Scand 360 dc Startet 4.Januar.2011 Del på Facebook Startet 4.Januar.2011 Hei, har en ford 2725 som det er varmtvannstank koblet til. Skal sette in en defroster som vannet skal gå gjennom,deretter skal varmtvann prioriteres. Så mitt spørsmål er: Vilken vei går det varme vannet? Det går en slange fra termostathus til varmtvannstank å en fra tank til bunn/bakerst på varmeveksleren som ligger på langs av motoren inntegrert sammen med eksosman. Kommer det varmeste vannet fra termostathuset eller bakerst i varmeveksleren? Tror det er fra termostaten men greit å spørre?? Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Varme vannet fra motoren kommer via termostathuset. Hvis du skal sette på en defroster ville jeg også ha vurdert en ekstra pumpe på sirkulasjonskretsen til varmtvannet. Dette fordi det ikke er allverden med trykk i dette vannet. Tror også dette har vært nevnt i flere sammenhenger tidligere her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 En sirkulasjonspumpe kan anbefales, blir mer futt i defrosteren da. Plassering av defroster og lengde på vannsløyfe er også viktige momenter. Men dette kan du helt sikkert lese mer om i instruksjonsbok til defroster. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Januar.2011 Del på Facebook Svart 4.Januar.2011 Det er riktig å ta ut varmt vann på thermostathuset. Det er ikkje feil å slippe det tilbake på systemet på varmeveksleren, men du ville fått bedre sirkulsjon dersom du hadde fått returvannet inn på sugesida på vannpumpa. Ofte har vannpumper egne inntak. I andre tilfeller må en kanskje kutte den tykke slangen som går mellom varmeveksler og vannpumpe og sette inn ein rørbit med påsveiset stuss for å få god retur. På min Ford var retur på nederste slangen,og dermed ganske trangt å komme til. Eg har laget ein Gren, med 3 kraner på, slik at eg slipper varmet vann fra toppen inn på denne gren, og kan styre med kraner hvilke av de to VV berederene eller defroster-eller alle 3, som skal få varmtvann fra topp. Heile sommeren kjører eg med begge berederene i "åpen" stilling. Veldig bra varme , ingen sirkulasjonspumpe. Ingen plan om det heller Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hansi Svart 5.Januar.2011 Del på Facebook Svart 5.Januar.2011 Veldig bra varme , ingen sirkulasjonspumpe. Ingen plan om det heller Som sagt, plassering av defroster og lengde på sløyfe er viktige momenter for en effektiv defroster i tillegg til det andre som er nevnt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 5.Januar.2011 Del på Facebook Svart 5.Januar.2011 Monterte VV tank i sommer som var i båten, og tok vannet fra termostathus på styrbord motor til tank, og tilbake igjen til sugeside på pumpe. Skal gjøre det samme med defroster når den monteres, men bruker da babord motor til den. Får veldig god sirkulasjon når en tar retur inn på sugeside på vannpumpe. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.