Jump to content

Skorgenes 330 Sonic


Bern

Recommended Posts

Jeg vurderer å anskaffe en Skorgenes 330 Sonic. Jeg liker både design og innredning, men det er mye jeg er usikker på. Er det noen som har erfaring med båten?

 

Så vidt jeg kjenner til finnes det ingen skikkelige tester, og jeg kjenner ingen som har en slik båt. Jeg kunne selvsagt ringe til en av de som har en brukt Sonic til salgs, men der er det neppe helt pålitelige svar å hente. Jeg har sjekket her på erfaringsdatabasen på båtplassen, men der er det heller ingen ting. De første båtene var oppgitt til å veie 5.500kg, men nå er det  6.500kg som gjelder. (Unntatt på Skorgenes egen hjemmeside der det fortsatt er 5.500kg.) Det er minst 1000kg mer enn sammenlignbare båter. Hva skyldes det? De hevder at motor og skrogform er ekstremt økonomisk. Det er muligens sant, men det må vel bli mer enn "spist opp" av ett ekstra tonn å dra på? Hvordan er kvaliteten og hvordan er sjøegenskapene?

 

Jeg er takknemlig for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Hei,

på www.baatmagasinet.no finnes det en søkemotor der du kan søke på tester og artikler i tidliger utgaver. På denne linken finner du litt om 33Sonic

http://www.baatmagasinet.no/baatweb/bmweb....ages/tidlige_57

 

Jeg har også lest en test eller prøvekjøring av denne båten i et annet båtblad. Jeg lurer på om det var Praktisk Båtliv, men det kan hende jeg husker feil. Det jeg husker jeg bet meg merke i var at båten totalt sett var bra, men at den fikk litt kritikk for detaljer som enkelte tekniske installasjoner, dårlig låsesystem for luka til flybridge etc. Jeg har også lest at en av disse båtene som var utstyrt med rette aksler gikk på grunn og holdt på å synke fordi begge akslingene bli slått inn. Jeg lurer på om det ikke var bilde av dette i bladet Redningsskøyta med uttalelse fra sipperen på redningsskøyta som lensa/frakta båten til havn.

 

Båtene støpes i Litauen. Jeg har ingen erfaring med båter produsert her, men på jobben har vi slitt litt med en helt annerledes forretningskultur når vi har hatt leverandører der. Om Skorgenes har egne folk på plass på fabrikken i Litauen som følger opp kvaliteten har de npk god kontroll.

 

Min personlige mening er at dette er en lekker båt, og de tingene som har blitt kritisert i testene enkelt kan rettes opp av Skorgenes. Etter min mening er dette en av de få båtene rundt 10 meter som klar fly bridge. Om jeg husker rett er det en ganske dyr båt, og da bør man etter min mening forlange å få høy kvalitet

 

Lykke til  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten

 

Takk for svaret. Jeg har fått fatt i testen, eller prøvekjøringen, som ble gjort av ”Praktisk Båtliv”. Den er interessant og positiv, men ikke særlig grundig.

 

Jeg fant også noe under en av linkene dine der bladet refererer følgende utsagn: ”For 330 Sonic snakker Skorgenes om forbrukstall ned mot en liter per nautisk mil, hvilket i så fall sladrer om et effektivt skrog.”  Det er slike påstander som får meg til å tvile på seriøsiteten. Her snakkes det om et fantasilavt forbruk som jeg ikke fester lit til. Jeg er fornøyd om den har normalt forbruk, men er redd den har ekstra høyt forbruk grunnet den høye vekten. Hm... dette er ikke lett.

 

Husk, jeg er bare dekksgutt her på båtplassen. Jeg er takknemlig for alle innspill fra dere ramsalte sjøulker.

 

Mvh. Bern

Link to post
Share on other sites

”For 330 Sonic snakker Skorgenes om forbrukstall ned mot en liter per nautisk mil, hvilket i så fall sladrer om et effektivt skrog.”  Det er slike påstander som får meg til å tvile på seriøsiteten.

