Jump to content

Tips og information om turen fra Kristiansand til Trondheim


Flemming Torp

Recommended Posts

Hei Flemming. Det må ha vært en enestående tur! Selv holder jeg til i Ålesund og er enig med deg at Finnøy er en veldig fin havn og du har fått med deg mange andre fine steder ser jeg. Seilte du med Hurtigruten til Geiranger eller med egen båt? Det er en lang men mektig tur til Geiranger, og det er flere andre fine fjorder du har passert, f.eks, Hjørundfjorden, på vei til Geiranger.

 

Velkommen tilbake til Vestlandskysten!

Link to post
Share on other sites

Hei Eureka,

 

Tak for din venlige kommentar. Billederne er primært beregnet for min familie og mine venner, men måske også Norske sejlere kan have lidt glæde af dem? Jeg er bestemt fotoamatør og der er ind imellem "huller", som primært skyldes regnvejr - eller hvor jeg var solo på kryds, hvor mit kamera bliver nede om læ ... :giggle: Af billederne at dømme skinner solen jo næsten konstant på Vestlandet ... og det er næppe HELE sandheden. :giggle:

 

Du spørger til min tur til Geiranger. Jeg må indrømme, at jeg fandt turen i min sejlbåd (sikkert for motor ?) ret lang og tidskrævende, så jeg tilmeldte mig i stedet en heldags tur med bus (den normale rutebil) og forskellige færger til Hellesylt, hvorfra den lille færge sejlede den utroligt smukke tur til Geiranger, hvorfra der via flere små færgeforbindelser atter gik en bus retur til Ålesund, som i øvrigt er en utroligt charmerende og smuk by ... :yesnod:

 

Iøvrigt glemte jeg at nævne, at jeg også på min PC havde downloadet et eksemplar af "e-boken - the norwegiancruisingguide" Den Norske Cruisingguide - e-bok - for en person, som mig, der er i disse farvande for første gang, er det en meget inspirerende publikation ...

 

Som jeg forstår debatten i Norge, er der noget, der tyder på, at det fremover bliver nemmere at lade sin båd "overvintre" i Norge ... og det har jeg da spekuleret lidt på at benytte mig af ... Der er ca. 500 sømil fra Helsingør til Bergen og det samme den anden vej ... Så man ville "spare" mindst 1.000 sømils sejlads i sin sommerferie til Vestlandet, hvis man kunne starte sin ferie dér ... Jeg tænker lidt på det, og vil nok starte en ny tråd om det emne, for at få nogle tips og idéer til, hvordan det evt. kan lade sig gøre og hvad det koster osv. osv. Norwegian har jo nogle meget attraktive tilbud på flytransport imellem København og Bergen/Stavanger/Ålesund ... :yesnod:

 

Et lille tillægsspørgsmål: Jeg har lagt hele min sejltur ind i en rute på Google Earth, og nogle ville måske være interesserede i at se hele turen i det format? ... Kunne du evt. give mig et tip til, hvordan man kan gøre det, så andre kan få adgang til at kigge med?

 

Mange seilerhilsener

Flemming

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post
Share on other sites

Som en kuriositet kan jeg nevne at det pågår en debatt og utredning, utredning nummer 18, om det skal graves og bygges en tunnel for sjøfarende gjennom Stad slik at man ikke lenger må gå ute i havet, men kommer igjennom ved Silda i sør. Tunnelen skal være så høy og bred at de store Hurtigrutene kan passere. Det blir isåfall den første i verden. Det er mye skipstrafikk over Stad og når det stormer må den vente på bedre vær.

Politisk, regjeringen, er det tilsynelatende liten vilje til å bygge denne tunnelen, siden den har blitt utsatt og utsatt. Det siste var at fiskeriministeren var tvilende til om båtene klarte og treffe tunnelhullet. Men kanskje du en dag kan seile gjennom tunnelen :)

Link to post
Share on other sites

Hej Flemming,

 

Tak for de super flotte billeder. Det luner på en trist Novemberdag. Sejler selv en del singlehand, i ferie situationen mest fordi jeg har mere ferie en overkommandoen :rolleyes: Anyways - har besøgt Norge nok ca 14 gange nu, mest Sørlandet men en enkelt gang på vest landet. Vedr de mange sømil mellem Bergen & Helsingør kan du jo evt. overveje "byttebåd" situationen som vi gjorde dengang vi var på vestlandet. Der findes sikkert Nordmænd der gerne vil sejle i Øresund og dermed lægge de mange sømil bag sig for en billig fly billet :thumbsup: Din rute ja, Det er noget med save as *.kmz fil, men hvordan du får det ind i dette fora må moderatoren forklare. De bedste hilsner

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Hej BMF,

 

Det lyder til, at vi er i samme situation hvad sejlads angår ... :wink:

 

Som nævnt har jeg forsøgt at lægge turen ind i Google Earth og dette er et forsøg på at lægge et link ind i dette Forum ... Om det virker ved jeg ikke, men nu prøver jeg:

Gimles sommertur til Vestlandet 2011 - Lagt ind i Google Earth

 

Ved at trykke på ikonet: "Afspil rundvisning" (hedder det på dansk), kan man "flyve sejlturen" fra Helsingør og op til Kristiansund og tilbage via Arendal og over til den svenske skærgård til Helsingør. Man kan selv bestemme hastigheden og man kan "slide sig frem" til de steder, som man er mest interesseret i ... Hvis det altså virker ... :crazy:

 

Mange hilsener

Flemming

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Flemming, og "takk for sist..."

