Jump to content

Hamp vs loctite

s/y UT-sia

Recommended Posts

Heisan

Vi er tre kællær med egne meninger om hva som er best av hamp kontra "tråden" til loctite (http://www.loctite55.co.uk/?FOLDERID=18065). Bruksaområdet er syrefaste rørdeler fra en bunngjennomføring. Kan noen her hjelpe oss med å få en avklaring i denne tunge diskusjonen :discuss:

Vær så snille å ikke kom med den at noen liker mora og....... Det blir for lett. Her teller bare tung erfaring som argumenter :flag_bp:

Redigert av Tommy-lc (see edit history)

Jeg har brukt en annen lock-tite enn den på bildet der. Gul og mer flytende guffe. Kan sette vinkelen på krana der jeg vil ha den. Den sveller vel også i herdingen første gang og blir tett, men dersom dette likevel skulle sprekke opp igjen vil det nok måtte gjøres på nytt, ja. Har blitt fortalt at det kan skje om man får slag eller spark mot dette, men jeg hadde fremdeles tenkt til å benytte Lock Tite til de gjennomføringene som skal inn i år. Dette med at man kan sette vinkelen på krane der man vil selvom det ikke er strammet hardt til er vel en fordel man ikke får med hamp?

Det er nettopp en av fordelene med hamp, man kan sette vinkelen som man vil og det blir likevel tett. Også om man ønsker å justere i ettertid. Må innrømme at jeg liker å bruke hamp og Permatex, selv om jeg ikke har prøvd de moderne Locktite produktene ennå. Hvorfor skifte ut noe man er fornøyd med?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg brukte hamp og Permatex før. Har gode erfaringer med det, men det er litt fikling med hampen og grisete med Permatex. Nå har jeg gått over til Loctite. Det går mye fortere og blir tett. Må bruke ganske mye makt for å få det fra hverandre igjen. Det blir nok ikke noe mer hamp her i gården.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg brukte hamp og Permatex før. Har gode erfaringer med det, men det er litt fikling med hampen og grisete med Permatex. Nå har jeg gått over til Loctite. Det går mye fortere og blir tett. Må bruke ganske mye makt for å få det fra hverandre igjen. Det blir nok ikke noe mer hamp her i gården.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Bruker kun Hamp og permatex eller unipack (trur jeg det heter), til koplinger. Både rimligere og bedre enn den "gjenngetapen" til Loctite.

Snakket med en rørlegger, han benyttet kun Hamp også i hus. Han mente at Loctite varianten, ble sprø og kunne begynne å lekke flere år i ettertid.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Loctite har mange typer gjengetetninger.

Jeg har selv brukt 542 (rød, tyntflytende, for mindre dimensjoner). Den andre jeg har brukt er 572 som er gul/brun litt tyktflytende guffe og er beregnet på grøvere gjengedimensjoner. Veldige greie produkter for både for kjølevann, olje og diesel. Har ikke prøvd Loctite55, men jeg ser at det ikke er godkjent for olje og diesel.

Fordel med flytende tetninger er at de er enkle å påføre og raske å bruke. Behøver ikke dra til arbeidet for å låse forbindelsen siden produktene også er gjengelåsing. Ulempe? Vel, hvis du ikke tenker deg om på hvilken del du har på stoffet, har jeg egen erfaring for at det kan renne ned og effektivt låse en kuleventil... :eek:

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Hiver meg inn i ytringane her. Når det gjeld lågtrykk som i dette tilfellet brukar eg den gode gamle hampen + ikkjeherdande gjengetetningsmiddel, det blir nevnt permatex her, eg brukar Locher Pasta Spesial som dei fleste proffe rørleggarane brukar heromkring.

Min begrunnelse for dette er som "Allan E" er inne på at hampen svellar og tettar bedre over lang tid. Det viktigaste etter mitt syn er at det er mogleg å få dette ifråkvarandre etter mange år utan at ein bryt i filler skrog eller andre ting, ein kan også justere seinare utan at det byrjar å lekke. Driv sjølv mykje med hydraulikk og der brukar eg Loctite 577 som er gjengetetting og limar gjengene, er veldig bra men er for hard i lågtrykksamanheng (er no mi meining).

Når det gjeld den Loctiten det er henvist til på toppen her er vel det loctites svar på gjengetape på boks og er veldig bra, men er nødløsningar i forhold til Loctite 577 og hampen + gjengetetningsmiddel.

Vurth sin gjengetape er også ein god nr to, BT sin gj.tape passar best i søplekassa etter mi meining. Prøv å riv over Vurth sin tape kontra BT sin så har de svar. Men som sagt gjengetape er ubrukeleg av den grunn at må du ein kvart omdr. tilbake så er det bare å begynne på nytt

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Til grove gjengedimmensjoner, vanninntak, septik ut osv. har jeg alltid brukt hamp og tetningsmasse. Dette har uten unntak holdt tett, og de gangene jeg har hatt behov for å åpne det igjen, har det gått uten problemer. Permatex kjenner jeg ikke til selv, men jeg har brukt noe jeg fikk av rørleggeren på jobben som heter "Locher Pasta Special". Tuben er nå tom, men har nettopp sendt en mail til de som står som leverandør på tuben, Tjersland &Co i Oslo. Til koblinger på dieseltanken, har jeg brukt flytende Locktite av en eller annen versjon, husker ikke tallet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bruker aldri annet enn hamp til slike oppgaver, både i privalivet og på jobb.

