Jump to content

Restaurering Mercury T2 ( racing motor )


Droll

Recommended Posts

Porno lyd selv for meg som er Hondafanatiker og liker Høyturtallsmotorer med VTEC

Tilhører en Australier med navn Guy Hanson ( piloten i filmen )....

 

 

Litt stillstand om dagen.... men det er deler underveis..

 

Fikk nettopp beskjed om at rådene er på vei tilbake ifra JSRE, etter letting og balansering + litt pynt :yesnod: , kom dit på fredag.... på vei tilbake til meg NÅ ...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 2 uker senere...

Fremdeles stille....hadde ventet rådene tilbake, men Posten skuffer aldri ..... transporterer de pakkene med sykkel kjerre :confused: ...

 

 

Men noen deler har ankommet, alle nåle lagrene er her ( X-pinne/råde/bære lager ) siste kule lagret kom i siste deleforsendelse, så da har jeg egentlig nok til å begynne på veiva (presse på topp/bunn kule lager + montere de 5 bærelagrene )....men lar det bero litt til..

 

Har blitt litt tid til klargjøre endel deler til lakkering, må fremdele pynte litt på noen deler + tette et par hull som har blitt boret ( extra hull for eksos helt ØVERST på stammen ).... har en viss følelse på at den blir hørbar selv med noen færre hull .....

 

t2_leg_01.jpg

Og som dere ser har jeg nesten bestemt meg for å bruke et litt nyere girhus.... var selvsagt boret noen eksos hull i det huset som var med også.... som har svekket selve huset ( skal selvsagt sveises men dog...

 

Svinghjulet er også nesten klart ..... må bare sjekke ut et par ting før jeg sender det på avbalansering....

 

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Fikk nettopp beskjed om at rådene er på vei tilbake ifra JSRE, etter letting og balansering + litt pynt :yesnod:

 

Rådene kom tilbake i dag, skal ikke skrive så mye om de.....

 

ALLE rådene er nå 244 Gram ( +/- 0,5 Gram ), var orginalt 265 gram, er en litt mere moderne type en de som egentlig ble brukt ( ifra en nyere R6 motor )... de gamle rådene veide 296 gram +/- 15 gram...

 

Så totalt er rådene 52 Gram lettere pr STK ( minus 31 G ifra gammel til ny råde type, og minus noen gram til i letting... )

 

t2_rods_jsre_02.jpg

Er selvsagt 3 til men de kan få ligge i fred til den store dagen...

 

Kan anbefale de som ønsker tilsvarende jobber uført å ta kontakt med Jay Smith ( JSRE ), bygger også hele motorer for de som ønsker det...

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Svinghjulet er nå nesten klart til å bli sent ut for balansering, er egentlig bare å bruke litt loctite på senter boltene ( ønsker ikke en 3,3 kg "UFO" bak meg... )

 

t2_flywheel_front.jpg

Ser ikke så verst ut her..... ble avfettet for så å bli lagt i bløtt over natta i EVAPO-RUST ....

 

t2_flywheel_back.jpg

 

Er samme senter hubben som er brukt på dette bilde, er bare "vasket" .....

t2_replacment_timing_belt_05.jpg

 

 

Bare for å vise hvordan dette midlet fungerer... her er et FØR bilde....

flywheels.jpg

Har brukt det nederst til høyre....... det svinghjulet nederst til venstre ble antagelig kun brukt på sprint løp.. er uten magneter til lading + endel lettere

( Denne typen svinghjul ble ofte brukt som en "oppgradering" på standard motorene også, men var kun standard på T2 og T2x motorene ... )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 2 uker senere...

På tide med en liten oppdatering igjen....

 

Mesteparten av delene er nå på ankommet, foreløpige siste levering ankom med posten i dag...

 

t2_pistons.jpg

Dagens deler var 6 stk stempler... pris ca 700.- pr stk...

Er ikke de riktige stemplene men vil fungere helt fint, de riktige stemplene har være NLA i maaange år, fikk tilbud på et par stk ifra down under....$300.- pr stk.... ville dog IKKE passet da de var til standard boring ( min TII er boret .015" )

 

Bildet viser også øvre/nedre bærelager på veiv... coil ledningen ( resten av ledningene har samme farve :smiley: )

 

t2_ssm_bearings.jpg

Nærbilde av 2 lagre som skal i girhuset.... begge lagre er like, MEN det til høyre er modifisert litt av Mercury... noe som gir en extra pris på $100.- ( vill ledende pris er da $237.22... eller ca 2191.82 i Norge :sweat: ... )... for den som lurer kan sjekke opp lagret selv.. er et Timken HM81649 .... noen tjener penger ....

