Jump to content

Tips og information om turen fra Kristiansand til Trondheim


Flemming Torp

Recommended Posts

Hej Norske sejlervenner.

Mine drømme går på at sejle op langs den Norske sydvestkyst denne

sommer...

Jeg har tidligere sejlet i Oslofjorden og nydt den smukke tur fra

Larvik til Kristiansand.

Nu kunne jeg tænke mig at opleve turen fra Kristiansand til Trondheim

- eller så langt, jeg kan nå i sommeren 2011 ...

Derfor er jeg interesseret i tips og forslag til skriftligt materiale

eller information om den nævnte kyststrækning, der er tilgængelig på

nettet - f.eks. artikler, bøger, rejseforslag, sikre og smukke

ankerpladser, pilots, havnelods, turbeskrivelser, spændende og

informative hjemmesider, papirsøkort, elektroniske søkort i BSB-format

til PC, da jeg benytter TIKI-Navigator og har en NET 1 router på min

sejlbåd - en X-342, som er hjemmehørende i Helsingør.

 

Jeg har været specielt glad for mine to bøger af Arve

Johannesen: Kysten Vår og Havneguiden 2: Langesund til Lindesnes samt

Den Norske Los 2B Langesund-Jærens rev, men det er også det eneste

materiale, jeg har om sejlads i Norske farvande - udover mine Norske

Båtsportkart - Serie A til D - fra Oslo til Lindesnes.

 

Findes der f.eks. bøger i stil med Arve Johannesens glimrende bøger, men om

kysten fra Lindesnes til Bergen eller Trondheim?

 

Desværre er jeg ikke så bekendt med det Norske usenet-hieraki, men er

der - som i Danmark - newsgroups eller andre fora, der er dedikeret til køb og salg af

maritime ydelser imellem private, vil jeg være taknemmelig for at få

et link dertil, da jeg f.eks. er interesseret i at købe søkort og

diverse skriftlige materialer fra sejlere, som gerne vil sælge.

 

I første omgang vil jeg være glad for at modtage tips og links til

steder, hvor jeg kan få yderligere information om min sommerdrøm.

Men naturligvis modtager jeg også gerne konkrete forslag til

materiale, du synes jeg skal anskaffe.

 

Mange hilsener og på forhånd tak for hjælp

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post
Share on other sites

Hei, det er et langt strekk om du tenker tur/ retur i løpet av en sommer. Hvor mange uker tenker du å bruke? Det er utrolig mange flotte steder underveis og synd å haste forbi. Vi har brukt den Norske Los ved seilas på Vestlandet. I fjor hjalp den oss inn i en fantastisk uthavn ytterst i Sognefjorden etter lang og hard kuling midt imot fra Bergen.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Hei Flemming.

Strekningen du nevner her er for det første noe helt annet enn Oslofjorden, så du må nok desverre belage deg på at det kan bli noe heftigere værmessig enn det vanlige sommerværet på østlandet er. Når det er sagt så er det også en helt annen opplevelse når det gjelder skjærgård og natur forøvrig. Et meget flott stykke Norge dette!

Alle bindene av Den Norske Los lå tidligere ute for gratis nedlasting, men jeg vet ikke om dette gjelder lenger? Hvis ikke så har jeg ihvertfall .pdf filene, så disse kan jeg gjerne sende deg på DVD eller CD hvis du sender meg en IM. (Dette er store filer, og egner seg ikke for mailing fra min mailkonto ihvertfall)

Ellers er det meget gunstig å ha flest mulig av kystkartene på papir. Jeg har selv seilt hele denne ruta, og mer til, bare på papirkart og det går meget bra. GPS og plotter er jo en ekstra sikkerhet og greit å ha, men ikke nødvendig vil jeg påstå. Papirkartene mine er stadig i bruk, så disse er dessverre ikke til salgs.

 

Av steder med dårlig rykte er vel Stadt og Hustadvika de to heftigste på dette strekket, men med ugunstig vindretning er det naturligvis mange steder som kan være harde, og med forholdsvis dårlige muligheter til å komme seg i land på en enkel måte hvis det trengs. Blir været til å leve med er det en fantastisk tur, med utrolig mange steder for flotte naturopplevelser, så det er bare å velge å vrake. Det finnes en del tips i Den Norske Los, og naturligvis også i de forskjellige havneguidene. I tillegg kommer det helt sikkert til å komme mange forslag i denne tråden etterhvert, bare vent og se. Det kommer an på hva du søker, om det er uthavner eller tettsteder / byer som er den store interressen, men du vil finne litt av begge deler selv om det nok er lenger mellom byene her på vestlandet enn det er i Danmark :rolleyes:

 

Ønsker deg lykke til med planleggingen, og riktig god tur til sommeren! :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

- eller så langt, jeg kan nå i sommeren 2011 ...

