Jump to content

hva er forskjellen på Topcoat og Gelcoat?


sofa

Recommended Posts

Flere produsenter bruker navnene litt om hverandre, og det er en del tråder om forskjeller på Biltema og Jotun sine topcoats osv. fra tidligere her på Båtplassen.

 

Gelcoat er basert på resiner, slik som polyester eller epoxy, men er modifisert slik at den ikke herder fullt ut i kontakt med luft, slik at gelcoat som er i kontakt med luft vil ha en klebrig overflate, noe som i hovedsak skyldes mangel på voks, og som gjør gelcoat godt egnet til å brukes i former og lignende hvor den ene siden av gelcoaten ligger mot formen og den andre siden støpes over med kompositter.

 

Dersom man skal bruke gelcoat som en lakk/maling, og påføre denne på utsiden av ett båtskrog for eksempel, så må gelcoaten dekkes med plast, vanligvis av typen PVA som sprøytes over for å få en luftett hinne, og kan dras av etterpå, det er dette som ofte kalles peelply. For en amatør så kan også plastfilm, som f. eks. gladpack brukes, men det vil påvirke overflaten mer enn plast som sprøytes på.

 

Man kan også blande inn voks i gelcoaten, og det blir da den enkleste formen for topcoat, ettersom den kan påføres utenpå for eksempel ett skrog, og vil tørke helt i kontakt med luft. Derimot er det ikke noe særlig å bruke topcoat i en form e.l. ettersom den herdede overflaten, samt voksen, vil gi en dårlig binding til komposittene som legges på over topcoaten.

 

De fleste Topcoat som selges over disk i butikken er i dag uretanbasert, og er i så måte nærmere maling/lakk enn det opprinnelige utrykket topcoat.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg trekker frem en gammel tråd.Men..

 

Slik har jeg forstått det:

Gelcoat og herder smurt utvendig på skade må dekkes helt til for å herde med en hard overflate

Gelcoat, herder og voks smurt utvendig trenger ikke å dekkes med plast, men vil bli hard.

 

Er det noen andre forskjeller som oppstår? Får den voksblannede løsningen andre egenskaper, eller blir den like hard og kan behandles som vanlig gelcoat?

 

PS! Er PVA peelply tilgjengelig på sprayboks?

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Peelply er ikke på boks men er en plastduk på rull, som man feks kan legge over et reparet område vått i vått med polyester. Dette kan man rive av når man har tid tid å reparere videre.

Da kan man i teorien slippe å pusse noe særlig da denne peelplyen gir en matt overflate.

 

Gelcoat, 5% voks, og tilslutt herder gir en overflate som man kan etterpusse til å bli fin finish . Akkurat som vanlig gelcoat.

 

Husk rekkefølgen her.....Gelcoat, 5% voks, røre godt....så riktig mende herder.1,5-2% herder.

Herdermengder er veldig viktig hvis du skal prøve å få samme farge som opprinnelig gelcoat.

Har man for mye herder får man ofte et grønnskjær i gelcoaten når den er herdet.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, Litt grønnskjær er ikke så farlig, det skal overmales. Var mest opptatt av egenskaper.

 

Kjente til peelply som duk. Det var bare adeneo omtalte en versjon som kunne sprøytes på. Og formene jeg har gjør bruk av duk litt vanskelig. Hadde dermed et håp om noe på en sprayboks. Men da blir det voksblanding.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

OK. Jeg har bare sett duk jeg.

 

Oppskriften min er den som brukes ved etterpuss av sprekker og skader.

 

Men hva skal du ha det til. Feks. smører du på et lag ekstra, herder ikke dette, men laget under herder, og du kan vaske bort det ytterste for så å pusse..

Mulighetene er mange.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...