 

Ellers.... dukker opp interessante ting rundt om på nettet med ugjevne mellomrom.

 

ssm_tank.jpg

Er en ekspansjons tank som skal kobles til girhuset.... et problem med disse girhusene er trykket og varmen som genereres under bruk, noe som kan føre til at oljen kan bli presset ut av girhuset.....når giret avkjøles skapes da et vakuum som kan suge vann inn....

Mercury sin løsning på problemet var en ekspansjons tank som monteres inne i båten ( skrog gjennomføring kan sees på høyre side... ) .

Slangen som forsvinner ut på venstre side skal kobles til gir husets lufte skrue..... ble egentlig utviklet for bruk på de litt nyere SSM IV og VI modellene men passer også på andre gir hus.

 

 

Og nå... noe helt annet...

fauna.jpg

Litt nebb rens etter å ha vært på fugle brette og spist litt/noen ....

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei Arne Kjetil, er spent på hvordan det går med TII prosjektet ditt ! (Har sett deg på S&F)

 

Båtene det er bilde av lenger opp var begge mine, den ene til venstre er en Schulze Hydro cat som jeg kjørte med

en Twister I (kjøpt ny), den andre båten til høyre er en Miles Master med TIIx, året etter byttet jeg til lisens nr. 52 (lisensnummer 1 var forbeholdt Tom percival som ble verdensmester det året), bildet er tatt i Drammen, ikke Ove T på bildet men undertegnede i båten og min mekaniker ved siden av. Dårlig stemning der på grunn av..... ja..... akkurat det du sliter med emlig drivremmen og lager til tenningen ! Det hadde vært morro å høre (se) motoren din når den blir ferdig, ekstra gøy hadde det vært om den kunne stå på en riktig racerbåt (katamaran) fra den tiden, helst en Molinari !!

Det var faktisk "mange" TI og TIIx i Norge på den tiden, jeg skal gå litt i tenkeboksen og se om jeg kan lage en liste over tidligere (første) eiere og type motorer hvis det skulle være av interesse ?!

 

Mvh Gammern

Link to post
Hei Arne Kjetil, er spent på hvordan det går med TII prosjektet ditt ! (Har sett deg på S&F)

 

Har rota endel rundt der etter info ja :yesnod:

 

den andre båten til høyre er en Miles Master med TIIx

Denne ??

 

1974_schulze_og_miles_mod.jpg

Er du helt sikker på at det med TIIx ?? :smiley: , stammen er ihvertfald en TII .... men kan jo ha vært med en TIIx motor ??

 

Dårlig stemning der på grunn av..... ja..... akkurat det du sliter med emlig drivremmen og lager til tenningen !

Sikkert surt det, men var vel egentlig ikke noe stort problem med disse motorene ??... du nevner et lager ?? i fordeleren ?? hadde motoren blitt litt bløt i et tidligere løp ?

 

Tror patenten min kan fungere, men kan sikkert i værste fall konvertere til ADI tenning .

 

Det hadde vært morro å høre (se) motoren din når den blir ferdig, ekstra gøy hadde det vært om den kunne stå på en riktig racerbåt (katamaran) fra den tiden, helst en Molinari !!

Skal selvsagt komme med både bilder og film når beistet går igjen, har alle delene jeg trenger til selve motoren, men har et par mindre ting jeg må ordne med tenning og girhus.

 

Ang båt.... en Molinari hadde selvsagt vært perfekt ( noen som vet om et restaurerings objekt :wink: ), alternativt bygge en cat selv ...

 

 

Det var faktisk "mange" TI og TIIx i Norge på den tiden, jeg skal gå litt i tenkeboksen og se om jeg kan lage en liste over tidligere (første) eiere og type motorer hvis det skulle være av interesse ?!

 

Alt er egentlig av interesse ang disse motorene :yesnod:, det meste interessange hadde vært selvsagt å kommet over flere "restaurerings objekter" , må jo være igjen noen motorer ??

 

Noen kjangs du kan ha noe info om historien til min motor ??

