Jump to content

Mye resonans i Dacapo 9000 flyer

primusmotor

Recommended Posts

Hei alle båtfolk,

har kjøpt meg en Dacapo 9000 flyer 1991 mod.

Men er plaget med en voldsom during/rssonans under gange, motorlyden er godt dempet, men en voldsom resonans.....

Er det noen som har vært borti lignende problem?

Det står en 170 Yanmar med strak aksling i båten.

Hjelper det med ett flexiledd på akslingen??

takk for svar.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Flexiledd og eget thrust lager kan nok hjelpe, da kan du ha mykere motorlabber som igjen kan gi redusert resonans fra motor til skrog...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ser UNIVA selger ett flexiledd kaldt VETUS.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=19033668&folderId=1542971

Er det noen som har prøvd dette, dette er uten trustlager, slik at kreftene fra propellen går til motoren uansett, eller tar jeg feil???

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Har snakket med han, han sa det var "litt" men ikke plagsomt sa han....:-(

Jeg synes det er veldig plagsomt, blir sliten i hodet på lengre etapper, not good:-)

Hei, nei har ikke sjekket den ennå, må nok ha meg en grundig gjennomgang når jeg får båten opp ja.

takk for svar

Er duringen resonansen der i alle turtallsområder? Hvis det er propellen som er skadet/i u-balanse øker ofte problemet med turtallet.

På båter med propellsjakt kan det være enkelte turtall der resonans / vibrasjon oppstår, men dette forsvinner i andre turtallsområder.

Er resonansen stabil eller økende ved økt turtall bør oppretting av motor,aksel og propell sjekkes, evt bytte propell ti annen type/diameter.

Det er helt klart noe som er feil , her hjelper det ikke med flexiledd osv. jeg tror dette kan være motorlabber det kan være vanskelig å opptage er labbene gamle og harde vil dette oppstå ,det kan også være trykket i sammen , skift motorlabber ,ta en oppretting av motor så kan jeg garantere en mye stillere gange på motorn , dette med flexiledd har jeg aldri sjønt vitsen med ,har restaurert og overhalt motorer samt innstalasjoner i mange år så dette problemet er ikke ukjent

har et ekstra tips: prøv å trå på motoren når den går på tomgang ,begynn i et av gjørnene mot der labben sitter dette gjør du på alle gjørner av motoren så kan du sjekke om lyden forandrer seg ,vis den gjør dette er en eller flere labber harde å utslitte (dette kan ikke sees med det blåtte øye)

er det ikke noen forskjell bytt alle 4 festene for så å rette opp motoren ,et fleksiledd koster like mye eller mere så har du ikke løst problemet enda

lykke til :-)

Er jeg på villspor dersom jeg påstår du har mest resonans i aktre del av båten, dvs rett over brakett som holder aksling?

Om ikke jeg husker helt feil, er undervannsskrog noenlunde likt FM båtene. Spesielt 35 foteren har en aldeles grusom resonans som gjør at man ikke kan oppholde seg i aktercabin under gange.

Denne resonansen oppstår i området rundt braketten for aksling.

Det er forsøkt annen propell, flexikobling etc uten hell.

Noen med FM 35 her som kan bekrefte ?

Hei og takk for mange gode svar, vanskelig og si om resonnansen kommmer fra braketten for akslingen, har bare gått båten hjem fra sogn til bergen, så forsket ikke så mye på hvor den kom fra.Men den høres så mye bedre inne i styrhuset enn ute, da er man jo i "friluft+eksos "støy" så vanskelig og si...

Skal ta meg en skikkelig "test" tur på fjorden og forske litt...

Nye motorlabber kan sikkert løse saken, skal prøve og trø på motoren under gange, får håpe at det ikke er de, en motorlabb koster jo rundt 2500 pr stk hos Yanmar, sinnsyke priser de har:-(

Er det noen som har deleid på motorlabbene og hardhet(shore) til denne motoren, tenkte og bestille fra USA, kan ikke gi 10.000 for 4 stk i norge...

Har ikke så lyst og bore og gjenge i beddingen pga veldig trangt motorrom, derfor tenkte jeg orginalt så de er "spot on".

Eller finnes det uorginale med samme C-C og høyde som orginale Yanmar??