Mvh. Bern

Jeg vet ikke om Skorgenes har et supereffektivt skorg, og da har kommet frem til noe som ingen andre konstruktører klarer, men om de har det regner jeg med at de har patentsøkt skroget slik som Nimbus har gjort med sine Nova R skrog. Spørsmålet er om de klarer å kombinere et økonomsk skrog (er det det samme som lettplanende?) med gode sjøegenskaper. Ikke vet jeg - men et skrog som er flatt under har en tendens til å bli dårlig i sjøen (det slår mye). Jeg ville vel også si at forbruket har litt å gjøre med motoren. Her har jeg sett at Skorgenes annonserer sammen med Sabb motorer. Jeg kjenner ikke de motorenen, men her på Østlandet kan jeg ikke si å ha hørt så mye om dem nei.

 

Enhver seriøs produsent bør kunne stille båt til prøvekjøring. Er ikke sikkert de har demobåt, men med litt koordinering bør man kunne stille opp med prøvekjøring av en kundebåt.

 

Et generelt råd er at om magefølelsen er dårlig med en leverandør så kjøp et annet sted. Det er derfor jeg nå er på min 2. Nidelv som er under bygging - for mitt inntrykk er at de er ærlige og positive. Dessuten synes jeg de bygger fine båter av god kvalitet :yesnod:. Men de har jo ikke noen 33 fots FB båt da...

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten

følgende utsagn: ”For 330 Sonic snakker Skorgenes om forbrukstall ned mot en liter per nautisk mil, hvilket i så fall sladrer om et effektivt skrog.”  

Mvh. Bern

Hei Bern, har ikke så mye å si om båten, men tviler sterkt på forbrukstallet.

 

har satt inn en ny Steyr 256 i en Bayliner 2958, som er en tung båt. Har elektronisk display og kan lese av forbruket.

Det billigste jeg klarer å få den til å gå, er uten familiemedlemmer med, og litt medvind, så klarer jeg å få den ned i 2,4 L/Nm. Når jeg bruker den, blir det mellom 2,6 - 3,0 L/Nm.

Tviler på de klarer det så billigt.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ser ut som Skorgenes sliter med missfornøyde kunder for tiden. Ikke for det at det er aktuelt verken økonomisk eller på annen måte for meg å anskaffe en slik båt, men kanskje den kunne ha blitt aktuell en gang i fremtiden som bruktbåt, hadde det ikke vært for den negative omtalen den har fått.

 

Skorgenes

 

Skorgenes

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei bern,

 

Du er ikke dekksgutt her inne, men matros. Så vet du det.......

 

Ellers vil jeg si at Skorgenes i utgangspunktet har fine båter, men det viser seg jo bare å være utenpå. Ved nærmere innsyn og bruk, har den gjennomgående altfor dårlig kvalitet..... Selv om prisen ble satt ned med kr. 200k ville uansett kvliteten ha vært for dårlig. Så pris i seg selv er ikke synonymt med kvalitet.

 

Skjønt, en leser jo og hører om båteiere som også er/har vært fornøyd med Skorgenes de siste årene.

 

Men den tråden som går i båtmagasinet i dag er ikke god reklame for Skorgenes.

Link to post
Share on other sites

Har vært ombord i 330en, og personlig har jeg sansen for denne båten, brosjyren står i favoritthyllen min. Jeg har imidlertid ikke prøvd båten og har således ikke grunnlag for å utale meg om tekniske løsninger og kvaliteten på disse. Briggfruen likte imidlertid ikke salongløsningen. Det var ett eller annet med sittehøyden hun ikke fikk til å stemme. Uansett så er et slikt kjøp mange års sparing unna for oss.

 

Når det gjelde sjøegenskaper traff vi en familie på Klokkargården i Rødøy (stedet blir omtalt i neste nummer av Båtmagasinet) i sommer. De var ute på første ferieturen i en ny 330. De ankom en forholdsvis rufsete kveld der vi var fornøyd med å slippe å dra utpå. Tilbakemeldingen på mitt spørsmål om sjøegenskaper var at båten taklet forholdene denne kvelden helt greit.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bern: Ut fra alt som er skrevet om 330 kan det ikke være tvil om at det har vært mye problem. Jeg ville iallefall gått ut fra det hvis jeg vurderte en slik.

