Jump to content

Noen som har erfaring med "hjemme el.forsinking" av deler?

Majali

Recommended Posts

Hei.

Siden jeg vet at det finnes masse forskjellig erfaring her inne, drister jeg meg til å komme med et sikkert enkelt spørsmål for de som kan... ( som alltid:-))

Jeg skal bla lage nye fester til noen aktuatorer til gear/gass, samt noe annet til motorene mine..

Dette skal jeg lage i vanlig stål.

Så da har jeg lyst til å el.forzinke dette før montering.

Nå kommer spørsmålet; er det noen som har erfaring med hjemme el.forzinking. ??

DEt jeg lurer på er spesifikt hvordan det gjøres: type "salter" anoder, hvor mye påtrykt strøm og spenning.. osv osv...

Det er jo fint å kunne lage ting som ikke ruster bort og samtidig ser fabrikklaget ut?? :-)

Hilsen Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Har sett på det settet på gasolin. men det er til å stryke på, ser det ut som... ??

Kanskje jeg kan bruke det setter til å lage dyppekar til også..

Ellers er dette noe jeg vil rigge meg til med hjemme siden jeg driver med både båten og litt mc ombygging osv osv.. så å sende og styre, har jeg ikke lyst til..

Elzink er helt ubrukelig som rustbeskyttelse.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

hmm... har lest at det er tykkelsen på belegget som avgjør hvor beskyttende det er ...tynt belegg som i kjøpte skruer osv; dårlig men pen overflate. tykkere lag: grovere overflate men bra mot rust...

Det er jo tross alt zink!!??

Men ingen forslag til utstyr??

Hilsen Erik

Til båtbruk ville jeg heller valgt varmgalvanisering som andre er inne på. Disse ligger vel i teigen din: http://web.duozink.no/ . Ser at de i et priseksempel opererer med en kilopris på 10,- (vekt av ferdigbehandlet stål). Da blir det innmari vanskelig å forsvare kostnadene ved å gjøre dette selv, etter min ringe mening.

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

...tynt belegg som i kjøpte skruer osv; dårlig men pen overflate. tykkere lag: grovere overflate men bra mot rust...

Og der ligger problemet: Elforsinking = tynt belegg, varmgalvanisering, dvs dypping i smeltet sink =tykt belegg og god beskyttelse. Men å begynnne med varmgalvanisering hjemme blir lett litt voldsomt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvorfor ikke bare lage delene i syrefast?

Dette må jo være den selvsagte løsningen!

Da får du det pent, bra og du slipper alt styret med overflatebehandling. Dersom du vil ha det ekstra snobbete kan du høyglanspolere delene også.

Stikk innom et plateverksted som driver med rustfritt, det ligger garantert noen i distriktet der du bor, og spør om du kan kjøpe noe kapp som ligger og slenger bak platesaksa. Det pleier å gå greit mot å legge noen kroner i kaffekassa til guttane :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...