Du kan sikkert få det tett med feks tettningsmidlene til locktite også, men jeg velger uansett å bruke hamp, siden dette er 100% feilfritt for og hos meg.

Ha en fin dag

Tror du har fått svar, eneste på fabrikker hvor det ikke skal være mulig for å spre bakterier og dyr er det best med locktite tror jeg da. locktite er veldig lett å jobbe med og mindre griste enn hamp, men ellers så er hampen bedre alternativ tror jeg.

Jeg gadd ikke styre med hamp på krana til sjøvannsinntaket for to år siden. Den lekker nå. De andre gjennomføringene er pakket med hamp og Unipac eller tilsvarende tetningsmasse. Jeg ser egentlig ingen grunn til å bruke noe annet enn hamp. Er det noen andre tetningsmidler som har vist seg å virke så lenge?

Den største grunnen til å bruke hamp og tetningsmasse er vel sikkerhetet i forhold til tetthet og at man kan skru forbindelsen ganske mye tilbake uten at det blir utett. Og så holder det jo evig :thumbsup:

Hamp og permatex (av den gamle svarte guffa) vet jeg ingen som bruker lenger. Det setter seg og blir hardt og få fra hverandre. Tetningsmassen man stryker på er for at hampen skal svelle og tette og gjør jobben med glans :yesnod:

Never change a winning team :smash:

Hamp, har ingenting med hest å gjøre. Vi snakker om en plante som ikke lenger er lovlig å dyrke i Norge, men lovlig omsettes i Amsterdam........ :yesnod: Hamp (fra Old English hænep ) er navnet på den myke, holdbare fiber som er dyrket fra planter av Cannabis slekten :giggle:

Hamp og permatex (av den gamle svarte guffa) vet jeg ingen som bruker lenger. Det setter seg og blir hardt og få fra hverandre. Tetningsmassen man stryker på er for at hampen skal svelle og tette og gjør jobben med glans

Helt enig. Her hva det står på min nesten tomme tube "Locher Pasta Special" som jeg er kjempefornøyd med:

locher.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bruker kun hamp og lockerpasta som billede over da dette er bulletprooft til lavtrykksannlegg. teip og den tråden bruker vi kun til midliertidig reparasjon.

Den tråden er helt ok men sveller ikke og er dyrere enn hampen som man vet garantert blir tett. Mange mener det er vanskeligt å hampe men ikke noe heksekunst, tråden må legges på den og etter oppskrift.

NB! for de som leser at locker er til gass så går den til det men etter det jeg har lært spiser propan opp hampen så ikke bruk hamp og locker til dette. bruk locktite eller tape for gass.

Helt enig. Her hva det står på min nesten tomme tube "Locher Pasta Special" som jeg er kjempefornøyd med:

Det er den jeg bruker også Lars, men hvis du aldri skal ta ifra hverandre det du hamper, så er permatex finfint!

Jeg bruker ikke permatex, hvis jeg tror at ting skal fra hverandre senere!

Nå er jeg ikke rørlegger selv, men etter et langt liv med rør både hjemme og i båten, har jeg da snappet opp litt. Et tips når en skal legge hamp på gjengene, er å finne frem en grov fil/rasp og dra litt over gjengene. Da hekter hampen seg bedre fast.

Lars H.blind.gif

Denne videoen ble det linket til i forrige diskusjon om nøyaktig det samme tema også, men den er faktisk veldig informativ:

Ellers er det litt viktig å rive opp gjengetoppene litt som du sier Lars.

Når det gjelder permatex regner jeg med at vi snakker om den svarte guffa som lukter tjære. Blir i god stemning når jeg kjenner den lukta! Rent bortsett fra det har vel Permatex mye det samme i sortementet sitt som Locktite har: http://www.permatex.com/Products/Industrial

Her er litt alternativ bruk av hamp. Ps: Ikke å anbefale med gjengetape!!

Bruker locktite 577 på alt av hydraulikk, vann og luft. Høytrykk og lavtrykk. Lettvint og enkelt uten griseri. Også holder det enkelt og greit tett, ihvertfall de x antall hundre gangene jeg har brukt det.Ulempen er at det sitter godt når det har herdet, kan være en fordel og hvis man ønsker at det ikke løsner... Hamp og permatex er jo et "gammelt triks" som funker, men grisete etter min mening. gjengeteip bruker jeg lite av.

577 er grei den, den er jo litt tykkere enn den andre hydraulikk-locktiten som jeg ikke husker nummeret på i farta.

Litt av årsaken til at jeg mener hamp er bedre på 5/4" og 1 1/2" rørdeler til skroggjennomføringer enn til fittings på hydraulikk og pneumatikk som ofte er en smule smekrere er at de grove rørdelene har større klaring i gjengene. Da stoler jeg mer på hamp.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...