 

Du burde gjøre deg opp en klar mening om hvor langt du vil seile.

Vi har nemlig noen litt drakoniske regler som i praksis gjør langtidsseilas i Norge ulovlig.

 

Mens jeg kan seile med norsk flagg i Danmark inntil 18 måneder om gangen, er det motsatte ikke tilfelle. Du har kun lov å ha båten i Norge i seks måneder. Det er altså ikke tillat å etterlate båten i Norge og fortsette neste år.

Etterlater du båten i Norge har du ikke lov til å være borte fra den i mer enn seks uker.

Brudd på disse reglene utløser krav om innfortolling.

Link to post
Share on other sites

Kære alle,

 

Mange tak for rigtig mange gode og relevante kommentarer.

Det er helt overvældende på den korte tid ... Mange tak.

 

Måske jeg skal forklare lidt mere om mine tanker for 2011 og sejlerfaringer og udrustning.

 

Når jeg ikke skriver, hvor langt, jeg vil sejle, er det fordi min erfaring siger mig, at vejret kan være en stærkt medbestemmende faktor. Men jeg arbejder freelance og kan lave meget fra båden via internettet - derfor har jeg NET 1 med dedikeret antenne, så jeg ofte har internet-adgang.

 

Til Kjappfot m.fl.:

 

Det giver mig mulighed for at sejle fra slutningen af juni og til et stykke ind i september ... Det vil sige ca. ti uger med det hele ... Når jeg ikke til Trondheim, er det ikke "en katastrofe", men jeg ville gerne have søkort m.v. dertil, hvis nu vejret skulle være "fremkommeligt"

 

Til Mulligan: Jo, jeg har læst lidt om de mange problemer det kan give at lade båden ligge i Norge. Det er ikke min plan, så jeg vil ikke sejle længere op langs den Norske vestkyst, end jeg kan komme hjem igen - med båden(!) :flag_da:

 

I 2006 var jeg i den Vestsvenske skærgård sejlede fra Koster-øerne til Risør og op til Larvik og ned til Kristiansand - bl.a. igennem det smukke Blindeia - og derfra hjem til Helsingør i ét stræk, da jeg blev farfar ... ;o) ... I 2007 var jeg på Åland. I 2008 Sønderjylland og Slesvig-Holstein. 2009 hjemlige danske farvande med familie og i 2010 mange uger i den Stockholmske Skærgård. En god del af tiden sejler jeg solo, da min kone ikke bryder sig om de lange dage på vandet og ikke kan blive væk fra jobbet, som jeg kan.

 

Til S.Y. Laud. Ja, jeg er med på, at det kan være mere krævende farvande end jeg er vant til, selvom også Kattegat og Østersøen kan give udfordringer. Jeg vidste ikke, at Den Norske Los har været tilgængelig via nettet. Det ville have passet mig rigtig fint. Jeg vil prøve at tjekke lidt (men ved ikke rigtigt, hvor jeg skal lede ...), men ellers vil jeg med taknemmelighed og naturligvis dække dine omkostninger tage imod dit venlige tilbud om at lave en kopi på en DVD eller CD. Mit Norske er lidt "rustent", så jeg er ikke helt med på, hvad en IM er ... Hvis jeg f.eks. sender dig min privatadresse, kan du så sende mig dine bank-oplysninger, så jeg kan overføre et beløb til dækning af dine omkostninger?

 

Det har altid været min filosofi at have både elektroniske søkort OG papirsøkort for de områder, jeg sejler i. I øjeblikket har jeg en Raymarine - Ray530+ - kortplotter, men ingen C-Map NT+ brikker over området. Men jeg har en lille Standard Horizon kortplotter (som backup), som læser de nye C-Map MAX-cards, og den indeholder hele Skandinavien ...

 

På min PC kører jeg TIKI med BSB-baserede kort og et andet program (SOB), som kan benytte C-Map MAX cards, så jeg kunne være interesseret i BSB e-kort, C-Map NT+ brikker (da min Raymarine plotter desværre ikke kan læse de nye MAX-kort), samt papirsøkort over strækningen fra Kristiansand til Trondheim ... For bliver det ikke i år ... så måske næste år ... :thumbsup:

 

Mine sejlerpræferencer er primært naturoplevelser, gode ankerpladser og smukke, mindre, men idylliske, hyggelige, stemningsfyldte ... havne. Marinaer, har vi mere end rigeligt af i Danmark ...

