skilsø Startet 1.Januar.2011 Del på Facebook Startet 1.Januar.2011 (redigert) Noen som har erfaringer med denne ? Hvem selger i Norge ? Redigert 1.Januar.2011 av skilsø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Sørensen & Balken på Ski/Oppegård (tidl. Jahre Diesel) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Brodern Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Ligna litt på sånt som Mercedes brukte mellom bakaksel og mellomaksel før, fra 1936 og frem til ihvertfall 1977, og sikkert lenger :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
koh Svart 1.Januar.2011 Del på Facebook Svart 1.Januar.2011 Jepp - har hatt 2 slike i forskjellige båter. De gjør jobben slik produsenten foreskriver - jeg merket roligere gange. Vær oppmerksom på at platen skiller aksel og propell fra resten. Slik at man må ha en egen zink på aksel/propell evt ei strømskinne om anoden er festet på skrog. Så kommer propellen ca en cm lenger ut om man ikke planlegger å kutte aksel. Det var ikke nødvendig hos meg. -koh Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 (redigert) Jeg vurderer en slik kobling. Klemflensen går rett i giret og jeg synes den girer for hardt og kan ha litt klakking etter innkobling før båten får opp siget. Oppsettet er En Cummins QSB 5.9 230 @ 2600 rpm og ZF63A gearkasse. Propellen er ganske stor (24"?) og det blir endel masse som skal settes i bevegelse ved giring. Spørsmålet er om en R & D kobling også vil hjelpe på å få mykere giringer eller om den kun vil dempe vibrasjoner. Noen med erfaringer? slik ser det ut i kjelleren bortsett fra at det er helt rent nå, lol Redigert 13.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Løfter denne. Noen som har erfaring med R & D fleksible koblinger? Vil det hjelpe til å få mykere giringer? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Janoho Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 Tror ikke den vil hjelpe så mye mot dette. Hard innkobling av gear og klakking. Da ville jeg sjekket at tomgangsturtalll ikke er for høyt samt sjekket at dempeplaten ikke er ødelagt. Sjekk også at gearet kobler til Skikkelig hvis det er mekaniske vaiere Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.August.2013 Del på Facebook Svart 19.August.2013 (redigert) Common rail motor, Cummins QSB 5,9 og tomgansturtallet er 600 O/min. Elektriske solenoidventiler utfører giringen. Girer litt hardere til forover en akterover og kan klakke litt etter innkobling frem til båten begynner å få litt sig gjennom vannet. Spes om man øker bittelitt i turtall etter innkobling. Det er mykere giringer og mindre klakking på kald motor og girkasse enn varm. Olja er ATF DX- III. Tynn som piss mao. Har vært helt likt siden jeg overtok båten i April med 70 gangtimer. Nå har den ca 450 og det er ingen forandring. Har også byttet olje og filter uten at det utgjorde noen forskjell. Har hørt om flere med ZF 63 som erfarer det samme. Merkelig nok er problemet omvendt på venstregående oppsett f.eks i twin installasjoner. Da kan den venstregående slå mer ved giring akterover enn forover. Kan det rett slett være oppbyggingen av kassa og at den bare er slik? Er det noe å bry seg om? Det kan jo være noe med demperplata, men den har som sagt vært lik hele tiden. Redigert 19.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Svee Svart 20.August.2013 Del på Facebook Svart 20.August.2013 Har hatt slik kopling på et PRM gear - og har erfart at R & D koplingen hjelper minimalt på støy ved gange og på harde innslag ved giring. Den koplingen jeg har erfart reduserer støy ved gange og gearing mest er Centa (AM), men den bygger mye og er vanskelig og tilpasse på endel gear. Men det går jo an å høre hos Centa AS i Sandefjord om den kan passe hos deg! Det fine med alle fleksible koplinger er jo at de eliminerer problemer med opprettingsfeil mellom aksel og gearkasse - som (kan) utvikles over tid. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.August.2013 Del på Facebook Svart 22.August.2013 Takker for svar. Det ante meg at den ikke ville gjøre all verden av forskjell. Lurer likevel på om jeg skal bestille en pgafordelene ved en evt opprettingsfeil som måtte oppstå gradvis. Den er jo relativt billig også. Så er det jo lov å håpe på at den kan virke noe positivt på innkobling og klakking som en bonus. Finnes det noen andre bolt-on alternativer som ikke bygger mye aksialt? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 22.August.2013 Del på Facebook Svart 22.August.2013 (redigert) Det fine med alle fleksible koplinger er jo at de eliminerer problemer med opprettingsfeil mellom aksel og gearkasse - som (kan) utvikles over tid. Jeg ville nok erstattet "eliminerer" med reduserer her tror jeg? R&D koplingen aksepterer skjevheter i større grad enn en stiv kopling, og vil da redusere påfølgende støy og vibrasjoner…innen visse grenser. Princess og Fairline har jo montert disse som standard i alle år. Dette for å øke produksjonstolleransene tror jeg. Da koplingen tillater noe større skjevheter trenger de ikke lenger å bruke masse tid på finjusteringer, og ikke minst, de slipper å bruke tid på å etterjustere etter at systemet har «satt seg». Jeg har hatt gode erfaringer med R&D koplingen. Riktig justert gir den en myk og behagelig gange. Eneste ulempen jeg ser er at du bryter den galvaniske koplingen mellom gir og propellaksel, så en anordning for dette må da innføres ved ettermontasje. Princess/Fairline bruker nå sleperinger, mens min tidligere P35 benyttet en strap mellom gir og propellside. Redigert 22.August.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 22.August.2013 Del på Facebook Svart 22.August.2013 (redigert) R & D leverer også en jordingskobling som opprettholder kontakten mellom aksel og gir. http://www.asap-supplies.com/marine/r-and-d-marine-flexible-shaft-couplings/r-and-d-marine-flexible-coupling-earthing-connector-807741 Tenker jeg bestiller meg en slik om ingen har noen andre forslag (bolt-on til overkommelig pris)? http://www.asap-supplies.com/marine/r-and-d-marine-flexible-shaft-couplings/r-and-d-marine-flexible-propshaft-coupling-807129 Her er katalogen. Jordingskoblingene er på siste siden. http://www.randdmarine.co.uk/downloads/RandD_Shaft.pdf Redigert 22.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.