Jump to content

Landstrøm feil? Princess 35


ray

Recommended Posts

Skulle test å koble til landstrømen. Satt inn kontakta og gikk inn og så på el.panelet der lyste det polaritet feil. testet med en arbeidslampe i kontaktene og den lyste på flere steder, men etter ca 1 min gikk sikringen i skapet på land. jeg har fått med 5-6 overganger men alle er like å se på. er di koblet forskjellig? Bryteren til lading var også slått på. Båten er en 1991 P35. Kabelen som ble brukt er fra campingvogna og er brukt di siste 4 åra problemfritt.

 

 

05122010438_el_tavle.jpg

 

Det var den høyre lampa som lyste mens den mittre lyste orange. (lampene i den røde ringen)

Er dette symtom på defekt lader?

Takk for svar hvis noen har noen ideer.

Link to post

Hei

Er elektriker og kan komme med noe... Du har koblet til landstrøm og fått lys i flere kontakter med arbeidslampa, da er det strøm fram.

Feilen er ombord. Sikring på land er den av kombitype(jordfeilautomat) og løser denne ut på jordfeil eller kortsluttning/overbelastning?

Skru av laderen og prøv igjen. Er feilen der fortsatt, få med deg en elektrokyndig på feilsøk ombord og husk varm kaffe...

Lykke til!

Link to post

Voltmeteret ditt er ikke lesbart på bildet. Det første jeg ville sjekke, er om anlegget skal er 230 V eller 115 V. Hvis det er 115 V, må du inn med trafo). Hvis det er 230 V, kan du gå videre. Det ser det ut som om det er utstyr ombord som krever en bestemt fasefølge. Hvis så er tilfelle, må de to fasene byttes om. Siden du sier at det følger med flere overganger, kan det hende at en av disse snur fasefølgen (i noen tilfeller er det en bryter i panelet for å snu denne). Prøv de forskjellige overgangene til du leser av riktig fasefølge på panelet. Det ser ut som om batterispenningen din er 0. Husk det er ikke alle ladere som takler 0 spenning. Noen krever 9-10 volt for å starte lading. Det kan du ev. komme tilbake til.

Link to post

Den lampa stod å flimret i gamle Escada også, inntil jeg koplet den ut ifm. innstallasjon av nytt landstrømanlegg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Kan jo være så enkelt at du har for mye forbruk på i forhold til landsikringen. Lader, v.vann tank osv.osv.osv.

 

Tror ikke det er så enkelt, samme kontakt ble brukt når jeg sveiset opplagshengeren med pinne sveis. hadde vært enkelt da :yesnod:

 

Den lampa stod å flimret i gamle Escada også, inntil jeg koplet den ut ifm. innstallasjon av nytt landstrømanlegg.

 

Hva var grunnen til att du innstallerte nytt landstrømanlegg da rem.

Redigert av ray (see edit history)
Link to post

230V anlegget i engelske båter fra -80 og 90-tallet er under pari og laangt under dagens standard. Kopplinger vha. vanlige plast sukkerbiter hvor termineringene løsner og ligger og murrer. Hadde branntilløp på en slik sukkerbit. Ligger inne tråd om dette her et sted. Dessuten er vel bare den ene kursen i anlegget sikret, ingen jordfeilsbryter osv.

Jeg røska ut hele ruklet og innstallerte et skikkelig anlegg med jordfeilsbryter, og med automatsikringer på alle kursene, nye kabler osv.

 

11042008188.jpg

Bildet her viser rekkeklemmer med branntilløp. Veggen bak var svartsvidd før jeg malte over.

PS Selve rekkeklemmene her er byttet ut mad nye da de gamle var smeltet ned. DS

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hmm tror det er løsningen på sikt for meg også, liker å ha ting i orden, det skal bære være der og virke ved behov.

Skal gå se over anlegget nå i vinter ser det ok ut skal det få gå i sommer. Hvis jeg finner årsaken til att sik. går på land da...

Har ikke fått testet ut noe på båten enda. den kom på lastebil og satt rett på hanger. Regner med att det er endel som skal gjøres fra høsten av.

Det er erfaringenen som kommer etter sommeren som setter gjøremåls lista til høsten.

Link to post

Et lite tips. Løsne frontpanelet til elskapet ditt og trekk det ut. På baksiden der finner du koplingsfelter hvor slike sekunda plast skruterminaler er benyttet. Etterdra alle koplinspunktene skikkelig. De du drar over gjenger må byttes ut selvfølgelig. Før dette er sjekket ville jeg ikke våget, etter det jeg nå vet, og kjøre strøm over landstrømanlegget.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Takk for tipset rem, skal gjøre det neste gang jeg er over. Jeg har bare prøvd å koble til landstrøm 1 gang.

Jeg bruker kun skjøteledning når jeg er der og jobber. Har mye mere kontroll da...

Fant den andre tråden du nevnte, mye info der ja, Takk.

 

Ved du om det finnes noe el.skjema på landstrøm opplegget i båten noe sted på nett. jeg har det meste av skjemar på 12volt.

 

Igjen takk for alle innspill.

Link to post

Var et lignende problem i denne tråden: 230V landstrøm på amerikansk båt Mye mulig det er dette du opplever.