 

Til Sebaldus: Tak for links. Jeg har allerede downloadet den elektroniske version af the norwegiancruisingguide ... Den ser meget spændende ud. Der er nok af materiale til de lange vinteraftener ...

 

Til alle:

 

Kan I evt. hjælpe mig med at finde ud af, hvor jeg vil kunne købe second hand søkort, guides, elektroniske kort m.v. til min kommende sommertur? Er det her på battplassen - eller andre media?

 

Mange hilsner

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør ... :flag_da:

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post
Share on other sites

Brukte sjøkart kan du søke etter på markedsplassen her på Baatplassen, eller på www.finn.no. Men, sjøkart bør jo helst være av nyeste utgave så du får med deg de siste grunner, broer og luftspenn. Ellers er vel Norwegian crusing guide som Sebaldus henviser til anerkjent som den beste guide skrevet for Norske farvann. Med 10 uker til rådighet har du jo en del tid, men personlig ville jeg stoppet ved Ålesund eller Kristiansund fremfor å dra helt til Trondheim. Av fjorder ville jeg prioritert Nordfjorden (inn til Stryn) eller Storfjorden inn til Geiranger. En smakebit på det spektakulære fjord-Norge får du ved passering av Hornelen i Frøysjøen mellom Florø og Måløy -en enorm klippe som rager 889 m rett opp. Jeg ville også prioritert noen lange strekk til Stavanger-området og heller brukt god tid derfra og opp. Kysten lenger sør når du jo fint å utforske en annen sommer :)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Flemming!

Nå har jeg sendt deg en såkalt IM... som er en form for privat melding hvis jeg har forstått dette riktig. Jeg er ny her jeg også :yesnod:

For alt som skal kjøpes brukt er www.finn.no det alle beste sted på nett i norge, som også Kjappfot nevner.

Hvis alt skjærer seg så kan jeg være villig til å låne deg kartene mine, men de er som sagt ikke til salgs.

Nautisk forlag forhandler alle mulige publikasjoner (samt alle kart, både elektroniske og i papirutgave) men du vil ha like stor nytte av kart som ikke er alt for gamle. Kartene kan jo også rettes via EFS (finnes også på nettet) så selv om kartene har gått litt ut på dato er de ikke nødvendigvis fullstendig utdatert av den grunn.

 

Ønsker deg fortsatt lykke til med planleggingen, som jo er en del av kosen gjennom vinteren!

Velkommen hit! :flag_da:

Redigert av S.Y.Laud (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tak til S.Y.Laud, Tranen 2, Kjappfot,

 

Endnu engang - tusind tak for jeres konstruktive input. :cheers_wine:

 

Det har helt oversteget mine vildeste forventninger.

 

Nu skal jeg igang med at studere den "norske kystgeografi" og "læse" den meget informative norwegiancruisingguide, som jeg finder meget inspirerende.

 

Jeg ved godt, at man skal sejle med opdaterede kort, og jeg har da også et ajourført C-Map Max kort for hele strækningen - men jeg synes det er meget at bruge ca. 8.500 NOK for at have båtsportkart i papirform for hele strækningen imellem Kristiansand og Trondheim ... Sker der meget store ændringer i de farvande, jeg planlægger at besejle?

 

Papirskort, der er inden for 3-5 år gamle vil jeg nok finde acceptable - og kan så tjekke via EFS, hvor mange rettelser, der er tale om ... Er der så områder, hvor jeg føler jeg må have de nyeste søkort på papir, kan de jo købes efterhånden. Når jeg sidder og surfer på nettet - også havneguiden.no - kunne jeg sagtens forestille mig, at det ikke bliver min eneste sejltur til det område ... og så kan man jo argumentere over for fruen, at det er en langsigtet investering ... :saint:, der skal afskrives over adskillige år ... :rolleyes:

 

Jeg har et nyt spørgsmål: Jeg har igennem flere år været medlem at den svenske kryssarklub - SXK, som bl.a. indebærer at man får tilsendt interessante magasiner, bøger om svenske lokaliteter rabat på visse maritime produkter - bl.a. detaljerede kort over skærgården og samtidig giver én mulighed for at benytte de moorings/böjer, som er udlagt af SXK. Findes der en lignende organisation i Norge, som man med fordel kunne være medlem af?

 

Tak for Jeres gode tilbagemeldinger!

Flemmng

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post
Share on other sites

Hyggelig med nytt dansk besøk her på baatplassen.

