkjøling eller varmeveksler så husk at ved overgang til lukket kjøling vil ikke urenheter i systemet komme ut. Jeg ser vel for meg at det den første tiden kan løsne noen rustflak fra denne bamsen som kan skade pumpa som skal sirkulere kjølevæsken. En passende sil foran pumpa kunne gjort seg.

Link to post

Utvendig rørkjølesløyfe virker helt ok, motorens originale pumpeutstyr kan benyttes. Lignende teknikk benyttes også på nybygg – i form av en kassett med mange mindre rør.

Monteres innvendig plate- eller rørkjøler må også en ekstra pumpe installeres.

 

Uansett valg bør monteres en ekspansjonstank, med avlufting til friluft, minst så høyt som motortoppen, for å ta hånd om temperaturutvidelsen. En kan også få beregnet nødvendig rør-kjøleflate under bunn, velg rikelig til reservekapasitet.

 

Videre bør monteres en termostatventil, eller i hvertfall en ”cross over” for manuell temmperaturregulering.

Sjøtemperaturen forandres ikke så hurtig at en klarer fint å regulere manuelt - for originalt fantes vel ingen regulering ?

 

Kan også være lurt å ”koke ut” motorens kjølekanaler først, saltvann har en tendens til å lage ”muld” av støpegods.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
  • 3 uker senere...

Takk til alle som har gitt svar på våre spørsmål.

Det kom mye fornuftige synspunkter og mange tips.

 

Personlig er jeg blitt overbevist om at utvendig kjølerør et tingen, med filter (absolutt ett nyttig poeng).

Kjølerør også mye fordi at på en slik foreningsbåt med mange skippere og motormenn, bør man ikke ha et system med å ta vann som kan fryse, inn i båten. Det er ikke sikkert at avtapping ved frost altid blir gjort.

Hilsen Pramma

http://www.johamu.com

Link to post

Tæring frå sjøvatn i kjølesystemet er omlag det einaste som kan ta knekken på ei slik maskin. Ferskvatn i kjølesystemet vil bortimot sikra evig liv. Det er nok grunnen til at ein ønsker ombyggjing.

 

Det er ikkje naudsynt med trykksett system, kun ein ekspansjonstank.Legg gjerne sirulasjonen om denne, og bruj den til "slamavskiller". Sitronsyre er ellers svært godt eigna til å reingjere kjølekanalane med. Lykke til!

 

Anbefalar også STP forumet, www.skipsforum.net , semidieseltråden

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...