skage Startet 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2011 Kranen på septik ut er deffekt, kan defor ikke stenge denne. Har prøvd og smøre og fikse men uten hell. Er det greit og plugge denne med en tre kon/propp utvendig og så skru av kranen og så sette på ny? Ser litt for meg at det lett kan bli noen vridninger på gjennomføringen som igjenn kan skape lekkasje inn i båten. Tro det er greit feste mulighet for mothold på gjennomføringen når jeg skal skru kranene rundt. Bør jeg vente til slipping til våren eller er dette grei skuring. Kan jo legge til at dette også er utløpet for vasken og vann inn til toaletett i samme gjennomføring, det sitter derfor t stykke på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 gammel gjennomføring/kran ville jeg ikke klådd på på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Om du kan gjøre det på sjøen kommer an på hvor dypt det er der du ligger... Du risikerer lekkasje dersom du beveger gjennomføringen, i verste fall er den tæret og går tvert av. Selv en mindre lekkasje kan bli slitsom å håndtere på denne tiden av året. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Hvis kranen er moden for utskifting, er mest sannsynlig gjennomføringen det også. Etter noen år blir messingen sprø, og tåler svært lite før den går i stykker. Vent med utbedringen til du tar båten på land. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Skal ikke si at det ikke er mulig å gjøre med båten på sjøen, men hadde trolig valgt å ta opp om det var min båt. Samtidig ved skifte av ventil kan det være greit og gjøre rent, eventuelt få vekk gammel dritt. Har da skiftet noen ventiler og gjennomføringer, bestandig med båten på land. Har bedre kontroll og selve utskiftingen er mye enklere når båten stør tørt på fast grunn. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 5.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Ok jeg sikrer det jeg kan slik det er i dag, og aventer til skuta skal på land for vedlikehold. Slange sitter på fremdeles og er naturligvis godt hevet over vann nivå ute. Aller helst skulle jeg ønsket dette fikset nå men men. Båten ble kjøpt i høst og den virket da, dog noe treg men tenkte at det går greit til neste slipping. Båten skal da forøvrig slipes ned og primes skikkelig underskroget. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Har byttet ventiler med båten på vannet, og trekon banket inn fra utsiden. Ikke noe problem, men kanskje greit å gjøre det i en havn med kran tilgjengelig slik at du kan løfte båten hvis det begynner å lekke. Tross alt, hvis ting går alvorlig til h... så kan du alltids plugge hullet godt nok fra innsiden til at båten holder seg flytende til du får løftet den, bare sørg for å ha en ekstra trekon tilgjengelig fra innsiden når du begynner å skru. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Komodo Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Hvis du vurderer å ta på badebuksa og banke inn en treplugg fra utsiden kan det være greit å ha i bakhodet at mange skroggjennomføringer har to innstøpte knaster, dvs. at hullet ikke er rundt innvendig! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 5.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2011 Før du begynner å skru av kranen, enten nå båten ligger på sjøen eller ikke, er det en fordel å varme opp forbindelsen med en varmepistol. Jeg skiftet en slik kran selv for noen år siden (båten på land) der det var brukt hamp og Locher pasta, og det skulle ikke mye krefter til for å få kranen løs etter litt oppvarming. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.