 

Vestlandet gir mange fine opplevelser, jeg har seilet både med seilbåt og motorbåt hele strekket to ganger fra Ålesund og sydover, dog stort sett som transportetapper. Området rundt Ålesund er det jeg kjenner best og dersom du ikke kommer lenger nord enn Hustadvika som er et havstykke sør for Kristiansund, så er øyene Ona og Finnøy to steder som det nok er fine plasser å stoppe og snu på.

 

For å få enkel tilgang på sjøkartkart på din PC kan du også gå inn på nettsiden Gulesider.no, trykk på kart og velg sjøkart. Dette gir ihvertfall enkel oversiktlig tilgang på pc.

 

Jeg vil nevne Jærens rev, havstykke sør for Stavanger, som et hardt havstykke som kan gi like store utfordringer som Stadt, nord for Måløy, i dårlig vær.

Link to post
Share on other sites

Flemming:

Link til efs for norske sjøkart får du her. Så kan du sjekke hvilke rettelser som har blitt gjort. Jeg mener alle rettelsene helt tilbake til 2002 skal ligge der.

Ellers finnes det en del andre opplysninger du kanskje har interresse av på sidene rundt Statkart sine sider.

 

Rundt om i norge er det visstnok en del kommunale friluftsråd som har lagt ut noen bøyer rundt omkring, men jeg vet ikke hvor mange som benytter seg av disse. Jeg regner med at disse er gratis å legge seg fast i så lenge de er ledige, men det virker som om båtfolk flest helst enten vil ligge til kai i en marina, eller som oss andre gjerne i en uthavn for å finne den store roen. Jeg kjenner ikke til at det er noen landsdekkende organisasjon tilsvarende SXK her i landet.

Du finner forresten redningsselskapet på denne linken. Jeg vil anbefale deg på det aller sterkeste å melde deg inn her når du er på tur, i tilfelle uhellet er ute. Disse har vakt om bord hver dag hele året, og er til å stole på hvis du får problemer på en eller annen måte. De er stasjonert rundt hele kysten. Med medlemsskapet følger det også en oversikt over havner o.l for hele landet, men denne er ganske kortfattet og må ikke forveksles med de virkelig flotte bøkene (som f.eks cruisingguiden som jeg har forstått at du har kjøpt).

Håper noe av dette er til litt hjelp i startfasen av planleggingen din.

 

Eureka:

Jærens rev ja, og i tillegg farvannet fra Lista opp til Egersund når man går over Siragrunnen og dritværet kommer som ramlende ut av en sekk. Jeg ser likevel for meg at jeg ville ha foretrukket å fått problemer på Jærens rev istedenfor på Stadt. Det er noe med de klippene på Stadtlandet som ikke ser like bra ut som den bløte sandstranda nede på Jæren :rolleyes: Men OK, problemer kan jo være ille nok uansett hvor de dukker opp, det kommer jo som kjent an på flere faktorer.

Redigert av S.Y.Laud (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jo, sant nok. Stadten er ikke god når det drar seg til, men det partiet er ikke så langt som Jærens rev. Selv om det ligger redningsskøyter både i Måløy og Fosnavåg, så er det vel neppe noen plass i landet som har den helikopterberedskapen som ligger på Sola... dersom det står om minutter.

Tenkte det var verdt å nevne Jæren for vår danske venn. Samt at vi i vårt danskættede kongedømmet Norge har Rednigsskøyter som går eskorter om sommeren og som gjerne svarer på telefonhenvendelser fra sjøfarende med lokalkunnskap der og da.

 

Flemming, av og til er det medlemmer her som legger ut bilder og erfaringer fra langturer de er på eller har vært på. Siden du skal på en 10 ukers tur langs vår kyst, og har god internetttilgang, så hadde det vært artig om du laget en tråd her med bilder, posisjoner og erfaringer underveis på din seilas.

Link to post
Share on other sites

Heij igjen! På mine seilaser på Vestlandet har jeg kun benyttet sjøkart i stort format ( kystkartserien). De gir bedre oversikt og er detaljerte nok, spesielt når du har kartplotter og en los/ guide i tillegg. Du betaler da bare en brøkdel av hva båtsportkartene koster. De lange fjordene er dype og rene, det er i utløpene og kyststripen forøvrig du behøver detaljerte kart.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Til Eureka:

 

Tak for tip vedr. gulesider.no. og om andre lokationer på Vestkysten. Det vil jeg kigge på.

