Jump to content

Hvor plassere kartplotter i seilbåt cockpit?


sveini 95

Recommended Posts

hei som tittelen sier trenger jeg hjelp til hvor jeg skal plasere en kartplotter :confused: .. bildene sier vel litt hvordan båten min ser ut.

Ingen forslag er for domme. PÅ forhånd Takk for hjelpen :thumbsup:

 

barbord_side.jpg

bilde over er av barbord side

 

copiten_bakover.jpg

bilde over er av copiten bakover

 

copiten_frammover.jpg

bilde over er av copiten frammover

 

styrbord_side.jpg

bilde over er av styrbord side

 

jeg har tenkt litt på og plasere den på styrbord side i det innhykke en ser fordi det er der det har stodt et ekkolod før....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Med cockpitløsningen du har hadde jeg definitivt gått for Allan E sin løsning. Jeg hadde en Bostrøm 31 med rattstyring og der fikk jeg festet en Garmin 520 rett ved rattet og det fungerte fint, men du som har rorkult, enda trangere cockpit og ingen helt flate akterovervendte flater det går an å felle den inn i blir den bare i veien alle andre steder blandt tauverk og folk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha montert den på svingbar arm nede i båten, slik at den svinges fram i lukeåpningen og låses der, når den skal brukes.

 

Jeg har den montert ved siden av nedgangen på min båt, men jeg har bredere sprayhood, enn hva du har. Jeg tror at det er en fordel at den ikke er så utsatt for vær å vind, selv om det sies den er vanntett.

Link to post
Share on other sites

Kommer vel litt an på plotteren og mulighetene for å feste den og ta den med seg.

 

Jeg vurderer selv en Garmin GPSMap 620. Der går det an å kjøpe diverse braketter, også innfellingsbraketter. Da er det jo mulighet for å ha den ute festet i braketten når du brukere den og bare klikke den av og ta med inn når du ikke skal bruke den. Evt bruke den i bilen i bilbrakett også.

 

Det er greit å kunne være ute å se på kartplotteren når en navigerer i trange farvann. Men også kjekt å sitte tørt og varmt inne når en skal planlegge rute på kartet. Da er det greit å kunne flytte på den raskt og enkelt.

 

Men utvendig er det kanskje greit å se plotteren i fartsretningen i nærheten av lukeåpningen. I stedet for å bøye seg ned å se i siden av båten for å se plotteren og så se fremover igjen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du fornøyd med en brukt har jeg en Garmin 182C du kan få billig, siden det er deg.... :thumbsup:

Etter jeg skrev dette er jeg blitt "bombet" med hendvendelser fra folk som ønsker å kjøpe plotteren.

 

Men dette var et tilbud jeg ga Sveini, som han takket ja til. Jeg var ute hos Sveini og leverte plotteren i dag, og fikk med meg et besøk i båten hans (med livet som innsats :lol: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Etter jeg skrev dette er jeg blitt "bombet" med hendvendelser fra folk som ønsker å kjøpe plotteren.

 

Men dette var et tilbud jeg ga Sveini, som han takket ja til. Jeg var ute hos Sveini og leverte plotteren i dag, og fikk med meg et besøk i båten hans (med livet som innsats :lol: )

 

" med livet som insads" ka mente du med det var det roingen du siktet til?.... kansje me skulle ha is:fishing:

Link to post
Share on other sites

 

Svingbart stativ på innsiden av skottet ved nedgangsluken.

....noen tips på hvor finner slik arm, pris?

 

 

RAM har det meste til å feste dingser på :)

 

http://www.ram-mount.com/Products/SwingArmMounts/tabid/3658/Default.aspx

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde en slik svingbar arm men jeg synes at plotteren vibrerte for mye. Nå har jeg en plate som går trens over nedgangen. Den låses med en bolt. Stabilt og solid. Plottern min er en 10" garmin, kan hende at den er i tyngste laget for armen jeg valgte.

 

har du bilder av hvordan den nedgangen din ser ut med kartploteren?

Link to post
Share on other sites

Skaffet Garmin 620 i sommer og hadde den enten i fanget eller i hulrrommet sammen med motor-instrumenter.

Der slipper ikke solen til så det ble lettere å se skjermbildet. Ekte dagslysskjerm er det ikke med solen høyt oppe.

Skjermen er liten så det bli litt inn og ut-zooming og da passet det godt å ha den i fanget.

Vi vil ha veggene mot kabinen uten instrumenter som stikker ut slik at det er behagelig å ha veggen som rygglene.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...