 

Godt å se at seilturen nordover Norge gikk fint, og at "min" landsdel viste seg fra en såpass fin side som den i følge bildene gjorde denne sommeren. Gøy å se at du både var innom hjembyen min Ålesund, og i tillegg at du fant frem til Ona, hvor jeg har mitt lille "feriested".

Jeg har bare bladd fort gjennom bildene, men vil naturligvis ta det igjen når jeg har litt bedre tid. Flotte bilder!

 

Håper dere har en fin høst og tidlig vinter i Danmark!

Link to post
Share on other sites

Hei igen, og tak i lige måde - "Laud"! :thumbsup:

 

Som du måske fornemmer, havde jeg simpelthen nogle rigtig dejlige dage i Ålesund - herunder busturen og sejlturen til Geiranger i herligt vejr ... En stor, stor oplevelse.

 

Også mit besøg på Ona var uforglemmeligt. Jeg kan fortælle, at jeg mødte en meget venlig norsk familie, som var igang med at rense fisk, som var fanget på krog i løbet af dagen ... Den hed 'hyse'. Det ord har vi ikke på dansk, men Google kunne fortælle mig, at på dansk hedder den 'kuller' ...

 

De fortalte mig, at de bl.a. havde en søn, som studerede i København. Da jeg spurgte hvor, svarede de CBS (Copenhagen Business School = Handelshøjskolen i København). Så måtte jeg jo fortælle, at jeg var tilknyttet CBS som ekstern censor, hvilket resulterede i, at de forærede mig en dejlig portion hyse til min middag ... :giggle: Meget velsmagende og dejlig konsistens!

 

Det er meget sandsynligt, at Gimle og jeg atter vil søge mod vestlandet i sommeren 2012 ... Selvom jeg har set mange dejlige steder, er der jo også mange dejlige steder, jeg ikke har set ... :smiley:

 

Lige nu er jeg glad for at jeg ikke er i sejlbåd omkring Færøerne og Norskehavet ... uha, uha ...

 

Mange hilsener

Flemming Torp

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post
Share on other sites

:cheers_wine: Fantastisk bra Flemming! Det gjelder å utnytte all mulig form for "smøring", og særlig når det er snakk om god hyse!

Jeg sitter på Ona akkurat nå, og du ville ikke vært i seilbåt her ute heller i dag... (tok noen bilder i dag, postet på denne siden) så jeg er glad jeg sitter inne og titter ut på været! Vannstanden er nok rundt en meter over normalt akkurat nå, pluss at det faktum at det blåser orkan i kastene ikke gjør det særlig mer seilvennlig.

Ha en deilig kveld i Danmark!

Link to post
Share on other sites

Hei igen - 'Laud',

 

Uha - fine billeder fra Ona ... Men også lidt skræmmende.

Nu kan jeg godt forstå, hvorfor molen mod nordvest skal være så høj ...

Håber alle slipper for personskader eller skader på huse og bådene ...

Så på min PC en norsk TV-reporter fik en stor bølge ind over sig midt i en reportage ...

Mange oilrigs er blevet evakueret i Nordsøen ...

Sidder lige nu trygt og godt i stuen og har lagt Sissel på CD'en og nyder den utroligt smukke "Innerst i Sjelen" - Den kan jeg bare høre igen og igen ...

 

Håber du og dine kære får en fin week end.

 

Mange hilsener

Flemming

Med sejlerhilsen

Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder fra en tur jeg har god lyst til å ta en gang jeg og......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Flemming!

Siste nytt fra Ona er at alt har gått meget bra, og det har ikke vært skader på verken matierielle eller mennesker. Uvær er ikke uvanlig her ute, så alt er på en måte klargjort for slikt på forhånd selv om det var mange uheldige omstendigheter som inntraff samtidig denne gangen med både høy flo og stormen "Berit". Akkurat nå sitter jeg i kjøkkenvinduet og alt er helt stille og rolig. Ikke mer vind å høre for denne gang...

 

Ha det trivelig med Sissel og "Innerst I Sjelen" av gamle gode Ole Paus. Det er mannen som kan å lage flotte tekster og flott musikk. Sissel er forøvrig en ener på framførelse :-)

Ha en fin kveld!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...