 

Mine evner som fotograf er i bedste fald middelmådige, selvom jeg forsøger at tage billeder på mine længere sejlture. Her er en serie fra min tur til Åland i 2007, hvor min kone "stod på" på Öland og sejlede med op til Stockholm, hvor et vennepar kom om bord og vi sejlede til Åland og tilbage til Stockholm, hvorefter jeg sejlede båden hjem til Helsingør. Jeg har lagt billederne op på en Picasawebserver:

 

Link

 

Det skal være mig en fornøjelse at lægge billederne fra min kommende sommertur op på en billedserver, som man kan få adgang til i Norge - men som sagt: Jeg er ren amatør på det fotografiske område ... og selv med en god internetforbindelse, kan upload af billeder ind imellem godt være lidt problematisk ...

 

Til Kjappfot:

 

Tak for tip vedr. papirsøkort. Det lyder jo rigtig interessant. Er det muligt, du ved lejlighed kan give mig konkrete tip om, hvilke søkortnumre, jeg have ombord - du ved: Need to have og andre - måske: Nice to have :rolleyes: Jeg kender ikke kystlinien endnu, så jeg er ikke helt klar over, hvor det er vigtigt at have meget detaljerede kort.

 

Til S.Y.Laud:

 

Endnu engang: Tak for gode råd og support. God idé med link til EFS og redningsselskabet. Det vil jeg se på.

Og jeg er med på, at jeg skal være opmærksom på vejr- og farvandsudsigterne i disse farvande. Min båd er jo ikke en decideret hårdtvejrssejler, så jeg forsøger normalt at undgå at sejle ved varsel om kuling- eller værre ... Jeg har meget gode erfaringer med yr.no ... Er det også en side, I har gode erfaringer med? - Eller er der andre, der giver gode/bedre prognoser om kystvejret i Norge?

 

Til Jer alle:

 

Jeg er meget taknemmelig over al den hjælp jeg har fået på denne "site". Heldigvis er der en lang vinter til at fordøje og bearbejde de mange inputs. Så jeg vil nok vende tilbage, når jeg har fået sat mig bedre ind i alle mulighederne. Når I omtaler nogle lokaliteter, ved jeg i øjeblikket end ikke, hvor de ligger henne :confused: ... pinligt ... Men det kan jo kun blive bedre ... :yesnod:

 

Mange hilsener

Flemming

 

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post
Share on other sites

Hej Flemming,

 

Velkommen til bådplassen så. Tænkte det kunne friste med en artikel fra Set Sail http://setsail.com/northern-exposure-november-passagemaker/ der findes en .pdf der der nok er værd at læse. God nok ikke skrevet af "pinnefolk",,men anyways.

 

Har selv sejlet lidt på Vestlandet 2002 under bådbytte Bergen <=> København

Husker især Bekkjarvik (måske fordi det var ok vejr den dag :giggle: ),,kom jeg der igen, ville jeg ikke sejle forbi.

 

http://www.havneguiden.no/id/29069?havn=843&grp=20,22,843&cc=1

 

Her er et par andre "sjove" links:

 

http://www.trikola.net/xanadu/xgmaps.php?nautical=on&mapClat=60.0082&mapClng=5.2032&zf=17

 

http://kart.finn.no/?finnkode=25483727&adType=BOAT&title=Leangbukta+46%2c+1392+Vettre&mapType=finnvector&showPin=1&utmx=246282&utmy=6641683

 

Forstår du allerede har haft glæde af dit besøg her - men pas nu på - der findes faktisk tråde der handler om hvorvit man kan blive afhængig af Båtplassen.

 

Lykke til med din videre planlægning.

 

s/y Unique @ CPH :flag_da:

http://www.diva35.com

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Flemming,

 

Minimumsbehov for kart vil avhenge av hvilken reiserute du tenker å legge opp til. Men, etter min mening bør du i hvertfall ha disse ombord:

Kystkartserien: 204,207,208,209,210

Hovedkartserien: 9,10,11,12,13,14,16,19 (Bømlo-området har masse øyer med ulike seilingsleder og uthavner),25,26,28,29 (Stadt),35(Hustadvika)

 

Kjøpt nytt kommer vel dette på under 4000,- og det kan vel hende du allerede har kartene ned til Lindesnes (9 og 10).

I tillegg kommer da Cruisingguiden og gjerne også Den Norske Los "Jærens rev-Stad" og "Statt-Rørvik".

 

Som du sier er det en utmerket ide å avskrive investeringene over flere Vestlandsturer :thumbsup:

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Flemming, når du er på tur i sommer langs vår kyst kan du legge inn foto i denne tråden. Veiledning for hvordan du gjør det kan du få om du vil og det er ikke vanskelig. :) Siden du skal på en så lang tur kommer du nok til å besøke mange fine plasser mange av oss ikke har vært på, og det hadde vært veldig spennede om du langde en liten reiseskildring og skrev noen ord om dine opplevelser.

Link to post
Share on other sites

Til Eureka,

 

Det vil jeg da lige kigge på ...

