Jump to content

Finnes det "rustspisende" midler?


benq

Recommended Posts

JA, og et av dem er Evapo Rust, kan nesten få det inntrykk av at det er snakk om et Tv-shop produkt... MEN det fungerer :thumbsup: .

 

Kom over det via et Amerikansk båt forum, og utifra det en kunne lese der så det så lovende ut at jeg ville prøve selv, er et par bilder her.

 

Produktet fjerner rust såfremt rusta ikke er beskyttet av et fett lag, kan være en fordel å varme vesken litt før en senker objektet nedi, la virke over natten .

Skal også være miljøvennlig, er snill imot hender, og kan bruke om igjen mange ganger...

 

Kan også kjøpes i Norge..

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hvis formålet er å fjerne (spise) rusten er det sandblåsing og etterbehandling med syre som gjelder.

(En metalloverflate som er behandlet med roterende stålbørste vil piske rusten (mikroskopisk) ned i metallet selv om det ser blankt ut etter behandlingen.

Noen kjemikalier (rustspisere) koker seg inn i rusten og binder oksygenet.

Deretter må det forhindres at mer oksygen slipper til.

Hvis rusten er dypere (graverust) vil rustprosessen fortsette under overflaten.

Derfor er banking og hakking viktig for å få vekk alt løst materiale.

Har som amatør brukt mange ulike "rustspisere" gjennom 30 år og har de siste årene brukt det sveitsiske produktet Brunox etter råd fra et biloppretterverksted. Turtle rust-killer / rust-eater virket også veldig aggressiv i kokingen, men er vesentlig dyrere over disk.

 

Skal bli artig å se hva proffene anbefaler.

Link to post
Share on other sites

Til mindre deler som kan nedsenkes i et bad er elektrolyse en grei måte å fjerne rust på. Jeg har sette dette brukt på motorsykkeltanker med godt resultat, og det er godt egnet også til mange andre ting.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Rustfjærning kan brukes 30% Saltsyre. Kjøpes på Maxbo etc.

Må prøve seg fram hvor lenge det må stå på Beg.med 10 min. Så spyl av

 

Spyle av, som med VANN ???

 

Vet ikke helt om jeg vil spyle rent/bart metall med vann altså. Vil heller ha vann og fukt vekk fra metallet....

 

Jeg har bruk slik rustmelk fra Würth. Det er rustomvandler som man pensler på, og forandrer rusta til svart metall, uten rust. Bare å pusse og ha på sink etc etter hva man selv ønsker.

 

Men ingen får meg til å spyle vann på metall som er bart/behandlet, høres ut som en fin måte å mette porene i stålet på med fukt før man lukker de med noe spray....Og det må jo ruste som ville helvete i ettertid ???

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jo, men får man virkelig tørket det da ?

 

Da hadde jeg nok hatt mer tillit til et middel man kliner på, og som man slipper å spyle av etterpå :)

 

Biltema har/hadde sånn rustgele eller hva det var. Spyl av med vann.....Den bruker ikke jeg ihvertfall :)

 

Jeg har brukt den rustomvandleren fra Würth en del, og den fungerer veldig bra.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Ferro-bet er bra. Det hvite belegget som danners etterpå bruker jeg å fjerne med børste og varmt vann. Det må skrubbes godt gjerne med skifte til nytt varmt vann. Man kan med fordel ta en ny runde med Ferro-bet og skrubbing. Har langt bedre erfaring med Ferro-bet enn "rustmelk".

 

Sandblåsing med proffutstyr er selvsagt bedre og enda bedre er profesjonell vannspyling med ekstremt høytrykk. Da slipper man støvproblemet og man får spylt ut syre som ligger i stålets porer.

 

"Brodern" står helt fritt til å gjøre det på sin måte, men behandlet med Ferro-bet kan stålet stå lenge uten maling før det ruster.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er noe som skal males og holde over tid ville jeg brukt en maling fra Jotun. Denne heter Jotamastic og kommer i noen forskjellige versjoner. Dette er en tokomponent epoximaling som binder på dårlig underlag. Selfølgelig jo bedre underlag jo bedre blir det. Malingen er beregnet til bruk på stålkonstruksjoner der ikke skikkelig grunnarbeid er mulig. Eksempel ved stålbørsting. Vannblåsing.

 

Hvis overflaten børstes skikkelig ren. Vaskes godt med eks salmiakkvann. Maler etter anbefalt filmtykkelse så holder det i mange år.

 

De andre malingslevrandørene har selvfølgelig samme type malinger men jeg nevnte Jotun siden den er Norsk.

Link to post
Share on other sites

Hei, og godt nytt år...

 

I løpet av min korte karriere som sjømann brukte vi et stoff som het Metal brite på skipsdekket. Sprøytet på, lot det virke i noen minutter, spylte så av. Dekket så nymalt ut etterpå.

 

Om dette er årsaken til at det er lite fisk i havet vet ikke jeg :giggle: , men det kan vel ikke være bra...., men at det funket er helt sikkert...

 

Er ikke sikker om det går an å få tak i dette i butikk, vi kjøpte det gjennom skipshandler..

 

Mvh

Rune

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

ja det rekker ikke å ruste på det minuttet det tar før det det varme vannet har tørket, så fremt man ikke står ute i fuktig og kaldt vær da...

 

Evapo-Rust video

 

 

 

Strip-All er også et produkt som virkelig funker, men kanskje mere omstendelig da det kreves varmt bad å legge delene i http://www.drakechemicals.no/produkter/stripall

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...