 

Det rådet jeg vil gi deg er å finne ut hva kvalitetsproblemene det har vært mye snakk om dreier seg om OG om de er fikset på den/de objektene du vurderer. Har lest at mye av problemet virker å ligge i en uvillig leverandør, dvs at problemene ikke blir fikset opp i. Ville derfor vært skeptisk til å kjøpe en som ikke har fått alt rettet opp. Krev dokumentasjon!

 

Hvorvidt båten er bra når ALT er fikset opp vet jeg ikke, men den ser jo veldig flott ut! Hvis du drar paralleller til Passat fra slutten av 90-tallet så var det mye feil, men når disse ble rettet opp (riktig vel og merke) ble det jo en stas bil med god holbarhet...Kanskje er det slik med 330 også

 

Lykke til...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke egen erfaring med Skorgenes, men jeg er en ivrig leser av båtblader av alle slag, og her er noen inntrykk jeg har fanget opp:

1. På test av Skrogenes er det ofte kritikk av dårlige detaljløsninger, som f.eks utette luker, feilmonterte beslag på motorromsluker etc,

2. Jeg leste om en Skorgenes 330 i Redningsskøyta. Båten hadde hatt en ikke altfor hard grunnstøting - akslingen vår slått gjennom bunnen og båten holdt på å synke. Det var ingen andre skrogskader. Ser for meg ut som en litt utsatt installasjon

3. På 330 Sonic er det en del løsninger jeg er skeptisk til. Det ser ut til at skroget er ganske kort, og at det er skjøtet på med en lang badeplatform. Det gjør at kabinen og FB blir ganske trang. Overraskende liten plass inni båten jeg var ombord i på en båtmesse. F.eks, mener jeg at en dobbeltseng som er 135 cm bred er best når "man ligger i høyden". Skroget er vel egentlig et gammelt Tresfjord skrog som er skjøtet på tror jeg

4. Jeg synes plasseringen av kryssholdt akter på badeplatformen er helt verdiløs. Virker for meg som upraktisk å ha fortøyning festet så lavt på båten - jeg ser fare for at tauet gnisser mot brygga og at det ikke er stedet man sender ungene ut for å ta i mot med fare for å bli klemt mellom båt og brygge

5. Jeg mener også å ha lest et sted at Skorgenes 330 har dårlige svingegenskaper i høy marsjfart. Båten svinger bra når du svinger med propellrotasjonen, men svinger omtrent ikke når du svinger motsatt vei. Dette fremgår av denne testen i Båtmagasinet

 

Båtene ser lekre ut - men jeg ville kikket litt ekstra godt. At båtene er produsert i Polen ser jeg ikke som noe problem i seg selv. Det er mange flinke folk der - det er kravspesifikasjonen, kontruksjonen og kvalitetssikringen jeg stiller et litet, men kanskje ukvalifisert spørsmålstegn ved. Og en båtleverandør som får rykte på seg for ikke å rydde opp i feil - på tross av at de selger dyre båter - høres ut som resepten på et dårlig rykte

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For snart 2 år siden var jeg ombord i 330'en på messen på Lillestrøm. Likte båten ganske godt, og kom i prat med en selger. Jeg så på muligheten for å bygge båt selv, og selger anbefalte da 350-modellen. Denne kunne de levere som byggesett sa han, men den hadde de ikke utstilt der. Ba derfor om å få tilsendt diverse opplysninger og bilder av den båten på mail, siden hjemmesiden deres da ikke var ordentlig oppe og gikk ennå. Representanten skrev behørlig ned min mailadresse, og jeg har ikke endret på den etterpå heller. Men har jeg hørt noe mere fra de?? :nonod::nonod::nonod:

Ikke bra!!!! :sad::sad:

Link to post
Share on other sites

Jeg har värt på messe i dag og fanget opp et rykte som ble fortalt av norske bransjefolk. ryktet sier at Skorgenes har problemer emd at flybridgen på nye 375 sprekker pga stort overheng og litt for dårlig stivhet i konstruksjonen. har visstnok hatt dette på flere båter. Årsaken til at jeg legger det ut her er at nye kjöpere kan väre klar over dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at noen har vekket til live denne gamle tråden som jeg startet i oktober 2004. Det var FØR jeg kjøpte Skorgenes 330 Sonic. Et par uker senere kjøpte jeg båten, og har nå hatt den i ett år. Den fungerer helt utmerket og svarer til alle mine forventninger.