Normalt lægger jeg diverse billeder op på en server og så sender jeg et link til dem, der evt. har lyst til at kigge.

Men hvis det er nemt i dette forum, er det fint med mig. Det kan være, jeg prøver at lægge et billed op for at lære det ...

 

mvh

Flemming

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kære alle,

 

Så er dette års sejltur i Vestlandet desværre slut. :seeya:

 

Turen startede i Lillesand og via utroligt mange skønne steder sluttede "opturen" i Kristiansund.

 

Hjemturen gik bl.a. via Håholmen, Finnøya, Sandshamn, Silda, Kalvåg, Svanøyvika, en ankerplads - Kjøpstad - i Skifjorden, Uttoskavågen, Strusshamn, Bekkjarvik, Kopervik, Flørli i Lysefjorden, Stavanger, Egersund, Farsund, Flekkerøy og Arendal.

 

I går sejlede jeg så fra Arendal til Lille Kornö i Sverige :flag_sw: ...

 

Det var vemodigt at nedtage det Norske gæsteflag :flag: ... men jeg er overbevist om, at der vil blive brug for det igen ... måske allerede til næste år ... Det har været en stor oplevelse for en dansker at sejle i denne fantastiske natur. Jeg har naturligvis taget et hav af billeder og vil vende tilbage med nogle links, hvis der skulle være interesse for at se, hvad jeg har oplevet denne sommer ...

 

Tak for tips og forslag til steder og havne ... Dem har jeg haft god glæde af.

 

Mange hilsener

Flemming Torp :flag_da::wflag:

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hej Norske seilervenner,

 

"Mit livs sejltur" startede fra Helsingør den 29. juni og sluttede i Helsingør, den 8. september 2011.

 

Fra Helsingør til Bergen sejlede jeg sammen med min gamle nabo (80 år) til Bergen via Anholt, Sæby, Lillesand, Mandal, Lista, Tananger, Haugesund, Sagvåg, Hjellestad og til Bergen, hvortil vi kom den 10. juli.

 

Min sejlerven tog flyveren til København om eftermiddagen, den 12. juli og min kone og to drenge kom til Bergen samme aften. Vi havde et par dejlige feriedage i skærgården omkring Bergen i strålende solskin og overnattede i nærliggende naturhavne. Drengene returnerede til Danmark efter en lille uge og min kone efter knap to uger fra Bergen, hvorfra resten af min sejltur i sommeren 2011 foregik som singlesejlads - via den pragtfulde naturhavn i Uttoskavågen, og havnene: Florø, Fosnavåg, Ålesund, Ona til Kristiansund. Både Stadlandet og Hustadvika (med undtagelse af lidt tåge ...) viste sig fra den allerbedste side. I Ålesund tog jeg på en udflugt til Geiranger ... En uforglemmelig dag i pragtfuldt vejr med utrolige udsigter ... :thumbsup:

 

"Hjemturen" startede fra Kristiansund, den 3. august og gik via den lille idyl, Håholmen, den 'mindre' idyl, Storholmen, en pragtfuld gæstehavn på Finnøya, en ikke så charmerende havn på Lepsøya, en skøn havn på Sandshamn (hvor jeg ventede på bedre vejr for at passere Stad ...), den smukke ø Silda og den idylliske havn Kalvåg, og en idyllisk lille havn i Svanøyvikan, en smukt beliggende ankerplads - Kjøpstad - i Skifjorden, et mislykket forsøg på at komme ind ved Kjerringøy/Gotaosen (NB!: En luftledning i ca. 12 m.'s højde blokerede for indsejlingen, og den er ikke vist i Havneguiden # 4 (2010) - p. 35 nr. 20 ...), så jeg søgte 'tilflugt' i "min" dejlige naturhavn i Uttoskavågen, den 14-15. august.

 

Herfra gik turen via Strusshamn (ved Bergen), Bekkjarvik, og den 'ikke-så-idylliske' havn, Kopervik, ind i Lysefjorden til Lysebotn og derfra til Stavanger. Lysefjorden var en fantastisk oplevelse. Overnattede ved den lille mole i Flørli ved det gamle vandkraftværk fra 1917.

 

Fra Stavanger en kort tur til Tananger, og ind til Egersund igennem den smukke tur i den nordlige indsejling til gæstehavnen, hvorfra turen gik til Farsund i utrolig kraftig modstrøm ved Lista. Vejret var med kulingvarsler, så jeg havde et par dage i den smukke by - Farsund, hvor man kunne overnatte gratis i gæstehavnen ... fin, fin service og tæt på glimrende indkøbsmuligheder.