 

  • Har vært på utstilling hos Mercury forhandler ( vet ikke hvor, men henta motoren i Moss ).
  • I blant extra delene var det også deler ifra andre motorer ( TII, TIIx, Twister 1 ).... var også noen deler ifra noe som kan ha vært en C6 ( prototype av en TII, men med pre 72/72 bolt mønster imellom blokk/stamme , den med Morgen forgassere ....) skulle likt å vite hvor resten er i dag...
  • Hvis alt kom ifra samme fører må han/hun ha vært aktiv ifra før 68 ( på høyere nivå hvis det med C6n stemmer ) og ihvertfall frem til midt på 70 tallet ( min TII har TIIx type forgassere som kom på de litt senere modellene ) .

 

 

Håper arbeidslysten kan komme feiende over her en dag så jeg kan få gjort litt mere :lol: ....

 

P.S hvis du vil mimre om de gode gamle dager kan du ta deg en tur over til BRF forumet ( Ron Hill & Ted Marsch , Lars Strom ++++ )

 

Arne Kjetil

Link to post
  • Har vært på utstilling hos Mercury forhandler ( vet ikke hvor, men henta motoren i Moss ).
Er det den som sto i utstillingsvinduet hos Jeløy båt?

den gang paralelt med kanalen.

 

redigert: kom et innlegg imellom her...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 4 uker senere...
Er det den som sto i utstillingsvinduet hos Jeløy båt?

den gang paralelt med kanalen.

Vet ikke :smiley: .

 


 

Skjer ikke mye på dette prosjektet for tiden :blush: , motivasjonen er ikke helt på topp etter en dag på jobben...

MEN har lekt meg litt med en vinkelsliper på noen UTRANGERTE deler ....

 

Slik fungerer undervannhuset på denne motoren ( stort sett det samme på SSM VI og Mercruiser SSM ( II/III/IV/V/? drevene også. )

 

ssm_017.jpg

Er trangt... diameter på drevene er under 50 mm.

 

ssm_015.jpg

Drevene som fordeler kreftene ut til 2 akslinger, en aksling er god for ca 80hk, 2 holder til rundt 200hk.....

 

De første Speedmaster girhusene tålte opp til 80 hk ( hadde bare EN aksling), ble brukt på motoren opp imot 100hk men levetiden var da kun noen få timer/runder, så i 1964 kom SUPER Speedmasteren på markedet, den var under utvikling frem til midt på 70 tallet.

 

Ble også brukt på de aller første V6 racing motorene, men her ble den litt svak, dette førte til utviklingen av SSM IV og VI som brukes idag ( VI modellen har 95% samme innmat som min SSM )

 

ssm_021.jpg

Komplett Super Speedmaster... også Mercury sin $$$ vannpumpe ( overdel = $792.34 , underdel = $214.42, impeller = $25.90.. priser i USA :eek: )

 

 

ssm_003.jpg

2 stk gir sett ( piniong + gir på prop aksling )...$577.95 pr sett :eek:

 

Delene jeg har satt en pris på er i god stand på min girkasse....

 

Fortsettelse følger... om ikke så alt forlenge....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 3 måneder senere...
Lenge siden sist.

Har det skjedd noe mer på denne fronten i det siste? :smiley:

Har skjedd mye...men ikke på motorsiden :blush: ....

 

Har hatt en særdeles kald vinter ( -20 > -30 ) og bua mi har IKKE varme.

Bedriften jeg jobbet i gikk konk rett før jul... ble arbeidsledig...

Begynte i ny jobb rett på nyåret, en del nytt å sette seg inn i...

 

MEN..

Sola begynner å kjennes..

Har kommet greit inn i den nye jobben..

Har begynt såvidt å rydde unna litt arbeids plass ( begynner å bli "litt" fullt i bua :giggle: )

Begynner å klø i fingrene nå :yesnod: ..

 

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Bare en post for ymte frem at det er liv :blush: selv om det ikke skjer så mye med dette prosjektet for tiden....

 

Etter litt tenking og litt posting frem og tilbake på div fora har jeg bestemt meg for å endre stemplene litt...

 

Har bestemt meg for å bytte til et slikt stempel ( NOS OEM Mercury ifra rett tidsperiode )....

 

new_piston_t2.jpg

 

Er ikke store forskjellen men vil endre timingen på den midtre innsugsporten en del, de stemplene jeg hadde tenkt å bruke hadde en liten fas der porten hadde kommet...

Begge stempel typene burde fungere men DETTE er mere lik det originale som ble brukt på disse motorene.

 

Fortsettelsen VIL komme, men pr i dag så må jeg prioritere litt anderledes ....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
  • 6 år senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...