Jeg har samme motor og må bytte ett feste til våren. Jeg tenkte nok at jeg skulle prøve å få tak på

uorginalt da det blir fordumt å betale 2500,- for ett nytt :confused:

Festet har vært byttet før men har en mistanke om at det er feil shore og at det derfor er ikke passet sammen med de tre andre festene og tilslutt er gummien slitt ned..

Hei du, sendte en mail i går til Bjarne Johnsen teknisk, fikk i dag dette svaret:

Hei,

Vekt på 4LH-DET er: 406 kg.

Typen motorlabb vi lagerfører, og som vil passe er Elbe 400-60.

Datablad vedlagt, denne leveres med M16 bolt for høydejustering.

Er usikker på eksakt hull avstand på typen du har, her er den som det går frem 140 mm.

Det er mulig dette må tilpasses.

Pris med bolt er: Nok 250/stk + moms.

I tillegg kommer postoppkrav/forsendelse på Nok 200,- + moms

Håper å ha vært til hjelp.

MVH / Best Regards

Stein Hove

SOM DU SER SÅ ER DETTE PRISER SOM VI KAN VÆRE FORNØYD MED:-)

Vet du C-C avstanden på motorfestene?? og høyden?

• 2 måneder senere...

Da er det meste prøvd uten at det ble merkbart bedre:

Har hatt av propell og balansert hos fagmann

Rettet opp motor og montert nye motorlabber

Isolert med ny motorroms isolasjon med tungplate innlegg

Smurt på støydempende middel over propell sjakt(noxudol)

eneste jeg synes hjalp litt var ny motorroms isolasjon.

Har gått litt tom for ideer nå, har pratet med andre som har denne båttypen, de har ikke hørt om problemet...grrrrr hjelp..

noen tips?

Har denne motoren en dempeplate mellom motor og gear?

Altså, en plate som demper hver akselerasjon og retardasjon i omdreining som oppstår hver gang et stempel tenner?

Jeg hadde for 2 båter siden en dieselpumpetrimmet yanmar 140 med ny turbo, og denne skranglet litt når den stod i gear på lavt turtall. (5500timer)

Fikset det aldri, men ble tipset her på baatplassen at det finnes to typer dempeplate til de motorene, en med stålfjærdemping, som ikke er så god, og en med gummi/silicondemping, som er veldig god.

Disse firerne har veldig hard gange syntes jeg, men de er kjent som noe av det beste Yanmar har levert.

Tipset med motorlabber er nok også ganske fornuftig.

For noen år siden tok jeg inn flere gamle lavkm mercedes 124, og på hver eneste bil måtte jeg bytte motorfester, og det var som å gå fra 4 til 6 sylindret motor. Da snakket vi om 15 år gamle biler... og dersom motorfestene din er fra 1991 så er de laget av 20 år gammel gummi...

Lykke til!

Er motoren og en 1991 modell?

Hvor mange timer er den kjørt?

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Hei du og takk for svar,

motorlabbene skiftet jeg for 2 uker siden. motoren er gått straks 2000 timer og er ifra 91.

Det med demperplaten er vel når det støyer nesten konstant, her i min båt er duringen i en slags sinus bølge visst du skjønner hva jeg mener.

Så er litt tom for ideer.....

Redigert av primusmotor (see edit history)

• 1 år senere...

Hei jeg har også problem med støy - etter hva jeg er blitt fortalt av proffesjonelle skyldes dette høyst sannsynelig for høy omdreiningshastighet på aksling, altså girutvekslingen. Ved å skifte gir til et med lavere utveksling (og heller øke propellvridningen evt. diameteren og samtidig gå for en screw-back proppel) vil resonansen forsvinne. Med båten min starter resonansen ved ca. 2800-3000 rpm. og øker i takt med omd. opp til max 3800. I akterkabinen på fullt turtall er det rene toturkammeret. Men jeg må spørre deg om du tilslutt ble kvitt problemet?

Hei fikk vekk en god del, skiftet ny propell og aksling pga skade, rettet opp motor når den lå på vannet, resonans lyden ble mye mindre kan man si. Solgte båten, og nye eier er godt fornøyd:-)

Dacapoen ble litt liten for 3-4 personer, så flesket til med en båt man kan vokse inn i, ikke ut av;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...