 

Da kulingvarslet blev taget ned og vinden gik i vest, stak jeg ud og sejlede til Flekkerøy op til Arendal, da jeg som solosejler ikke ville tage den direkte tur ned til Skagen over Skagerak, men hellere sejle "lidt i læ" fra Sørlandet til den Svenske skærgård, som jeg entrerede i buldrende mørke ved Lille Kornö den 1. september. Det var tydeligt, at sejlsæsonen var slut, da alle faciliteter i Arendal var lukket ned på det tidspunkt.

 

I den svenske skærgård gik hjemturen igennem den Svenske skærgård: Källö-Knipla, Kullavik, Träslövsläge (hvor jeg ventede i tre dage med kulingvarsel for Kattegat), og derfra direkte hjem til Helsingør, hvortil jeg ankom den 8. september sent om aftenen.

 

Den udsejlede distance er lidt over 1.850 sømil og de godt ti uger på båden med besøg i Vestlandet har for mig været en uforglemmelig sejloplevelse. :seeya:

 

Jeg har været heldig med vejret, har ikke haft alvorlige uheld på grej eller personer. Fik god hjælp i Bergen til reparation af mit ankerspil hos Frydenbø Electric. Udover at mit varmeapparat (diesel-baseret) holdt op med at fungere og min genua fik en flænge i underliget på hjemturen, har jeg ikke haft nogen form for uheld på de godt ti ugers sejlerferie. :yesnod:

 

Skulle du have lyst og tålmodighed til at kigge igennem nogle af mine fotos fra turen imellem Lindesnes og Arendal, har jeg uploadet dem på en Picasa Webserver med adressen:

 

Fotos fra sommerturen i Gimle til Vestlandet 2011

 

https://picasaweb.google.com/fltorp/Album1Norge2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMjK66ugz5XfjQE&feat=directlink

 

Jeg har haft stor glæde af

* Havneguiden # 2, 3 og 4,

* Den Norske Los nr. 2B, 3 og 4 samt

* Statens Kartverk Sjø - Hovedkartserien nr. 11 - 35 med enkelt undtagelser af kort over de indre fjorde,

* De mange turistbrochurer, man kan få helt gratis i de større byer og havne.

 

Jeg har benyttet

* C-Map kort på kortplotteren og

* på min PC har jeg haft glæde af at benytte det Norske program TIKI-navigator med kortene NO2 og NO3.

* Meget stabil internetopkobling via Net-1, til vejrudsigter, (yr.no og zygrib), mail, kystverkets fantastiske sider, søgning på udflugter, seværdigheder, turistinformation, m.m.m.

 

Og endelig har jeg med taknemmelighed modtaget gode forslag og tips her i dette forum og fra de mange venlige og hjælpsomme norske seilere, jeg har mødt på min tur. Nord for Bergen mødte jeg ingen Danske sejlere ...

 

Jeg er overbevist om, at det ikke er sidste gang jeg vil besejle denne fantastisk kyststrækning med de helt unike naturoplevelser.

 

Mange venlige hilsener

Flemming Torp

Redigert av Flemming Torp (see edit history)

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post
Share on other sites

Hej Norske seilervenner,

 

"Mit livs sejltur" startede fra Helsingør den 29. juni og sluttede i Helsingør, den 8. september 2011.

 

Fra Helsingør til Bergen sejlede jeg sammen med min gamle nabo (80 år) til Bergen via Anholt, Sæby, Lillesand, Mandal, Lista, Tananger, Haugesund, Sagvåg, Hjellestad og til Bergen, hvortil vi kom den 10. juli.

 

Min sejlerven tog flyveren til København om eftermiddagen, den 12. juli og min kone og to drenge kom til Bergen samme aften. Vi havde et par dejlige feriedage i skærgården omkring Bergen i strålende solskin og overnattede i nærliggende naturhavne. Drengene returnerede til Danmark efter en lille uge og min kone efter knap to uger fra Bergen, hvorfra resten af min sejltur i sommeren 2011 foregik som singlesejlads - via den pragtfulde naturhavn i Uttoskavågen, og havnene: Florø, Fosnavåg, Ålesund, Ona til Kristiansund. Både Stadlandet og Hustadvika (med undtagelse af lidt tåge ...) viste sig fra den allerbedste side. I Ålesund tog jeg på en udflugt til Geiranger ... En uforglemmelig dag i pragtfuldt vejr med utrolige udsigter ... :thumbsup:

 