 

Siterer meg selv fra den tråden:

I følge innlegg her er lampa koblet mellom Neutral og Ground. I amerkansk nett m.fl. er disse koblet sammen på land og i praksis samme spenning. Riktig isatt plugg gir null Volt og ikke noe lys. Snus pluggen her vil lampa komme mellom Live og Ground, full spenning over lampa og den lyser.

 

I tradisonelt norsk nett er det ikke nulleder. Jord ligger i spenning mitt mellom fasene (idelt sett :wink: ). Uansett hvilken vei pluggen snus vil det ligge ca. 130V mellom fasen og jord. Uansett hvilken vei pluggen snus vil lampa lyse og det går strøm til jord. Avhengig av hvor kraftig pæra er kan dette være "jordstrømmen" som får jordfeilbryter på land til å løse ut.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Båter som er bygget opp med polarisert anlegg er nevnt spesielt i byggestandarden, og når det lyser i indikatorlampen så har man indikasjon på en feil som i utgangspunktet skal sjekkes og avklares.

 

Jeg har informert / diskutert dette med DSB og jeg har antydet at de kanskje kan skrive litt om hvilke krav som gjelder i magasinet El-sikkerhet for å informere bransjen.

 

Min og DSB sin konklusjon er at veldig mange båter i Norge med polarisert anlegg og indikator er ulovlige å omsette og bruke, -og kanskje spesielt hvis indikatorlampen fjernes.

 

Den enkleste forklaringen er at forskriften krever utkobling av alle faser ved en feil, og hvis man kobler et polarisert anlegg i en båt til et upolarisert anlegg så blir null lederen til en fase i realiteten.

 

Hvis man da har en båt med enpolte sikringer så kan man løse problemet på to måter. Enten montere en polariseringstrafo (skilletrafo med beskyttelsesjord koblet til den ene fasen som da pr. definisjon blir nullleder).

Eller koble bort null rekkeklemmen og føre nullen frem til skapet og gjøre denne om til fase og bytte til topolte sikringer.

 

Det er kun i de tilfellene når båten er bygget om til et 100 % upolarisert anlegg man kan fjerne indikatoren lovlig slik vi har tolket forskriften. Unntaket er muligens de båtene med kun en hovedkurs (Hovedsikring) hvor man kan beholde null rekkeklemmen fordi denne bare fungerer som et koblingspunkt for et begrenset antall kurser som i realiteten er koblet til en og samme topolte sikring.

 

En Victron skilletrafo er perfekt hvis man ønsker en enkel løsning til en billig penge og samtidig ha en godkjent marine trafo om bord.

 

Det er forøvrig synd at mange med 110 volt anlegg kjøper trafo med feil egenskap slik at anlegget fremdeles er ulovlig etter ombygningen, for ved å benytte en annen trafo eller koblet dette opp riktig så ville båten bli lovlig.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Har vært en tur i båten idag, kobla fra varmtvannsberderen. Og sikringen holder både på land og i båten, satte på en 2kw vife ovn i 1 time og alt ok.

Har forsatt en lampe som lyser for feil polaritet da, men det er kanskje normalt.

Skal nå ha ny varmtvannsbereder , hvilken størrelse er ok og bruke? Har vurdert 40L men vet ikke om det kanskje er mye ??

Link to post

Har vært en tur i båten idag, kobla fra varmtvannsberderen. Og sikringen holder både på land og i båten, satte på en 2kw vife ovn i 1 time og alt ok.

Har forsatt en lampe som lyser for feil polaritet da, men det er kanskje normalt.

Skal nå ha ny varmtvannsbereder , hvilken størrelse er ok og bruke? Har vurdert 40L men vet ikke om det kanskje er mye ??

 

Jeg ser på bildet i ditt første innlegg at jordfeilbryteren på panelet (den svarte bryteren på det lille hvite panelet under polaritetsbryteren) er slått ut/slått av. Hvis du ikke har gjort det selv, er det tydeligvis en jordfeil som har forårsaket strømbruddet. Siden du nå har frakoblet vv-berederen og strømmen holder, er det tydeligvis der feilen ligger.

 

At polaritetslampene blinker svakt ved tilkobling til landstrøm kan du kanskje bli kvitt ved å snu stikkontakten fra land. Hos meg har det i enkelte gjestehavner hjulpet, i andre ikke. Hvis ikke det hjelper, er det ikke noe å bry seg om sier min elektroinstallatør.

 

Jeg skiftet ut min originale vv-bereder (P35-92 mod.)i fjor med en 40 l Quick bereder som i liggende stilling smatt rett inn på plassen til den gamle på styrbord side i akterpiggen. Grunnen til at jeg valgte denne, er at elementet er kun på 500 W og kan dermed brukes selv i gjestehavner hvor det er begrenset tilgang på strøm. Den originale var på 1100 w og vi opplevde rett som det var at sikringen på land ble overbelastet og slo ut stømmen i en rekke gjestehavner. Siden 500W på 40 liter tilsvarer 2,5 kW på en 200 l bereder og dette er tilstrekkelig hjemme, fant jeg ut at det også ville være det i båten når den kan stå på kontinuerlig.

Link to post

Takk for råd kes, jord feilbryteren hadde jeg slått av selv ja. Eneste jeg lurer på nå er metert for Volt, det slår kun ut akurratt i det jeg slår på jordfeil bryteren ellers står den på 0. Amper meteret går opp OK.

 

Jeg har sett på quicke sin 40L i kompositt. Lurer på om ikke det blir den ja..

Redigert av ray (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...