Jump to content

Defekt kran på gjennomføring septikk/vann

skage

Recommended Posts

Kranen på septik ut er deffekt, kan defor ikke stenge denne. Har prøvd og smøre og fikse men uten hell.

Er det greit og plugge denne med en tre kon/propp utvendig og så skru av kranen og så sette på ny? Ser litt for meg at det lett kan bli noen vridninger på gjennomføringen som igjenn kan skape lekkasje inn i båten.

Tro det er greit feste mulighet for mothold på gjennomføringen når jeg skal skru kranene rundt.

Bør jeg vente til slipping til våren eller er dette grei skuring.

Kan jo legge til at dette også er utløpet for vasken og vann inn til toaletett i samme gjennomføring, det sitter derfor t stykke på dette.

Skal ikke si at det ikke er mulig å gjøre med båten på sjøen, men hadde trolig valgt å ta opp om det var min båt. Samtidig ved skifte av ventil kan det være greit og gjøre rent, eventuelt få vekk gammel dritt. Har da skiftet noen ventiler og gjennomføringer, bestandig med båten på land. Har bedre kontroll og selve utskiftingen er mye enklere når båten stør tørt på fast grunn.

Ok jeg sikrer det jeg kan slik det er i dag, og aventer til skuta skal på land for vedlikehold. Slange sitter på fremdeles og er naturligvis godt hevet over vann nivå ute.

Aller helst skulle jeg ønsket dette fikset nå men men. Båten ble kjøpt i høst og den virket da, dog noe treg men tenkte at det går greit til neste slipping. Båten skal da forøvrig slipes ned og primes skikkelig underskroget.

Har byttet ventiler med båten på vannet, og trekon banket inn fra utsiden. Ikke noe problem, men kanskje greit å gjøre det i en havn med kran tilgjengelig slik at du kan løfte båten hvis det begynner å lekke. Tross alt, hvis ting går alvorlig til h... så kan du alltids plugge hullet godt nok fra innsiden til at båten holder seg flytende til du får løftet den, bare sørg for å ha en ekstra trekon tilgjengelig fra innsiden når du begynner å skru.

Bundin er bátleysur maður

Før du begynner å skru av kranen, enten nå båten ligger på sjøen eller ikke, er det en fordel å varme opp forbindelsen med en varmepistol. Jeg skiftet en slik kran selv for noen år siden (båten på land) der det var brukt hamp og Locher pasta, og det skulle ikke mye krefter til for å få kranen løs etter litt oppvarming.

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...