"Hjemturen" startede fra Kristiansund, den 3. august og gik via den lille idyl, Håholmen, den 'mindre' idyl, Storholmen, en pragtfuld gæstehavn på Finnøya, en ikke så charmerende havn på Lepsøya, en skøn havn på Sandshamn (hvor jeg ventede på bedre vejr for at passere Stad ...), den smukke ø Silda og den idylliske havn Kalvåg, og en idyllisk lille havn i Svanøyvikan, en smukt beliggende ankerplads - Kjøpstad - i Skifjorden, et mislykket forsøg på at komme ind ved Kjerringøy/Gotaosen (NB!: En luftledning i ca. 12 m.'s højde blokerede for indsejlingen, og den er ikke vist i Havneguiden # 4 (2010) - p. 35 nr. 20 ...), så jeg søgte 'tilflugt' i "min" dejlige naturhavn i Uttoskavågen, den 14-15. august.

 

Herfra gik turen via Strusshamn (ved Bergen), Bekkjarvik, og den 'ikke-så-idylliske' havn, Kopervik, ind i Lysefjorden til Lysebotn og derfra til Stavanger. Lysefjorden var en fantastisk oplevelse. Overnattede ved den lille mole i Flørli ved det gamle vandkraftværk fra 1917.

 

Fra Stavanger en kort tur til Tananger, og ind til Egersund igennem den smukke tur i den nordlige indsejling til gæstehavnen, hvorfra turen gik til Farsund i utrolig kraftig modstrøm ved Lista. Vejret var med kulingvarsler, så jeg havde et par dage i den smukke by - Farsund, hvor man kunne overnatte gratis i gæstehavnen ... fin, fin service og tæt på glimrende indkøbsmuligheder.

 

Da kulingvarslet blev taget ned og vinden gik i vest, stak jeg ud og sejlede til Flekkerøy op til Arendal, da jeg som solosejler ikke ville tage den direkte tur ned til Skagen over Skagerak, men hellere sejle "lidt i læ" fra Sørlandet til den Svenske skærgård, som jeg entrerede i buldrende mørke ved Lille Kornö den 1. september. Det var tydeligt, at sejlsæsonen var slut, da alle faciliteter i Arendal var lukket ned på det tidspunkt.

 

I den svenske skærgård gik hjemturen igennem den Svenske skærgård: Källö-Knipla, Kullavik, Träslövsläge (hvor jeg ventede i tre dage med kulingvarsel for Kattegat), og derfra direkte hjem til Helsingør, hvortil jeg ankom den 8. september sent om aftenen.

 

Den udsejlede distance er lidt over 1.850 sømil og de godt ti uger på båden med besøg i Vestlandet har for mig været en uforglemmelig sejloplevelse. :seeya:

 

Jeg har været heldig med vejret, har ikke haft alvorlige uheld på grej eller personer. Fik god hjælp i Bergen til reparation af mit ankerspil hos Frydenbø Electric. Udover at mit varmeapparat (diesel-baseret) holdt op med at fungere og min genua fik en flænge i underliget på hjemturen, har jeg ikke haft nogen form for uheld på de godt ti ugers sejlerferie. :yesnod:

 

Skulle du have lyst og tålmodighed til at kigge igennem nogle af mine fotos fra turen imellem Lindesnes og Arendal, har jeg uploadet dem på en Picasa Webserver med adressen:

 

Fotos fra sommerturen i Gimle til Vestlandet 2011

 

https://picasaweb.google.com/fltorp/Album1Norge2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMjK66ugz5XfjQE&feat=directlink

 

Jeg har haft stor glæde af

* Havneguiden # 2, 3 og 4,

* Den Norske Los nr. 2B, 3 og 4 samt

* Statens Kartverk Sjø - Hovedkartserien nr. 11 - 35 med enkelt undtagelser af kort over de indre fjorde,

* De mange turistbrochurer, man kan få helt gratis i de større byer og havne.

 

Jeg har benyttet

* C-Map kort på kortplotteren og

* på min PC har jeg haft glæde af at benytte det Norske program TIKI-navigator med kortene NO2 og NO3.

* Meget stabil internetopkobling via Net-1, til vejrudsigter, (yr.no og zygrib), mail, kystverkets fantastiske sider, søgning på udflugter, seværdigheder, turistinformation, m.m.m.

 

Og endelig har jeg med taknemmelighed modtaget gode forslag og tips her i dette forum og fra de mange venlige og hjælpsomme norske seilere, jeg har mødt på min tur. Nord for Bergen mødte jeg ingen Danske sejlere ...

 

Jeg er overbevist om, at det ikke er sidste gang jeg vil besejle denne fantastisk kyststrækning med de helt unike naturoplevelser.

 

Mange venlige hilsener

Flemming Torp

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...