 

Båten er altså bra, men all skittkastingen som har versert de siste dagene er ikke særlig hyggelig lesning. Jeg håper Skorgenes klarer å få en slutt på det.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen planer om å skaffe meg en Skorgenes, og er derfor kanskje ikke meningsberettiget. Det slår meg imidlertid ved en gjennomlesning av diskusjonen på Baatmagasin-siden at det ikke er mye av konkret materie å holde seg fast i. Det går i klager over at man ikke holder det man lover, ikke svarer på klager osv Jeg har stor forståelse for at det er lite tilfredsstillende, men savner mer konkret informasjon om hva det er som ikke fungerer, hva som er feilene ved båten osv.

 

Kan noen bli mer konkrete her? (med unntak av et utmerket innlegg om at flybridge slår sprekker)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg har värt på messe i dag og fanget opp et rykte som ble fortalt av norske bransjefolk. ryktet sier at Skorgenes har problemer emd at flybridgen på nye 375 sprekker pga stort overheng og litt for dårlig stivhet i konstruksjonen. har visstnok hatt dette på flere båter. Årsaken til at jeg legger det ut her er at nye kjöpere kan väre klar over dette.

Ligger en Slik til salgs i min vinterhavn, og der er hele targabøyelen tapet fast med grå elefanttape.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at noen har vekket til live denne gamle tråden som jeg startet i oktober 2004. Det var FØR jeg kjøpte Skorgenes 330 Sonic. Et par uker senere kjøpte jeg båten, og har nå hatt den i ett år. Den fungerer helt utmerket og svarer til alle mine forventninger.

 

Båten er altså bra, men all skittkastingen som har versert de siste dagene er ikke særlig hyggelig lesning. Jeg håper Skorgenes klarer å få en slutt på det.

 

Mvh Bern

Så flott at du er fornøyd. Det er veldig viktig at du sier det slik at ikke hele bildet blir negativt.

 

OG Worse - om det er en drittpakke vet jeg ikke. Jeg fanget opp dette fra 2 steder uavhengig av hverandre. En var en samtale jeg overhørte. En annen var på et spørsmål fra meg til en annen person. Men for en potensiell kjøper av disse båtene er dette et viktig signal uansett slik at man kan sjekke det ut for forhåpentligvis sjekke det ut som falske rykter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hva sier Skorgenes til det ryktet, da? Høres ut som en "drittpakke" plantet av misunnelige konkurrenter.

 

Vil jo bestandig være en mandagsbåt innimellom selv om kjøperen som skriver på Båtplassen ser ut til å ha fått en sent fredags produsert og en tidlig mandags produsert. Nå har det jo til tider vært mye smårart med Scand båtene og uten at det ser ut til å ha dempet folks lyst på Scand særlig mye. Kommer kanskje an på hvordan klagene følges opp av produsenten?

Link to post
Share on other sites

en klage er alltid en mulighet for produsenten for å gjøre kunden fornøyd. Sålenge en produsent av en vare, velger å misbruke denne muligheten, driter han på draget etter min mening. For -det er ikke kvaliteten på en vare, men heller kvaliteten på håndteringen av en reklamasjon en kunde husker best..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Enig med Suzuki. "Mistakes exist only to be properly corrected". nOg den som klarer å rydde opp i egne feil, kan i alle fall skryte av å ha ryggrad.

 

Siden jeg har Hangarskibet liggende like ved siden av Skorgenes, er jeg fristet til å spørre dem om denne "kampanjen" er basert på virkelighet eller bare almen misnøye. Det er jo interessant å vite.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

mye rart å lese på båtmagasinet hvedrørende sonicen

 

har selv fraktet ca 25 stk fra klaipeda i litauen(hvor dei lages) og opp til stavanger,sandnes,stord,bergen,ålesund. Enormt mye dårligt arbeid utført av fabrikken,samt mye skrogskader,dårlige sammenføyninger,lite gelcoat, motorer rustet før tatt i bruk.....

 

er ikke i min prisklasse uansett,men skulle eg brukt så mye penger på ein båt,hadde eg gått til ein ekte NORSK leverandør, og fått ein "større" og etter mitt syn mye bedre gjennomført båt,da først og fremst med tanke på kvalitet.

 

mvh starpowr

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...