Majali Startet 3.Januar.2011 Del på Facebook Startet 3.Januar.2011 Hei. Siden jeg vet at det finnes masse forskjellig erfaring her inne, drister jeg meg til å komme med et sikkert enkelt spørsmål for de som kan... ( som alltid:-)) Jeg skal bla lage nye fester til noen aktuatorer til gear/gass, samt noe annet til motorene mine.. Dette skal jeg lage i vanlig stål. Så da har jeg lyst til å el.forzinke dette før montering. Nå kommer spørsmålet; er det noen som har erfaring med hjemme el.forzinking. ?? DEt jeg lurer på er spesifikt hvordan det gjøres: type "salter" anoder, hvor mye påtrykt strøm og spenning.. osv osv... Det er jo fint å kunne lage ting som ikke ruster bort og samtidig ser fabrikklaget ut?? :-) Hilsen Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Lazyjack Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Endre tittelen, den gir ingen mening! Når det gjelder elforsinking så trodde jeg det var den aller simpleste overflatebehandlingen og dermed uegnet i maritimt miljø. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 3.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 (redigert) . ... prøvde å endre tittelen, men fikk det ikke til. Hvis en moderator kan endre, gjør veldig gjerne det... Kommentar fra moderator: Tittelen må endres via redigering av startinnlegget, dvs at det må skje innen 30min. Redigert 3.Januar.2011 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Smurph Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 gasolin.no selger et elforsinkingssett til hjemmebruk, ca 1500,-. Ellers er det en god del firma som kan galvanisere delene dine. Som regel betaler du kilopris. Søk på galvanisering på Gule Sider. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Majali Svart 3.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Har sett på det settet på gasolin. men det er til å stryke på, ser det ut som... ?? Kanskje jeg kan bruke det setter til å lage dyppekar til også.. Ellers er dette noe jeg vil rigge meg til med hjemme siden jeg driver med både båten og litt mc ombygging osv osv.. så å sende og styre, har jeg ikke lyst til.. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
REM Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Elzink er helt ubrukelig som rustbeskyttelse. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
volfro Svart 3.Januar.2011 Del på Facebook Svart 3.Januar.2011 Enig med rem. Eg kaller det svartjern når noe er el.forsinket /gullkromatisert el.lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 4.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 hmm... har lest at det er tykkelsen på belegget som avgjør hvor beskyttende det er ...tynt belegg som i kjøpte skruer osv; dårlig men pen overflate. tykkere lag: grovere overflate men bra mot rust... Det er jo tross alt zink!!?? Men ingen forslag til utstyr?? Hilsen Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Smurph Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 (redigert) Til båtbruk ville jeg heller valgt varmgalvanisering som andre er inne på. Disse ligger vel i teigen din: http://web.duozink.no/ . Ser at de i et priseksempel opererer med en kilopris på 10,- (vekt av ferdigbehandlet stål). Da blir det innmari vanskelig å forsvare kostnadene ved å gjøre dette selv, etter min ringe mening. Redigert 4.Januar.2011 av Smurf1 (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Allan E Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Ta kontakt med http://everit.no/ og få lagt på nikkel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 ...tynt belegg som i kjøpte skruer osv; dårlig men pen overflate. tykkere lag: grovere overflate men bra mot rust... Og der ligger problemet: Elforsinking = tynt belegg, varmgalvanisering, dvs dypping i smeltet sink =tykt belegg og god beskyttelse. Men å begynnne med varmgalvanisering hjemme blir lett litt voldsomt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
delta Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Hvorfor ikke bare lage delene i syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Hvorfor ikke bare lage delene i syrefast? Dette må jo være den selvsagte løsningen! Da får du det pent, bra og du slipper alt styret med overflatebehandling. Dersom du vil ha det ekstra snobbete kan du høyglanspolere delene også. Stikk innom et plateverksted som driver med rustfritt, det ligger garantert noen i distriktet der du bor, og spør om du kan kjøpe noe kapp som ligger og slenger bak platesaksa. Det pleier å gå greit mot å legge noen kroner i kaffekassa til guttane Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.