Jump to content

Hvilken AIS skal jeg velge til Raymarine E120


xbox

Recommended Posts

Ser for meg at det kunne vært greit å bære ombord en AIS i min seilbåt, da det planlegges en god del seiling i Nordsjøen og Skagerak. Jeg har en Raymarine E 120 plotter, og trenger tips til hvilken AIS som er bra å bruke sammen med denne.

Er det nok med bare mottaker, eller skal jeg gå for en som også sender.

 

Hilsen Xbox

Link to post

Kjøp transponder!

 

Jeg er selv i markedet og går for en med innebygd splitter og mulighet for oppsett via USB (ikke RS232). Heteste kandidat er ICOM MA-500TR, men den er ikke sluppet enda. Raymarine har også en som heter AIS500. Den får dårlig kritikk mhp oppsett i en test i "Sailing today" Jan 2011, hvor de har sammenlignet 10 ulike modeller. Digital Yacht AIT1000 ser bra ut, men da må du ha ekstern splitter (eller egen antenne som jo er det aller beste). Jeg hadde en Transas i min forrige båt, og den fungerte veldig fint (men må settes opp via RS232 kabel).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Tenkte at jeg skulle ha egen antenne til den, er det noe problem å ha den rett ved siden av VHF antennen i toppen av masten ? TV antennen er ikke i bruk lenger og det er derfor en ledig coax. Klart det enkleste er jo sikkert å kjøpe Raymarine sin, men den virker veldig dyr sammenlignet med andre. Så om det er transponder som gjelder nå, så blir det vel å gå for det. Takk for svar

 

Xbox

Link to post

du bør ikke ha AIS-antenne montert på samme høyde som VHF-antenna. Hadde det ikke vært for det ville jeg også unngått splitter. På forrige båt monterte jeg en liten antenne midt oppe på akterstaget, men ble ikke helt fornøyd med den løsningen da bomopphalet lett kunne surre seg rundt hvis en var uforsiktig.

 

PS: meg bekjent har du ingen fordeler av å bruke Raymarine sin. Selv går jeg trolig for en ny ICOM VHF, og deres AIS kan integreres med deres AIS slik at man kan gjøre direkte oppkall til båter uten å måtte manuelt legge inn MMSI-nr.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
PS: meg bekjent har du ingen fordeler av å bruke Raymarine sin. Selv går jeg trolig for en ny ICOM VHF, og deres AIS kan integreres med deres AIS slik at man kan gjøre direkte oppkall til båter uten å måtte manuelt legge inn MMSI-nr

 

Desverre så er kartplottere blitt nesten som datamaskiner hvor sw og versjonsproblematikk er en mulig problemstilling. I slike situasjoner er det etter min mening en fordel og ha det meste fra en leverandør. Da slipper man ihverfall at 2 leverandører peker på hverandre og sier at deres produkt fungerer 100% så feilen må være med det andre produktet.

Link to post

Desverre så er kartplottere blitt nesten som datamaskiner hvor sw og versjonsproblematikk er en mulig problemstilling. I slike situasjoner er det etter min mening en fordel og ha det meste fra en leverandør.

Ikke helt enig. NMEA 183 er så godt innarbeidet at en AIS vil neppe by på noen som helst tilkobling problemer. Kan du bruke NMEA 2K er det enklere å koble til, men så har du en mulighet for problemer med proprietære løsninger. SeaTalk og SimNet f.eks. er begge bygget på 2K lest, men er de kompatible - ikke det jeg vet.

 

Vedr. antenne. Jeg ser ingen grunn til å ha AIS antennen i mastetoppen. Jeg forstår tankegangen om rekkevidde, men for meg er AIS et hjelpemiddel til navigasjon i nærområdet. Vil du vite om båter på avstand, bruk internet.

 

Når det gjelder Transponder / kun mottager - heller jeg til den passive mottageren. Hvis du vil at de "store gutta" skal se deg - kjøp en skikkelig radarreflektor. Men om du planlegger å montere den skjult, med autostart - så vil det hjelpe deg å fine igjen båten ved tyveri. Da vil du kunne se den på Marinetraffic.com.

 

 

 

 

 

Link to post

2nd Trikkern:

En AIS klasse B transponder sender jo kun med ca 2W, så det er all grunn til å ha en skikkelig antenne (om ikke annet for å lettere bli sett av mottakerne som leverer data til marinetraffic). Mulig det er psykologisk, men liker å vite at de store faktisk kan få info om min fart, at jeg har en seilbåt, og ikke minst få mitt MMSI-nummer hvis de ønsker å kalle meg opp direkte. I tillegg vil jeg fremheve et annet kjekt bruksområde for AIS-transpodere. Jeg har flere venner som har tilsvarende, og tildels ferierer vi sammen. Utrolig kjekt å kunne vite hvor den andre befinner seg, fart osv. så det er "noe sosialt" med AIS som du aldri får med en radareflektor.

 

Viknes 1030: Jeg regner med at du også måtte legge inn statiske data (MMSI-nr, båtinfo osv). Mange PCer i dag har jo ikke RS232-utgang, så det kan vare en ulempe (det finnes jo overgang mellom RS232 og USB, men man trenger driver). Raymarine sin får forøvrig en god overall review i testen jeg nevnte over.

 

Min spådom er at vi står foran en enorm økning i antallet AIS-sendere. Forøvrig er det en rekke informative tråder her inne, bare søk på AIS.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...